نیازمندان فرآورده‌های خونی اصفهان، چشم انتظار اهداکنندگان

کیان دهراب‌پور درباره آخرین وضعیت فرآورده‌های خونی استان، اظهارکرد: اداره کل انتقال خون استان اصفهان موظف است، بیش از ۷۰۰ فرآورده مختلف خونی برای ۶۲ مرکز درمانی استان اصفهان تامین کنند. در روزهایی که به دلیل آلودگی هوا ادارات تعطیل می‌شوند، انتقال خون به کار خود ادامه  می‌دهد. درحال حاضر ۱۱ مرکز اهدای خون در استان اصفهان داریم که طبق برنامه‌های معمول پذیرای اهداکنندگان هستند.

وی با اشاره به اینکه ذخیره خونی ۷.۲ درصد در روز ذخیره گلبول قرمز را داریم که تقریبا وضعیت مناسبی است ولی برای اینکه به حداقل استاندارد مشخص شده برسیم باید ۸ روز شود، افزود:ما ۸ ماه اول سال، ۱۲۷ هزار و ۴۰۷ نفر مراجعه کننده به ۱۱ مرکز استان اصفهان داشتیم که ۱۰۱ هزارو ۱۳۷ نفر خون اهدا کردند و نسبت به مدت  مشابه سال قبل ۷.۳ درصد رشد داشته‌ایم.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: اهدای خون بانوان نسبت به میانگین کشور کمتر است و در آخرین درصد اهدای آن‌ها ۳.۳ درصد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد رشد داشته‌ایم و نسبت به میانگین کشوری که ۴.۶ درصد است هنوز عقب هستیم و درصد اهداکننده مستمر ۵۵.۹۳ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه ما موظف هستیم بیش از ۷۰۰ فرآورده را تامین کنیم که حدود ۸۶۵ نفر بیمار تالاسمی را از این مراکز تامین می‌شوند، گفت: مراکز انتقال خون در روزهای تعطیل به دلیل آلودگی هوا به جز روزهای جمعه با روند برنامه‌های خود ادامه دارد.

دهراب‌پور خاطرنشان کرد: حدود۳۰ درصد بیشترین مصرف فرآورده‌های خونی است که در بیمارستان سیدالشهدا(ع) که پذیرای بیماران سرطانی و تالاسمی است. در حال حاضر ذخیره خون ما ۷.۲ درصد است و در روزهای قبل حتی کمتر از ۵ درصد هم رسیده است.

وی اضافه کرد: ما به‌عنوان یک خدمت‌رسان نگران روزهای هستیم که به دلیل آلودگی‌هوا مردم کمتر به مراکز انتقال خون مراجعه می‌کنند. انتظار ما از افراد دارای گروه‌خونی منفی این است که بتوانند به طور دائم یکی از اهداکنندگان باشند.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان با اعلام بر اینکه نیازمندان فرآورده‌های خونی حتی در روزهای تعطیل چشم امید از اهداکنندگان دارند، افزود: گفتنی است به مناسبت روز دانشجو پویشی درهمه دانشگاه‌های اصفهان برای جذب دانشجویان که از اهداکنندگان باشند، راه‌اندازی شده است.  

به گفته وی، ذخیره خون استان اصفهان برای امروز ۲۸۶۹ واحد معادل ۷.۵ روز است.

کدخبر: 953012 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟