وزیر آموزش و پرورش: مدارس اوتیسم راه اندازی می شود

به گزارش رکنا، صبح امروز رضامراد صحرایی در ارتباط تصویری با دانش آموزان و معلمان در آیین افتتاح همزمان ۶۷ کلاس درس ویژه دانش آموزان مدارس استثنایی ، با اشاره به اینکه یکی از افتخارات آموزش و پرورش در دولت مردمی سیزدهم، تحولات در رسیدگی به امور مربوط به دانش آموزان داری نیاز های ویژه است، اظهار کرد: خوشبختانه در این دولت ۸۵ پروژه با حدود ۵۲۰ کلاس درس و زیربنایی معادل ۵۸ هزار مترمربع ساخته شد که ۴۶ پروژه‌ی آن، شامل ۳۰۰ کلاس درس در همین یک سال اخیر تحویل داده شده است.

وی در ادامه افزود: ۵۲ پروژه نیز با ۲۸۵ کلاس درس با متراژ بالغ بر ۳۹ هزار مترمربع در حال اجراست و این یکی از افتخارات دولت مردمی سیزدهم است که به دانش آموزان عزیز این مدارس خدماتی ارائه کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متناسب سازی فضاهای آموزشی و پرورشی نیز به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته و خوشبختانه در این مساله توفیقاتی حاصل شده است و ۴۵۰ مدرسه متناسب سازی شدند و همچنین بقیه مدارس نیازهای ویژه‌ی متناسب سازی خواهد شد.

صحرایی بیان کرد: در ادامه مسیر به عنوان سیاست‌های پیش رو به دنبال آن هستیم که تمام فضاهایی که جدیدا احداث می‌شوند، با توجه به دانش آموزان با شرایط خاص و نیازهای ویژه متناسب سازی شوند و در این موضوع ۱۳ تا ۱۵ هزار کلاس درس از برنامه‌های پیش روی ماست.

وی با تاکید بر اینکه پیگیر هستیم‌ تا برای دانش آموزان عزیز اوتیسم، مدرسه‌ی ویژه ای در این خصوص راه اندازی کنیم، تصریح کرد: موضوع اجرای قانون حمایت از افراد با نیازهای ویژه را نیز بیش از هر زمان دیگری دنبال خواهیم کرد و امروز به مناسبت روز جهانی معلولان فرصتی پیش آمده تا درباره‌ی اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای خدمت رسانی بهتر به کودکان دارای نیازهای ویژه با هم به گفتگو بنشینیم.

 وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم اذعان کرد: آموزش و پرورش استثنایی نمادی از عدالت تربیتی در نظام آموزش و پرورش است و آرمان ما این است که شرایطی فراهم کنیم تا حتی یک دانش‌آموز از دانش آموزان کشور به خاطر نیازهای ویژه‌ای که دارند از تحصیل باز نماند و در حال حاضر این آرمان تحقق یافتنی است.

صحرایی خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات دیگری که از برنامه سنجش ملی حاصل‌ شد، تحت پوشش قرار گرفتن دانش‌آموزانی بود که دارای اختلال نقص توجه، بیش فعالی، اختلال زبان گفتار، دیرآموزی و سایر اختلالاتی هستند که  پیش از شروع مدرسه از طریق متخصصان در مرکز جامع خدمات دهی  قابل رفع هستند.

 وی در ادامه با بیان اینکه نظام ارجاعی که ایجاد شده است خدمت بسیار شایسته ای ست، گفت: دانش‌آموزان پیش دبستانی که چنین اختلالاتی داشتند در مسیر قرار گرفتند و به محض تشخیص توسط کارشناسان برای اولین بار با مداخله‌های مختصر و کاملا تخصصی، زمینه‌ رفع آن اختلاف فراهم شد تا دانش‌آموز  به مدارس عادی برود.

صحرایی با قدردانی از سازمان امور اداری و استخدامی گفت: ساختار و سازمان آموزش و پرورش کودکان استثنایی با هدف تخصص‌گرایی و ماموریت‌گرایی و تقویت بدنی کارشناسی به طور جدی متحول شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه بیان کرد: یکی از سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش بحث کار و دانش و یا به تعبیری مهارتی تربیت کردن دانش‌آموزان است و در همین راستا امسال در شورای عالی آموزش و پرورش دو رشته‌ی کار و دانش جدید ‌برای دانش آموزان مدارس استثنایی؛ رشته‌ی موسیقی برای دانش آموزان اوتیسم و رشته‌ی خدمات عمومی تصویب شد که بسیار امیدآفرین بود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مهر ۱۴۰۲ برای اولین بار رشته تربیت بدنی در مدارس استثنایی دانش‌آموز پذیرفت و وزارت ورزش از هم اکنون روی آنان تمرکز کرده تا در پارالمپیک و مسابقات پاراآسیایی از بین آنان  قهرمانان ملی کشور را شناسایی کند.

وی با بیان اینکه در مهر ۱۴۰۲، ۹۰ رشته محل جدید در هنرستان‌های استثنایی تاسیس شد و این بسیار امیدآفرین است که در مدارس جایی برای کار و دانش و مهارت آموزی کودکان استثنایی فراهم شده‌ است.

صحرایی با اشاره به اینکه مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری در سطح ملی با حضور حدود ۳ هزار دانش آموز مدارس استثنایی در کنار مسابقات سایر مدارس برگزار شد، یادآور شد: تجهیز کتابخانه‌های کلاسی برای دانش آموزان استثنایی نیز انجام شده و  از این حیث بسیار خداوند را شاکریم که توفیق چنین خدمتی را به دانش آموزان داشتیم.

وی ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت مردمی و خیرین که برای متناسب سازی فضای آموزشی همراهی می کنند، افزود: همه‌ی ارکان دولت و مردم نسبت به این دانش آموزان حساسیت و اهتمام دارند. در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در مورد بچه‌های اوتیسمی برگزار شد، دستورات مهمی صادر شد که خیلی زود در مسیر اجرا قرار گرفتند و همچنین باید اشاره کنیم که خیرین عزیز پذیرفتند که ۳۰۰ مدرسه را متناسب سازی کنند.

این مقام مسئول اشاره کرد: سیاست ما تقویت بیش از پیش امکانات برای فراهم آوردن زمینه تحصیل و مهارت آموزی ساده تر و بهتر این دانش آموزان است و در همین راستا احداث ۸۵ پروژه با ۵۲۰ کلاس درس بازی هدیه‌ی ناچیز دولت خدمتگزار سیزدهم به این دانش آموزان عزیز است و ۵۲ پروژه‌ی دیگر نیز در دستور کار داریم و متناسب سازی به طور جدی پیگیری می شود.

صحرایی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش و در مدرسه‌ای که سند تحول بنیادین ترسیم کرده است چنان ظرفیتی پیدا کنیم که تفاوت‌های فردی در درون مدرسه کاملا درک و پذیرفته شود و استعدادهای متنوع و فطری کشف و شناسایی و نیازها و علایق دانش‌آموزان در چارچوب مصالح و معیارهای نظام اسلامی همگی تامین و پاسخ داده شود.

گفتنی است در حوزه مدارس استثنایی امروز 8 مدرسه (در استانهای آذربایجان غربی دو مدرسه، هرمزگان سه مدرسه، قم، گلستان و کرمان هر کدام یک مدرسه) در قالب ۶۷ کلاس و زیربنای ۵۷۱۸ مترمربع و در دو هفته گذشته یک مدرسه در یاسوج افتتاح شد و یک مدرسه جدید هفته آینده در ایلام افتتاح خواهد شد که در مجموع تعداد مدارس استثنایی جدید بهره برداری شده به 10 مدرسه می رسد.

همچنین در دولت سیزدهم 85 مدرسه با 523 کلاس و زیر بنای ۵۷۴۸۵ مترمربع و در دوازده ماه گذشته 46 مدرسه با 300 کلاس درس و زیربنای 30449 مترمربع به بهره برداری رسید.

لازم به ذکر است 52 مدرسه با 285 کلاس و زیر بنای ۳۸۳۳۸ مترمربع پروژه های در دست اجراست.

کدخبر: 951894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟