مالچ پاشی اشتباه به جان گونه های نادر خوزستان افتاده است/درخت مهاجم آمریکایی کاشته‌اند که مکنده سفره های زیر زمینی است

سید باقر موسوی فعال زیست محیطی در رابطه با اقدامات اخیر در خصوص مالچ پاشی در اطراف " تالاب هورالعظیم " و مخاطراتی که این زیست بوم را تهدید می‌کند به خبرنگار اجتماعی رکنا می‌گوید: مالچ پاشی‌ها در شنزار‌های طبیعی خوزستان انجام شده که اصلاً کانون ریزگرد نیستند. این شنزار‌ها پوشش طبیعی این منطقه است که ساکنان آن با گیاهان و جانوران بومی آن روزگار می‌گذرانند و اقتصادشان وابسته به پوشش گیاهی و جانوری آنجاست.

مدیر سازمان مردم نهاد انجمن درنای خوزستان با انتقاد از اقدامات صورت گرفته می‌گوید: مالچ پاشی‌ها هیچ تأثیری در کاهش کانون‌های ریزگرد ندارد چرا که این کانون‌ها در جنوب شرقی تالاب هورالعظیم است.

وی در ادامه با اشاره به کانوهای ریزگرد شناسایی شده در خوزستان افزود: جنوب شرقی تالاب هورالعظیم در استان خوزستان و حد فاصل بین شهرستان‌های اهواز تا ماهشهر به مساحت ۱۷۰ هزار هکتار و شهرستان رامهرز هم کانون ریز گرد‌ها هستند.

موسوی معتقد است بارش‌های اندک دو سال اخیر مانند مسکن عمل می‌کند و در کاهش ریزگرد‌های تأثیر خوبی داشته هر چند که مالچ پاشی سال‌های اخیر به اندازه یک وجب در کاهش کانون‌های ریز گرد تأثیر نداشته است.

وی با تأکید بر حفظ زیست بوم گیاهی و جانوری منطقه تأکید کرد: مالچ پاشی‌های اخیر در شنزار‌های بکر که دارای پوشش گیاهی خاص منطقه هست انجام شده، این مناطق زیست بوم گونه‌های نادری مانند" آهو، افعی شاخ دار" و خیلی از گونه‌های جانوری دیگر است که با این ماچ پاشی‌ها گونه‌هایی مانند آهو و کورمال و اسب کوچ کرده‌اند ولی حشرات و گیاهان آن منقرض شده‌اند.

این فعال زیست محیطی با اشاره به بهانه‌هایی که مسئولین امر در این خصوص می‌آورند می‌گوید: در جلسات متعددی مشخص شده که کانون‌های ریز گرد کجاست، ولی آن‌ها به بهانه اینکه شن‌های روان وجود دارد مالچ پاشی انجام می‌شود و اصلاً به این موضوع توجه ندارند که این شنزار‌ها مملو از پوشش گیاهی است که زندگی هزاران خانوار از آن تأمین می‌شود. زندگی دامداران و عشایرمنطقه وابسته به پوشش گیاهی است که با مالچ پاشی که ترکیب نفتی دارد ومانع رشد گیاهان می‌شود.

وی افزود: " مالچ پاشی ها" زیستگاه‌های آن‌ها را تخریب می‌کند و حیات بسیاری از گونه‌های جانوری را به خطر میاندازد. میکروارگانیسم‌ها و حشرات با این "مالچ پاشی" از بین ‌می‌روند و آمدند.

موسوی با گلایه از کاشت نوعی درختچه مهاج در این مناطق گفت: آمدند مهاجم‌ترین گونه درختی آمریکایی را در این منطقه کاشتند که ریشه‌اش تا ۸۰ متر رشد می‌کند و تمام سفره‌های زیر زمینی را فلج می‌کند. قبلاً عشایر ۲ متر زمین شنزار را می‌کندند به آب می‌رسیدند الان تا ۲۰ متر باید چاه بکنند تا به آب برسند. "گز شاهی "گونه درختی که در حال نابودی است و این گونه مهاجم آمریکایی حیات آن را نابود می‌کند.

با تلاش‌های صورت گرفته سازمان محیط زیست و درخواست‌های مردم نهاد و دوستدار محیط زیست اعلام کرده مانع انجام مالچ پاشی شده‌اند و به عوامل آن اخطار جمع‌آوری دستگاه‌ها داده شده است.

 

کدخبر: 957721 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری منیره چگینی
آیا این خبر مفید بود؟