آمادگی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان چینی

به گزارش روابط عمومی، هیئت استادان، دانشجویان و پژوهشگران ایران‌شناسی کشور چین به سرپرستی دکتر یو گویلی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه پکن و تعدادی از دانشجویان زبان چینی دانشگاه علامه‌طباطبائی با دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دیدار و ظرفیت‌های همکاری‌های مشترک را بررسی کردند.

روابط بین ایران و چین در سال‌های اخیر رو به توسعه است

در ابتدای این نشست دکتر معتمدی ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور هیئت علمی چینی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: روابط بین ایران و چین در سال‌های اخیر رو به توسعه است و ما ارتباط و قراردادهای بزرگی با کشور چین داریم که بخشی از آن‌ها در حوزه علمی است.

وی با بیان ظرفیت‌های دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی، افزود: این دانشگاه نزدیک به 70سال قدمت دارد و در حال حاضر حدود 14هزار دانشجو، 550عضو هیئت، 11دانشکده و 10پژوهشکده و مرکز پژوهشی دارد. دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی یکی از این 11دانشکده‌ است که زبان چینی در آن آموزش داده می‌شود.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی خاطر نشان کرد: این دانشگاه در دو سال اخیر ارتباط نزدیکی با سفارت چین در ایران داشته است و در راستای همین ارتباط، سفیر چین 2بار در دانشگاه ما حضور پیدا کردند. امیدوارم با تلاش‌های شما و دانشجویان ما، امکان فهم فرهنگ‌های متقابل ایران و چین که جزء فرهنگ‌های باستانی و دیرینه هستند بیشتر فراهم شود.

کتابخانه چین شناسی در دانشگاه علامه‌طباطبائی برای شناخت بدون واسطه چین راه‌اندازی شد

وی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه چین شناسی در دانشگاه علامه‌طباطبائی با همکاری سفارت چین، تاکید کرد: ما آمادگی داریم با هدف توسعه و گسترش همکاری‌های دو جانبه و شناخت بدون واسطه چین در این دانشگاه، آثار علمی و کتاب‌های متناسب با انتقال فرهنگ چین را در معرض استفاده علاقه‌مندان قرار دهیم.

دکتر معتمدی با بیان اینکه فرهنگ و ادبیات فارسی، یک فرهنگ غنی و دیرینه است، افزود: حافظ، سعدی، عطار و مولانا، شخصیت‌های بزرگی هستند که به ادبیات ما غنا بخشیده‌اند و شما آن‌ها را می‌شناسید. همچنین یکی از مفاخر ما علامه‌طباطبائی، مفسر، عارف و فیلسوف بزرگ قرن حاضر است که این دانشگاه نیز با نام ایشان نام‌گذاری شده است.

وی با ابراز علاقه‌مندی به گسترش ارتباط و ایجاد شرایط برای تحصیل دانشجویان چینی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: آمادگی داریم به دانشجویان چینی برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتر، بورس یک ترم و بورس کامل دهیم.

در این نشست دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی، دکتر عباسعلی وفایی، معون توسعه و مدیریت منابع، دکتر موسی عبدالهی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی و دکتر احسان اکرادی، رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز حضور داشتند و بر لزوم همکاری بیشتر و برپایی همایش‌ها و فعالیت‌هایی بین‌المللی مشترک تاکید کردند.

همچنین دکتر آزاده میرزائی، معاون مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (آزفا)، با بیان ظرفیت‌ها و دوره‌های آموزشی و پژوهشی این مرکز، ادامه داد: دوره‌های آموزشی زبان فارسی و تربیت مدرس مرکز آزفا به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌شود.

فعالیت‌های فارسی‌آموزی مرکز آزفا دانشگاه علامه‌طباطبائی بِرند و مورد تایید وزارت عتف است

وی گفت: فعالیت‌های فارسی‌آموزی مرکز آزفا دانشگاه علامه‌طباطبائی بِرند و مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. با توجه به این موضوع مرکز آزفا آمادگی دارد، برای آموزش و توسعه زبان فارسی، با دانشگاه مطالعات بین‌المللی پکن همکاری‌های نزدیک داشته باشد.

در بخشی از این نشست دانشجویان چینی زبان فارسی و دانشجویان ایرانی زبان چینی، با خواندن شعرهایی به زبان فارسی و چینی، بر لزوم همدلی و اهمیت مفاهیم ارزشی در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی و چینی تاکید کردند.

دانشگاه علامه‌طباطبائ

دانشگاه علامه‌طباطبائ

دانشگاه علامه‌طباطبائ

دانشگاه علامه‌طباطبائ

کدخبر: 939473 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟