مسابقات شبیه سازی روابط بین الملل با موضوع «شبیه‌سازی برجام در شورای امنیت» در دانشگاه علامه

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی ، نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی روابط بین‌الملل با موضوع «شبیه‌سازی برجام در شورای امنیت» در دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر عباس عراقچی ، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی، دکتر علی‌اکبر صالحی، معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم ایران و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، دکتر مجید عباسی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه‌های تهران، به همت معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و همکاری موسسه آموزش عالی بیمه اکو، در کتابخانه این دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.

دکتر معتمدی در این مسابقات ضمن قدردانی از برگزار کنندگان و آرزوی موفقیت برای دانشجویان، گفت: برگزاری این مسابقات ابتکاری و خلاقانه است. امیدوارم با تجربه‌ای که کسب می‌شود بتوانیم برنامه‌های  قوی‌تر و غنی‌تری را در آینده شاهد باشیم.
وی بیان کرد: امروزه مناسبات بین‌المللی در گردونه قدرت، تحت تاثیر قدرت‌های بزرگ به گونه‌ای رقم می‌خورد که از مرز حقیقت،عدالت و انصاف فاصله گرفته است.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه در آموزه‌های اسلامی به ما گفته شده است که علم ایجاد قدرت می کند، تاکید کرد: یکی از عوامل قدرت، دانشجویان یعنی آینده‌سازان نظام جمهوری اسلامی هستند. ایران قوی نیاز به زنان و مردانی دارد که با اعتماد به نفس بتوانند در صحنه‌های مختلف از جمله در مناسبات بین‌المللی نقش آفرین باشند.
وی با تاکید بر اینکه امروز جمهوری اسلامی شرایط بازدارنده‌ای را از نظر نظامی ایجاد کرده است، تصریح کرد: این شرایط بازدارنده اگر نبود، نوع تعامل قدرت‌ها با ایران متفاوت بود. این بازدارندگی باید در عرصه‌های علمی، فرهنگی و شناختی نیز به صورت همزمان وجود داشته باشد تا دچار آسیب نشویم. 
دکتر معتمدی خاطرنشان کرد: در مناسبات بین‌المللی امروز دنیا، غزه مظلوم، با همه فجایعی که در آن رخ می‌دهد، تنها مانده و دنیا نه تنها مانع انجام این فجایع نشده است بلکه برخی از قدرت‌ها تشویق می‌کنند که این اتفاق همچنان ادامه پیدا کند و این ناشی از مناسبات نادرستی است که بر روابط بین‌الملل حاکم است.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم با ظرفیت و دیدگاهی که شما دانشجویان پیدا می‌کنید، بتوانید نقش آفرین باشید و در عرصه بین‌المللی هم صدای جمهوری اسلامی را منتقل کنید و هم یاور مظلومان باشید. همچنین امیدوارم بتوانیم در ایجاد ساختارهای بین‌المللی و ایجاد رفتارهایی که گسترش عدالت در جهان را ضمانت کند، نقش داشته باشیم. 
دکتر مجیدرضا مومنی، معاون پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و برگزار کننده این مسابقات، گفت: هدف برگزاری مسابقات شبیه‌سازی روابط بین‌الملل با این موضوع آشنایی دانشجویان با پیچیدگی‌ها و دشواری‌های مذاکره در سازمان‌ها و فضاهای چندجانبه است.
وی افزود: بازاجرا و بازخوانی مواردی مانند برجام که برای حیات سیاسی نظام و کشور حائز اهمیت است، می‌تواند کمک کند تا دانشجویان درک عمیقی از مسائل بین‌المللی، قواعد و پیچیدگی‌های سیاست بین‌الملل، آشنا شوند تا در آینده به عنوان مسئولان ما در مذاکرات بین‌المللی به بهترین شکل عمل کنند.
دکتر مومنی گفت: این رویداد با حضور 6 تیم از دانشگاه‌های علامه‌طباطبائی، تربیت مدرس، آزاد و موسسه آموزش عالی بیمه اکو برای نخستین بار انجام شد. تلاش می‌کنیم در سال آینده این مسابقات با امکانات بیشتر، در سطح بین‌المللی برگزار شود.

در پایان تیم موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی، رتبه نخست، تیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، رتبه دوم و تیم شماره دو فصلنامه مطالعات بین‌المللی رتبه سوم ‌نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی روابط بین‌الملل را کسب کردند.

کدخبر: 952289 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟