هواشناسی استان تهران: انباشت آلاینده ها در آسمان تهران تا ظهر پنجشنبه تداوم دارد

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، مازیار غلامی، مدیرکل هواشناسی استان تهران از تشدید آلودگی هوای تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۳ و ۲۴ آبان ۱۴۰۲) خبر داد و گفت: با توجه به پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها طی امروز و فردا، شاهد افزایش شاخص آلودگی هوا در شهر تهران خواهیم بود، البته پیش‌بینی می‌شود این شاخص در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه غالبا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باشد، اما اگر شرایط مدیریت نشود، احتمالا شاخص آلودگی هوا در برخی ساعت‌ها به وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها نیز می‌رسد. 

وی افزود: تا پایان هفته بارندگی قابل ملاحظه‌ای در سطح شهر تهران رخ نخواهد داد، اما از عصر پنجشنبه تا پایان شب و همچنین در طول روز جمعه پیش‌بینی می‌شود که با افزایش سرعت وزش باد، تا حدودی از میزان آلودگی هوا کاسته شود، اگرچه تا ظهر پنجشنبه، شرایط سکون هوا، انباشت آلاینده‌ها و بالا بودن شاخص آلودگی هوا ادامه خواهد داشت. 

لزوم اجرای تمهیدات اساسی برای مدیریت شرایط ترافیکی تهران 

غلامی با تاکید بر این که به نظر می‌رسد شرایط آلودگی هوای تهران در فصول سرد امسال تفاوت چندانی با سال‌های گذشته نداشته باشد، عنوان کرد: بارگذاری جمعیتی و میزان تردد وسایل نقلیه در شهر و استان تهران در طول سال‌های اخیر آن‌قدر زیاد بوده که تا وقتی تمهیدات اساسی برای مدیریت شرایط ترافیکی پایتخت اجرا نشود، نمی‌توان انتظار کاهش آلودگی هوا را داشت. البته در ماه‌های اخیر اقداماتی برای نوسازی و بهسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران انجام شده، اما این اقدامات کافی نیست. 

مدیرکل هواشناسی استان تهران اظهار داشت: به صورت کلی دو دسته منبع انتشار  آلاینده‌های هوا وجود دارد؛ یکی منابع ثابت و دوم منابع متحرک. با وجود این که منابع ثابت نیز در تشدید آلودگی هوا در شهر تهران نقش دارند، اما عامل اصلی آلوده شدن هوای پایتخت، منابع متحرک هستند. تا زمانی هم که اقدامات جامعی برای کاهش انتشار چه از منابع ثابت و چه از منابع متحرک انجام ندهیم، نباید انتظار داشته باشیم که شرایط آب‌وهوایی و وزش باد یا بارش باران بتواند کمک مهمی به کاهش آلودگی هوای پایتخت داشته باشد. 

اقدامات جامع و موثری برای کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام نشده است 

غلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول سال‌های گذشته، نه‌تنها شاهد افزایش تردد وسایل نقلیه بخصوص خودروها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌های و اتوبوس‌های فرسوده در تهران بوده‌ایم، بلکه برای کاهش میزان انتشار آلاینده‌های هوا از منابع ثابت نظیر پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، جایگاه‌های عرضه سوخت، صنایع و کارخانجات و واحد‌های مسکونی و تجاری نیز اقدامات جامع و موثری را انجام نداده‌ایم؛ در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشیم که تعداد روزهای آلوده هوا در فصول سرد امسال نسبت به سال‌های قبل چندان کمتر باشد. 

مدیرکل هواشناسی استان تهران ادامه داد: در سال‌های گذشته البته اقداماتی برای حذف مازوت‌سوزی از نیروگاه‌ها، کاهش مصرف سوخت صنایع در روزهای آلوده یا مدیریت انتشار بخارات بنزین از جایگاه‌های سوخت و ... انجام شده، اما این اقدامات محدود بوده و نتوانسته است به اندازه کافی بر شرایط آلودگی هوای پایتخت تاثیر بگذارد؛‌ بخصوص که عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و در زمینه مدیریت شرایط ترافیکی، کاهش تردد وسایل نقلیه، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقداماتی جدی انجام نشده است. 

وی در پایان گفت: تا زمانی که برای کاهش انتشار آلاینده‌های هوا از منابع ثابت و متحرک در شهر تهران اقدام جدی و محسوسی انجام ندهیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که شرایط آلودگی هوای ما در سال جاری از سال‌های گذشته بهتر باشد، بنابراین در فصول سرد امسال نیز از نظر انباشت آلاینده‌ها در آسمان پایتخت شاهد شرایط مشابهی با سال‌های گذشته خواهیم بود. 

کدخبر: 946211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟