ایران در جایگاه پنجم ثبت آثار ناملموس در جهان

به گزارش رکنا، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی اعلام کرد :در هجدهمین کمیته بین‌الدولی میراث جهانی یونسکو در کشور بوتسوانا، ایران عزیز موفق شد ۳ پرونده‌ای را که برای ثبت میراث ناملموس ارائه کرده بود، به تصویب برساند.

دارابی با بیان اینکه ضیافت افطاری و سنت‌های حسنه آن پرونده‌ای بود که از سهمیه ایران مطرح شده بود و چند کشور دیگر از جمله ترکیه، آذربایجان و ازبکستان نیز به این پرونده پیوستند، ادامه داد: این اتفاق افتخار بزرگی است که در دولت سیزدهم میسر شد و ما توانستیم یک سنت الهی و اسلامی را به ثبت جهانی برسانیم.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده‌های بعدی جشن سده و هنر تذهیب بود، اظهار کرد: این دو پرونده با مشارکت ایران و کشورهای دیگر به ثبت رسید. با ثبت جهانی این سه عنصر تعداد پرونده‌های کشورمان در حوزه میراث ناملموس از ۲۱ به عدد ۲۴ افزایش یافت.

قائم‌مقام وزیر همچنین افزود: پس از این اتفاق بزرگ ما توانستیم در میان ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون پاسداری از میراث ناملموس به رتبه پنجم دنیا صعود کنیم.

او خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی موفق شد تا کنون دو رتبه صعود کند و ایران در عرصه جهانی از رتبه هفتم به رتبه پنجم رسید.

دارابی در پایان با بیان اینکه این موفقیت بزرگ را به مردم عزیز کشور تبریک می‌گویم، گفت: جا دارد از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های بی دریغ مهندس ضرغامی، مدیران، کارشناسان و سایر دست‌اندرکاران تدوین این پرونده‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی صمیمانه قدردانی کنم. امیدواریم ایران عزیز همواره در همه عرصه‌ها بدرخشد و پرچم جمهوری اسلامی ایران همواره در اهتزار باشد.

کدخبر: 952789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نور آذر
آیا این خبر مفید بود؟