درتورم بالای 40 درصد زنان با مسکن ملی خانه دار نمی شوند/ طرح‌های مسکن استیجاری را باید در اولویت قرار داد

علیرضا پاک فطرت نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: با تورم بالای ۴۰درصد زنان سرپرست خانوار توان پرداخت اقساط خانه‌های طرح مسکن ملی را ندارند و نمی‌توانند در این طرح خانه دار شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از بیش از ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۶۲ هزار نفر آن زن سرپرست خانوار هستند افزود: در طرح مسکن ملی ۶۲ هزار زن سرپرست خانوار ثبت‌نام کرده‌اند که این زنا ن مجرد بالای ۳۵سال را هم شامل می‌شود و قطعاً بخش زیادی از این زنان نمی‌توانند اقساط ۴۰ میلیونی را پرداخت کنند و از چرخه حذف خواهند شد.

وی با اشاره به بسته‌های حمایتی مصوبه ستاد ملی زن و خانواده که در دهک ۱تا ۶ قرار دارند گفت: این مزایا به ۴۷ هزار و ۶۹۳ نفر زن سرپرست خانوار که در دهک ۱ تا ۶ قرار دارند تعلق می‌گیرد هدف‌گذاری و اولویت در این طرح برای دهک‌های یکم تا ششم است، پرداخت تسهیلات ۲۰۰میلیون تومانی ساخت و فروش اقساطی برای هر واحد مسکونی با نرخ سود چهار درصد برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های یک تا سه و نرخ سود ۹درصد برای زنان سرپرست خانوار دهک‌های چهار تا شش است.

پاک فطرت با اشاره به سهم آورده نقدی زنان سرپرست خانوار افزود: واجدین شرایط طرح اقدام ملی مسکن برای مالکیت یک واحد مسکونی ۸۰متری، تنها ۳۰میلیون تومان و هنگام تحویل واحد مسکونی خواهد بود و مابقی هزینه آن در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت و کمک‌های بلاعوض دولت و دستگاه‌های حمایتی قرار است تأمین می‌شود با این امتیاز که زنان سرپرست خانوار از پرداخت هزینه انشعاب‌ها، پروانه ساختمانی، عوارض و سایر موارد معاف هستند.

این عضو سابق کمیسیون عمران با ارائه پیشنهادی گفت: بهتر بود دولت با کمک شهرداری‌ها اقدام به ساخت مسکن‌های استیجاری می‌کرد ومسکن ساخته شده همیشه در اختیار دولت قرار داشت و فقط از این قشر ضعیف و نیازمند حمایت مبلغ کمی بایت اجاره دریافت می‌کرد.

وی با اشاره به توان مابقی متقاضیان طرح مسکن ملی گفت: متأسفانه بعد از گذشت دو سال از آغاز این طرح، هنوز ۳۰ درصد آن هم به اتمام نرسیده است و با وجود تورم روزبه روزی و افزایش قیمت مسکن که قطعاً این طرح هم درگیرش می‌شودمابقی متقاضیان عادی هم نمی‌توانند تسویه کنند

این نماینده مجلس با احتساب تورم قیمت تمام شده این واحد‌ها را حدود ۲ میلیارد تومان ارزیابی کرد و گفت: تا کنون دولت نتوانسته بودجه اجرای این طرح را تأمین کند و این موضوع یکی از علل اصلی کندی پیشرفت پروژه‌های طرح مسکن ملی است.

وی با تأکید بر انتقاد ساخت مسکن توسط دولت‌ها بیان کرد: اینکه دولت وارد انبوه‌سازی مسکن می‌شود غلط است چرا که تجربه نشان داد که مسکن مهر یکی از علل تورم در مسکن بود و دلالان با ورود به این عرصه و خریدن واحد‌های مسکن مهر باعث بالا رفتن قیمت مسکن شدند. در این طرح هم متقاضیان که موفق به دریافت حواله مسکن ملی شدند با فروش آن در بازار آزاد قیمت پایه مسکن را به خطر انداختند اغلب این متقاضان زنان کارگز و سرپپرست خانواری بودند که توان ادامه مشارکت را نداشتند

 

کدخبر: 959844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟