تالاب میانکاله جان گرفت

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، روح الله اسماعیلی، در خصوص آبگیری شبه جزیره میانکاله، اظهار کرد: با توجه به بارندگی های اخیر در استان موجب شد تا تالاب میانکاله آبگیری و احیاء شود.

وی افزود: میانکاله تالاب وابسته به دریاست و آبی که در خلیج وجود دارد ۸۰ درصد آن از دریا تامین می‌شود و یک تالاب لب شور محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی مازندران با اشاره به اینکه در دهه اخیر دریا در حال پسروی و شاهد کاهش تراز آب دریا هستیم، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تراز اب دریای خزر در سال‌های اخیر ۱۰ سانتی متر در سال کاهش داشت که در دو سال اخیر به ۲۰ سانتی متر هم رسیده است این وضعیت نشان می‌دهد که این روند در حال تشدید است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همراه با پسروی دریای خزر اثراتش را در تلاب میانکاله به ویژه در پهنه غربی استان مازندران، سطح قابل توجهی از تالاب را از دست دادیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه بارندگی‌های اخیر آنقدر برای ما مهم است که سطح قابل توجهی از تالاب خشک شده، آبگیری شد و این نوید خوبی را می‌دهد، اظهار کرد: اگر اقدامات خوبی را در پهنه غربی در حوزه اثرگذار تالاب داشته باشیم؛ می‌توانیم در پهنه خشک شده تحول ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه طی بررسی تصاویر ماهواره‌ای در پهنه خشک شده تالاب به ما نشان می‌دهد که در ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ هکتار در اثر بارندگی‌های اخیر آبگیری شد، گفت: این عامل از دو جهت برای ما قابل توجه است؛ نکته اول اینکه با آبگیری ضلع غربی تالاب، جمعیت قابل توجه پرندگانی که در آب‌های کم عمق و کنارآبزی قرار می‌گیرند را در قسمت پهنه تلابی مشاهده کنیم و از جهت دیگر این موضوع مهم است که نمناکی بخش خشک شده تالاب موجب می‌شود ورود و خروجی بی‌ضابطه به منطقه کنترل شود و ما عملا هیچ گونه ورودی از راه های دسترسی ضلع جنوبی را در منطقه نداشته باشیم تا به راحتی تعارضاتی که در گذشته وجود داشت را مدیریت کنیم.

معاون محیط زیست طبیعی مازندران افزود: اداره کل محیط زیست مازندران در جهت مدیریت و احیای تالاب میانکاله در راستای تصمیماتی که ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور گرفته  شد اقدام به لایروبی ۷۶ کیلومتر از انهار منتهی به تالاب را انجام داد تا آب نا بهنگامی که در حوضه وجود دارد را به راحتی به تالاب برسد.

این مسئول خرید تجهیزات و امکانات برای احیای تالاب میانکاله را از اقدامات دیگر در این راستا دانست و ادامه داد:  تعداد وقوع حریق و سطح اسیب ناشی از حریق قابل توجه بود که با خرید یک دستگاه لودر شاهد سرعت بخشیدن در اطفای حریق و کاهش سطح هستیم.

اسماعیلی افزود: با همکاری منابع طبیعی به ساماندهی دامداران منطقه اقدام کردیم و تعادل بین تعداد دام و مرتع انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح احیای تالاب میانکاله ، انتقال آب شیرین از حوضه‌های همجوار از رودخانه نکا رود یا رودخانه تجن انجام می‌شود، یادآور شد: پمپاژ از آب دریا موضوعی‌ست که مطالعات آن در مرحله نهایی قرار دارد اگر این مطالعات به تصویب دفاتر تخصصی سازمان برسد و اعتبار این مهم تامین شود اتفاق اثرگذار در پهنه تالابی صورت می‌گیرد و تهدیدات ناشی از وقوع ریزگرد کنترل خواهد شد.

کدخبر: 962781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟