بهشتی:غیب شدن تپه 7000 ساله تخلف آشکار میراث فرهنگی است/حدود 200 هزار محوطه تاریخی داریم اما 10 هزار تا از آنها ثبت شده!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تپه باستانی و 7000 ساله قمی آباد، در شهرری که سفال های پیش از تاریخی نیز در آن کشف شده است، با مجوز میراث فرهنگی با خاک یکسان شده است.

قدیر افروند، مدیر پایگاه ملی ری، با بیان اینکه این مکان مربوط به زمین‌های موقوفه بود، ابراز کرد: این موضوع را مسئولان میراث فرهنگی پیگیری کردم که گفتند؛ «تپه ثبت ملی نبود» و به همین دلیل مجوز تخریب صادر شده است.

مدیر پایگاه ملی ری خاطرنشان کرد: مگر می‌شود به صرف اینکه یک اثر ثبت ملی نیست، تخریب شود؟ در این صورت سایر آثار باستانی هم که ثبت ملی نیستند، می‌توانند مجوز تخریب بگیرند؟ البته که وقتی درخصوص ثبت اثر احساس مسئولیت نکردند در مورد تخریب هم احساس مسئولیت نمی کنند.

سید محمد بهشتی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری در گفت و گو با رکنا گفت: اگر میراث فرهنگی مجوزی برای تخریب داده باشد؛ دیگر نمی تواند اظهار بی اطلاعی کند. این مجوز یعنی کارشناس به آن محل رفته و ضمن اینکه تشخیص داده است که آنجا یک تپه تاریخی است، مجوز را برای تخریب داده است که اصلا درست نیست. قصور میراث فرهنگی در اینجا کاملا مشهود است.

وی تاکید کرد: اینکه این تپه ثبت ملی نشده بود و بعد از آن تخریب شده است اصلا دلیل موجهی نیست. در کشور حدود 200 هزار محوطه تاریخی داریم که از این رقم، حدودا 10 هزار محوطه ثبت شده است! این دلیل موجهی نیست که این تپه با خاک یکسان شود.

اتریش مثل چشمانش از محوطه های تاریخی اش محافظت می کند

بهشتی در ادامه افزود: دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، مجلس، مدعی العموم و سمن ها می توانند به این موضوع ورود کنند. جالب است بدانید کشور اتریش کلا 700 محوطه تاریخی دارد که مثل چشمانش از آنها مراقبت می کند؛ ولی اینجا دستگاه میراث فرهنگی که وظیفه قانونی نسبت به آثار تاریخی کشور دارد، اینگونه از مسئولیتش شانه خالی می کند.

کدخبر: 963201 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟