مرکز آمار: نرخ بیکاری در کشور کاهشی شد! / پژوهشگر اجتماعی از روش آمارسنجی دولت از اشتغال گفت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  مرکز آمار اعلام کرده است در پاییز سال ۱۴۰۲ استان لرستان در حالی با نرخ ۱۱.۶ درصد، سومین استان بیکار در بین استان‌های کشور بود که این نرخ در تابستان سال جاری ۱۱.۱ درصد بود، بنابرین نرخ بیکاری لرستان در سه ماهه گذشته نیم درصد افزایش یافته است.بر اساس گزارش دیماه مرکز آمار ایران در خصوص طرح آمارگیری نیروی کار، بررسی وضعیت نرخ بیکاری استان‌های کشور در پایان پاییز سال ۱۴۰۲ بیانگر این است که استان لرستان با ۱۱.۶ درصد بیکار همچنان سومین استان در بین استان‌های کشور بود. این نرخ در تابستان ۱۱.۱ درصد و در مدت مشابه سال قبل ۱۳.۳ درصد بود.

در همین دوره نرخ مشارکت اقتصادی لرستان از ۴۰.۳ به ۴۱.۵ درصد رسیده است.

بیشترین آمار بیکاری در پاییز سال ۱۴۰۲ در استان‌های سیستان با ۱۳.۵ هرمزگان با ۱۱.۸ درصد و لرستان با ۱۱.۶ درصد، گزارش شده است، ضمن این که بیشترین آمار بیکاری در تابستان سال ۱۴۰۲ در استان‌های سیستان با ۱۲.۵ هرمزگان با ۱۱.۵ درصد و لرستان با ۱۱.۱ درصد گزارش شده بود.

آمار منتشر شده در پاییز ١٤٠٢، حاکی از آن است که این شاخص در سطج کشور  نسبت به فصل مشابه سال قبل (پاییز ١٤٠١) ،٠.٦ درصد کاهش یافته است. این نرخ در تابستان گذشته نیز در سطح کشور 7.6 بود.یافته

پژوهشگر اجتماعی از روش آمارسنجی دولت از اشتغال گفت

مرتضی کیارسی، پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با  خبرنگار اجتماعی رکنا اینگونه گفت: مرکز آمار مدعی ارائه یک تعریف استاندارد بین المللی از واژه " شاغل " است اما واقعیت جامعه چنین برداشتی ندارد.

وی تاکید داشت : شاغل ؛ افراد ۱۵ ساله و بیشتری هستند که در طول هفته مرجع (یک هفته قبل از آمار گیری)، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند. یـا افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می کنند یـا تمام شاغلانی است که در هفته مرجع(یک هفته قبل از آمار گیری)، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و . . . کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند. یـا کارآموزانی که در دوره کارآموزی، فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می دهند. (بدون دریافت مزد) یـا تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت موقت و یا در قالب سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی خدمت می کنند.

این پژوهشگر تاکید کرد: در واقع با تعریف وزارت کار مهم نیست که شما با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی دور میدان ولیعصر روزی 3 ساعت لبو یا گلیم می‌فروشید یا روزی 4 ساعت در اسنپ کار می‌کنید؛ حتی مهم نیست که فعالیت شما تناسبی با تخصص و دانش شما دارد یا نه و یا از محل فعالیت خود مزدی دریافت می‌کنید یا خیر و یا تحت پوشش بیمه هستید یا نـه، به هر حال باز هم شاغل محسوب می‌شوید. احتمالا اکنون متوجه ریشه های آماری دولتی پیرامون موضوع بیکاری و اشتغال شده اید.

در پایان به نظر می رسد نیاز است که جناب وزیر کار شفاف سازی کنند  که دقیقا چه اتفاقی و چه کاری صورت گرفته که آمار اشتغال ایران یک وضعیت مثبت به خود دیده است؟

شش ماه سال گذشته که کشور ناآرام بود و کسب و کارها هم متضرر شدند،کسب و کارهای اینترنتی هم بیشتر متضرر شدند.

پیش از آن نیز حدود دوسال و نیم کشور درگیر کرونا بود و این ویروس مرگبار هم ضربات خود را به کسب و کارها در ایران در ایران زد.تحریم و صدمات آن بر اقتصاد هم، همچنان پا برجاست

ضمن اینکه دردولت جدید،مدتی وزیرکار جناب عبدالملکی بودند.بعد مدتی وزراتخانه وزیر نداشت.وزیر کار جدید هم که به تازگی آمدند و برنامه‌هایشان به حتم هنوز به سرانجام خاصی نرسیده.هر آماری باید مجموعه استدلال‌های قوی همراه خود داشته باشد.این تراز مثبت چه استدلال قوی با خود همراه دارد؟

خبرنگار: آزاده مختاری

 

 

 

کدخبر: 960239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟