۷۰ درصد محتوای مواد مخدری در توئیتر (ایکس) مربوط به تریاک و گل است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا با استفاده از داده های شرکت رصد و پایش فضای مجازی لایف وب که در ارتباط با بررسی محتوای مرتبط با مواد مخدر و محرک در توئیتر است، نشان می‌دهد تریاک و گل بیشترین تعداد تکرار را داشتند.

این داده‌کاوی در بازه یک آبان 1401 تا اول آبان 1402 انجام شده است.

این گزارش نشان می‌دهد همانطور که آمارهای رسمی از افزایش مصرف گل( ماری‌جوانا ) در بین جوانان می‌گویند در این شبکه اجتماعی هم بعد از تریاک کاربران از این ماده محرک بیشترین محتوا را تولید کرده‌اند.

در این رصد و پایش علاوه بر اینکه انواع مواد مخدر و روان‌گردان بررسی شده‌اند، تمام معادل‌های مواد مخدر هم مورد رصد قرار گرفتند؛ بعنوان نمونه تمام عناوینی که در دسته ماری‌جوانا بودند اعم از گل، وید، علف، گرس، کانابیس... در دسته ماری‌جوآنا لحاظ شده است.

در بین 3 مخدر پرتکرار در ایکس (توییتر)، نگاهی که به مادۀ مخدر گل وجود دارد متفاوت از دو مورد دیگر است. تریاک و کوکائین در توییتر بیشتر با هدف تمسخر سیاسی استفاده می‌شود اما صحبت کردن از گل متفاوت است.

100 توئیتی که بیشترین لایک را با موضوع سه مخدر پرتکرار، یعنی تریاک، گل و کوکائین، داشتند بر اساس موضوع هر توئیت دسته‌بندی شده‌اند.

بررسی مواد مخدر در فضای گفتمان فضای مجازی

نکته مورد تامل این است که تجربۀ مصرف و نگاه مثبت به گل بسیار بیشتر از مخدرهای دیگر است.

بسیاری گفته‌اند که دوست دارند این ماده را تجربه کنند و به همین ترتیب در ارتباط با عوارض و تجربۀ ناخوشایند از مصرف ماری‌جوآنا هم محتوای زیادی تولید شده است. به طور کلی توئیت‌هایی که مرتبط با تجربۀ مصرف، چه مثبت و چه منفی بوده‌اند لایک زیادی گرفته‌اند که در مورد ماری‌جوآنا 62 مورد، برای تریاک 10 توئیت و برای کوکائین 17 مورد است.

با توجه به گران بودن کوکائین نسبت به سایر مخدرها، شاید بتوان گفت که بالاتر بودن این ماده نسبت به سایر مواد نشان‌دهندۀ تعلق فضای ایکس فارسی به طبقۀ اجتماعی – اقتصادی بالاتر جامعه است.

کوکائین و تریاک، به شدت مورد استفاده کاربران ایکس برای تمسخر و کنایه سیاسی است. این نوع کاربران به هرکسی که نظر مخالفی داشته باشند، به کنایه می‌گویند که مواد مخدر مصرف کرده است.

بیشتر پژوهش‌گران و فعالان توئیتری عمدتا بر فضای سیاسی توئیتر تمرکز دارند. در بررسی‌هایی مانند این مورد می‌بینیم که هواداران موسیقی پاپ کره‌ای تبدیل به بخش مهمی از فضای ایکس فارسی شده‌ است. در طی یک سال گذشته خبرهایی از مصرف مخدر توسط یکی از  ستارگان پاپ کره‌ای منتشر شد و توئیت‌های  هواداران کی‌پاپ باعث شد تا بین 100 توئیت پرلایک دیده شود.

 

اما در دسته‌بندی نوع محتوا در ارتباط با مواد مخدر و محرک «تمسخر و کنایه سیاسی» یکی از محورهایی است که کاربران در قالب  آن تولید محتوا کرده‌اند. در شبکه اجتماعی ایکس، کاربران سیاسی برای تمسخر نظرات مخالف، به کنایه می‌گویند که طرف  مقابل مواد مصرف کرده است.

 

در دسته «عوارض و نگاه منفی» توئیت‌هایی دیده می‌شوند که به عوارض مصرف مادۀ مخدر اشاره می‌کند. توئیت‌های این دسته مواردی هستند که مشخصا نگاهی منفی به مصرف دارند.

در بخش «طنز و استفاده در شوخی‌های روزمره:» کاربران روزمره‌نویس از محتوای مادۀ مخدر برای شوخی  و طنز استفاده کرده‌اند.

در بخش «اخبار پزشکی و حوادث» اخبار دستگیری باندها خلافکار و مادۀ مخدر و اطلاعات علمی و پزشکی از مادۀ مخدر مورد توجه کاربران بوده است.

«تجربۀ مصرف و نگاه مثبت» به دسته‌ای از توئیت‌ها‌ اشاره دارد که کاربران از تجربۀ مصرف مواد مخدر گفته‌اند و مشخصا نگاه مثبتی به مصرف مواد مخدر و محرک دارند.

بررسی مواد مخدر در فضای گفتمان فضای مجازی

سالهاست که طرفداران موسیقی کره جنوبی یکی از دسته‌های فعال در ایکس فارسی هستند. پایش لایف‌وب نشان می‌دهد «حواشی کی‌پاپ» که مربوط به یکی از خوانندگان مطرح کره‌ای است مورد توجه بخشی از کاربران قرار گرفته است. آنطور که دیده شده یکی از خوانندگان معروف یکی از این گروه‌ها با مصرف مواد مخدر حاشیه‌ای ایجاد کرده که ردپای آن در ایکس فارسی پررنگ بوده است.

برخی از کاربران هم جدا از رویکردها معمول به «به نقد عملکرد ضعیف در برخورد با مواد مخدر» پرداخته‌اند. این توییت‌ها به عملکرد نهادهای مسئول در برخورد با گسترش استفاده از  مواد مخدر انتقاد دارند.

 

کدخبر: 943805 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمد معصومیان
آیا این خبر مفید بود؟