کام تالاب خشک شده میانکاله با باران تَر شد / بازگشت پرندگان کنارآبزی

به گزارش رکنا ، با توجه به وقوع بارندگی‌های مناسب در استان در ماه اخیر، آثار وتبعات بارندگی بر روی تالاب میانکاله که چندسالی دچار مشکل است، هویدا است، افزود: تالاب میانکاله وابسته به دریا است و ۸۰ درصد آب موجود در خلیج و تالاب از طریق دریا تأمین و این تالاب لب شور محسوب می‌شود.

وی افزود: در دهه اخیر دریا در حال پسروی است و کاهش تراز آب را شاهد هستیم و بررسی‌ها نشان می‌دهد سطح تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر تا ۱۰ سانتی متر در سال کاهش داشته است و این عدد در دو سال اخیر به ۲۰ سانتی متر هم رسید و نشان می‌دهد روند در حال تشدید است.

وی گفت: همراه با پسروی دریای خزر اثرات آن را در تالاب و خلیج دیدیم و در پهنه غربی در مازندران سطح قابل توجهی از تالاب را از دست دادیم و تالاب خشک شد.

اسماعیلی با اشاره به اثرات بارندگی‌های اخیر گفت: سطح قابل توجهی از محدوده خشک شده تالاب در پی بارش‌های اخیر آبگیری شد و این یک نوید خوبی است که اگر اقدامات خوب مدیریتی را در پهنه غربی داشته باشیم می‌توانیم تحولی در آن ایجاد کنیم.

رشد حضور پرندگان آبزی در تالاب

معاون محیط زیست مازندران تصریح کرد: بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در پهنه خشک شده تالاب هزار ۷۰۰ هکتار براثر بارندگی اخیر آبگیری شد و با آبگیری ضلع غربی تالاب جمعیت قابل توجهی از پرندگان کنار آبزی در منطقه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین خیس شدن و نمناکی تالاب سبب می‌شود ورود و خروج به منطقه کنترل شود و هیچ ورودی را از راه‌های دسترسی به منطقه نداشته باشیم و تعارض‌های گذشته را مدیریت کنیم.

معاون محیط زیست مازندران افزود: همچنین در جهت مدیریت و احیای تالاب میانکاله در راستای تصمیمات ستاد ملی اقداماتی در دستور کار قرار دارد و لایروبی ۷۶ کیلومتر انهار منتهی به تالاب سبب می‌شود آب نابهنگام در حوزه به راحتی و سرعت بیشتر به تالاب برسد.

وی خرید تجهیزات و امکانات را از دیگر اقدامات ذکر کرد و گفت: تعداد وقوع حریق و سطح آسیب کاهش چشمگیری یافته است و عملاً سطح آتش سوزی‌ها از نظر تعداد و سطح کاهش یافته است.

اسماعیلی تصریح کرد: با همکاری منابع طبیعی توانستیم دامداران منطقه را ساماندهی کنیم و پروانه چرای آنها را ممیزی کنیم و تعادل دام و مرتع را محقق کنیم.

وی انتقال آب حوزه همجوار از رودخانه نکارود یا تجن و پمپاژ آب شور در دریا را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: مطالعات آن در مراحل نهایی است و اگر به تصویب دفاتر تخصصی سازمان برسد واعتبار آن تأمین شود، اقدام مهم و اثرگذار در پهنه تالابی خواهد بود وتهدیدات ریزگرد را کنترل می‌کند.

منبع : مهر

کدخبر: 962732 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟