۳۰ دانشگاه متخصص طب ایرانی ندارد

به گزارش رکنا، از دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، نفیسه حسینی‌یکتا روز چهارشنبه در جلسه کشوری برنامه ادغام طب ایرانی در نظام سلامت با حضور ۴۸ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور با اشاره به اسناد بالادستی موجود در حوزه طب ایرانی و بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت اظهار داشت: جای دادن این بند در میانه این سند نشان می‌دهد که طب ایرانی در دل نظام سلامت جای دارد.

وی ادامه داد: اکنون طرح ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در ۱۵ دانشگاه کشور انجام شده است و امیدواریم که تا پایان سال ۱۴۰۲ همه ۶۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

حسینی یکتا ضمن تشکر از همکاری معاونت بهداشت و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های کشور در همراهی و اجرای این برنامه به اسناد بالادستی داخلی همچون سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ اشاره کرد و گفت: اسناد بالادستی ما را موظف به تبیین، ترویج و توسعه طب ایرانی کرده و در بخشی از بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت به عنوان یکی از طولانی‌ترین بندهای ابلاغ شده بر تعامل و تبادل منطقی طب سنتی و طب رایج در تشخیص و درمان تاکید می‌کند.

وی با اشاره به وجود اسناد بین‌المللی در این حوزه افزود: راهبرد سازمان جهانی بهداشت نیز حمایت از طب‌های سنتی و مکمل و توصیه به استفاده از ظرفیت‌های آن در نظام سلامت کشورهای عضو و نقطه نهایی آن ادغام طب‌های سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها است.

۳۰ دانشگاه متخصص طب ایرانی ندارد

کسب رتبه چهارم در حوزه تولید علم در طب‌های سنتی و مکمل

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ادامه داد: رویکرد اول سازمان جهانی بهداشت در این راهبرد تشویق و در گام بعدی درخواست و در دوره بعدی که استراتژی جدید تدوین خواهد شد؛ همچنین الزام به استفاده از طب‌های سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها خواهد بود یعنی رویکرد سازمان جهانی بهداشت دقیقا ادغام خدمات طب‌های سنتی و مکمل در نظام سلامت کشورها است.

حسینی‌یکتا با اشاره به اینکه رویکرد ایران با نگاه بین‌المللی نیز در حوزه آموزش، پژوهش، بهداشت و یا درمان دقیقا منطبق بر راهبرد سازمان جهانی بهداشت است؛ اظهار داشت: اقدامات عملیاتیی درباره طرح ادغام در حال انجام است داشته باشیم به همین منظور در نشست‌های گذشته سازمان جهانی بهداشت این گزارش‌ها به عنوان یکی از موضوعاتی در حال پیگیری در ایران ارائه شده است.

وی با اشاره به کسب رتبه چهارم در حوزه تولید علم در حوزه طب‌های سنتی و مکمل در ۲ سال متوالی افزود: این موفقیت حاصل تلاش متخصصان حوزه طب ایرانی و حوزه‌های مرتبط در دانشکده‌های طب ایرانی و مراکز تحقیقاتی طب ایرانی و مرتبط است که در نهایت این موفقیت را رقم زده و امیدوار هستیم که در ادغام طب ایرانی در نظام سلامت مرجعیت طب‌های سنتی دنیا را از آن خود کنیم که این مساله نیاز به اقدام جهادی دارد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی می‌أتواند در کاهش بار بیماری‌های غیر واگیر به طور مستقیم موثر باشد؛ گفت: ما طب ایرانی را داریم که پذیرش بسیار خوبی در بین مردم دارد و می‌توانیم از این ظرفیت در راستای اصلاح سبک زندگی و کاهش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر استفاده کنیم. یکی از دلایل اقبال زیاد مردم به طب ایرانی عرضه بسیار زیادی است که با نام‌های مختلف از سوی مدعیان ارائه می‌شود و خدماتی را به اسم طب ایرانی به مردم ارائه می‌دهند.

حسینی یکتا افزود: این نشان می‌دهد که عرضه ما به عنوان متولیان نظام سلامت کشور به اندازه تقاضایی که در سطح جامعه وجود دارد نیست. تحقیقات نیز نشان از آمار بالای مراجعه مردم به طب سنتی دارد، پس موظف هستیم خدمات ایمن طب ایرانی را چه در سطح پیشگیری و بهداشت و چه در سطح درمان به مردم ارائه دهیم و رسالت طب ایرانی هم بحث بهداشت و پیشگیری و کمک به بیمار نشدن افراد است.

 

کدخبر: 948906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟