رونق فالگیری در دوره ابر تورم اقتصادی /درآمد فالگیران بیشتر از جراحان مغز و اعصاب و اساتید دانشگاه است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  این روز‌ها با تبلیغات بیشمار رمال‌ها و دعانویس در فضای مجازی و مترو و خیابان روبه روهستیم. این افراد با  ایجاد صفحات مجازی و چاپ کارت و تراکت در حال گسترش و جذب مشتری هستند.فال قهوه می‌گیرند و از گذشته افراد چند نام و ویژگی مشترک که برای همه آن‌ها اتفاق افتاده می‌گویند و با جلب اعتمادشان برای رفع گرفتاری‌هایشان  نسخه می پیچند، آن‌ها را به سوی دعانویسی و باطل کردن سحر می‌برند و با درخواست رقم‌های گزاف‌امیدواری کاذب می‌دهند.

 حتی در مواردی دیده شده که  افراد با اینکه در فقر هستند با قرض و قوله این مبلغ را تهیه می‌کنند تا با دعای رزق و روزی و جلب محبت معشوقه به خواسته قلبی خود برسند غافل از اینکه هیچ یک از این اقدامات نمی‌تواند آن‌ها را به خواسته‌هایشان برساند. اغلب این افراد غیر حضوری خدمات می‌دهند و فقط تماس تلفنی پاسخگو هستند و هیچ رد و نشانه‌ای از خود باقی نمی‌گذارند بنابراین شکایت  و پیگیری های قانونی از آن‌ها سختی دارد.

جامعه ناامیددست به دامن فالگیران

با نگاهی موشکافانه به این موضوع در می‌یابیم که در مواقع سخت اقتصادی و اجتماعی که مردم ناامید هستند گرایش به فال و  خرافه‌ها بیشتر می‌شود.

تمام آنچه در ادامه می‌خوانید تجربیات افرادی است که در تعامل با این افراد به خبرنگار اجتماعی رکنا در میان گذاشته‌اند.

یکی از این افراد می‌گوید: «در شرایط روحی و اقتصادی نابسامانی بودم و مستاصل از تمام راه‌هایی که می‌توانست مرا از این بحران خارج کند، تا شماره تماسی از سوی یکی از دوستان مورد اعتماد در اختیارم قرار داده شد. در آغاز تمایلی برای تماس نداشتم حتی یک بار زنگ زدم و قطع کردم مجدداً آن خانم که فال قهوه و تاروت می‌گرفت با من تماس گرفت و با جلب اعتماد که اگر نخواستی پولی به حسابم نزن و اینکه نیاز نیست حرفی بزنی و از مشکلاتت بگویی من هر چه در قهوه‌ات ببینم می‌گویم اگر سؤالی داشتی آخر بپرس ». همین موضوع باعث شد تا اعتماد کنم بعد از آن با تماس‌های مکرر پیشنهاد داد برای رفع مشکل با دعا و باطل‌کننده باید مبلغی واریز کنم و من با اینکه توان مالی نداشتم با قرض کردن از دوستان و اقوام ۲ میلیون تومان واریز کردم. بعد از اینکه دعا را با پست به دستم رساند به گفته او باید ۱۱ روز صبر می‌کردم تا اثر کند اما شاهد هیچ گونه تغییری در وضعیتم نبودم وقتی این موضوع را با او در میان گذاشتم گفت\"در فضایی که بودی دعای دیگری بوده و باید آن دعا هم بی اثر شود، برای باطل شدن آن مبلغی درخواست کرد و دعای جدید فرستاده شد. اما این بار با تامل بیشتر کاغذ حامل دعا را باز کردم و دیدم چند خط خطی از روی بی‌حوصله گی کشیده و با چسب بسته بندی کرده و برایم فرستاده».

بستر امن شبکه‌های اجتماعی برای فالگیران

مجید ابهری آسیب‌شناس به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: گسترش به گرایش فالگیری و رمالی ریشه در تاریخ کهن ما دارد و متأسفانه در حال حاضر مراجعه به این افراد افزایش داشته که علت اصلی آن گسترش فضای مجازی و فعالیت سودجویانه از ساده لوحی افراد است.

وی در ادامه افزود: در ۱۰ سال گذشته گرایش به این خرافات به دلیل ایجاد شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام رشد بالایی داشته و انواع فال از قهوه و چای تا نخود و شن  برای مراجعین می گیرند. این افراد با زرنگی از ساده لوحی و استیصال مردم سوءاستفاده کرده و آن‌ها را سر کیسه می‌کنند.

این آسیب‌شناس با اعلام درآمد‌های میلیونی این افراد بیان کرد: درآمد فالگیران بیشتر از جراحان مغز و اعصاب و اساتید دانشگاه است و این سودجویی از زودباوری و اعتقادات سست مردم  نشات می گیرد. گرایش به باور‌های خرافی از دلایل اصلی مراجعه مردم به این افراد است.

ارتباط مستقیم ضعف اعتقادات دینی با گرایش به خرافات

وی ناامیدی فراوان وبروز مشکلات اقتصادی که منشأء کلان دارند را از علل گرایش جامعه به خرافات دانست و گفت: عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی باعث شده تا جامعه از دلایل اصلی بروز مشکلات اقتصادی بی‌خبر بماند و در پی راه حلی به سوی این افراد گرایش پیدا کند.

ابهری بیان کرد: ۷۰ درصد این فالگیر‌ها زنان هستند ولی مراجعین به طور مساوی از میان زنان و مردان به سوی خرافه ‌می‌روند. «گرفتن فال و دعا برای رفع مشکل هیچ ریشه دینی ندارد» و این خرافات رایج در جامعه زمانی که مردم در حل مشکلات خود عاجز مانده‌اند بیشتر می‌شود.

دستگاه قضایی نباید منتظر شاکی خصوصی باشد

وی معتقد است باید از سوی مراجع قضایی با این سوجویان و فریبکاران که از مردم سوءاستفاده می‌کنند مقابله شود. این افراد باید از سوی مراجع انتظامی که با اشکال مختلف فالگیری وانواع شیوه‌های رمالی به سرکیسه کردن مردم مشغولند پیگیری شوند. دستگاه قضایی نباید منتظر شاکی خصوصی باشد تا مانع فعالیت این افراد بشود. باید به گونه‌ای باشد که به صورت بدون شکایت  شاکی خصوصی از فعالیت این افراد جلوگیری شود.

وی افزود: در یک پژوهش میدانی مشخص شد بالاترین  درخواست مراجعین به این رمال‌ها برای ازدواج و گشایش بخت، پولدار شدن وحل مشکلات جزیی است.

ابهری تأکید کرد: فالگیری برای تفنن ایرادی ندارد ولی اگر به سوی دعانویسی برود باعث سست شدن اعتقادت دینی مردم و لطمه خوردن به چهره دین می‌شود.

مالباختگان از شکایت صرفنظر نکنند

رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: با اینکه بار‌ها از سوی رسانه‌ها وپلیس فتا اعلام شده که در دام این شیادان گرفتار نشوند مردم ساده دل به دام رمال‌ها و فالگیر‌ها می‌افتند و به صورت خود خواسته به سوی آن‌ها ‌می‌روند. وقتی سراغ پلیس می‌آیند که شیادان حسابی آن‌ها را به انحاء مختلف سر کیسه و رقم‌های بالایی مطالبه کردند.

وی در ادامه گفت: برای پیگیری این موارد باید شاکیان به دستگاه قضا مراجعه کنند و از این افراد شکایت کنند تا پیگیری شود.

کدخبر: 959490 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟