خانه سازی بر روی بنای آل کیا در باغ 8 هکتاری شهر رامسر/ وتوی طرح توسط میراث فرهنگی/ سازمان بازرسی ورود کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  زمزمه های ساخت پروژه مسکن ملی در شهر رامسر و بر روی یکی از تاریخی ترین نقاط غرب مازندران در حالی به گوش می رسد که ساخت یک پروژه در روزهای اخیر در حریم منظر گورستان زرتشتیان در یزد  نیز خبرساز شده است.

محوطه باستانی " گرمه‌رود " که با نام "باغ هشت‌هکتاری" در هسته مرکزی شهر رامسر واقع شده است در ماه های اخیر برای احداث مسکن ملی در شهر رامسر مشخص شده است. این اقدام به درخواست شهرداری رامسر و با همراهی اداره‌ کل راه‌ و شهرسازی برای تغییر کاربری و احداث مسکن ملی در کمیسیون ماده 5 استان مورد بررسی قرار گرفت اما با مخالفت اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت.

خبرها ها حاکی از آن است که اصرار مقامات استان مازندران و شهرداری رامسر برای احداث پروژه مسکن ملی در این باغ باعث شده تا نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور به این مساله واکنش نشان دهد و روند تصمیم گیری در مورد این پروژه را با دقت بیشتری بررسی کند.

مناطقی که قابلیت انبوه‌سازی مسکن در رامسر دارد در طرح تفصیلی تعیین شده است اما با توجه به اینکه کاربری این محوطه باغ-اداری بوده و در چند سال گذشته ۴ هکتار از اراضی باغ و انتقال مالکیت آن به وزارت راه‌وشهرسازی سپرده شده است ترس آن می‌رود که این محوطه تاریخی با راهبری این نهاد در استان و نبود پرونده ثبت ملی از باغ درجه یک به منطقه مسکونی تغییر کاربری دهد.

محسن باستانی، معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران مرداد ماه امسال به رسانه ها گفته بود که مخالف تغییر کاربری باغ 8 هکتاری رامسر هستیم و تمامی تلاش خود را به کار می بندیم تا این محوطه را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

امضای کارزار درخواست ثبت اضطراری محوطه باستانی گرمه‌رود به هزار نفر رسید

دوستداران میراث فرهنگی این منطقه اما در شهریور ماه امسال یک کارزاری را با عنوان "درخواست ثبت اضطراری محوطه باستانی گرمه‌رود (باغ هشت‌هکتاری) رامسر" به ثبت رساندند که تاکنون بیش از هزار نفر این درخواست را در سایت کارزار امضا کردند.

محوطه باستانی گرمه رود که در این کارزار از آن نام برده شده است به محوطه تاریخی مهمی در این منطقه اشاره می کند که طی حفاری‌های اتفاقی در سال ۱۳۱۳ کشف شده و آثاری از جمله سکه‌های طلا، زیور آلات، ادوات جنگی و همچنین بقایای خانه یا یک قصر در آن پیدا شده است.

باغ 8 هکتاری رامسر

محمدقاسم کفاشی، مسئول پرونده ثبت ملی حریم تاریخی فرهنگی شهر رامسر ،باستانشناس در توضیح اهمیت این محوطه تاریخی در گفتگو با خبرنگار رکنا بیان کرد: مطالعات باستان شناسی که در این منطقه رخ داده است به ما نشان می دهد که منطقه تاریخی گرمه رود در محل فعلی شهر رامسر قرار گرفته است.

وی افزود: شواهد و مستندات به ما نشان می دهد که این باغی که مسوولان استان قصد دارند در آن پروژه مسکن ملی را اجرایی کنند همان محوطه تاریخی گرمه رود در متون کهن این منطقه است و مربوط به حکومت آل کیائیان در قرن هفتم و هشتم است.

این باستان شناس تصریح کرد: اشیاء و بقایای کاخی که در این منطقه وجود دارد نشان می دهد که در این باغ محوطه مهمی وجود دارد که نیازمند بررسی های بیشتر به لحاظ تاریخی است. همچنین نشانه هایی از وجود یک اصطبل بسیار قدیمی که در آن اصلاح ژنتیکی دام انجام می شد در این منطقه یافته شد و این به لحاظ تاریخ و روند اصلاح ژنتیکی حیوانات اهلی در کشور دارای اهمیت ویژه ای است.

کفاشی معتقد است برخی از شواهد عینی این محوطه تاریخی در سالهای اخیر از بین رفته است اما در صورت انجام کاوش های تخصصی باستان شناسی می توان به آثار و شواهد بیشتری در مورد زندگی مردمان در سالهای گذشته دست یافت.

وی گفت: بعد از اینکه مجموعه تاریخی- فرهنگی شهر رامسر در قالب یک ساختار ملی به ثبت می رسد نیز عرصه و حریم آن مشخص شد و ما این باغ را نیز در قالب محدوده عرصه و حریم آن به ذکر کردیم اما به دلایلی این محوطه همچنان ثبت نشده است.

برای چندمین بار پرونده محوطه تاریخی گرمه رود به شورای عالی ثبت ملی ارسال شد

این باستان شناس تاکید کرد: برای این محوطه بزرگ دو کتابچه پرونده عرصه و حریم فرهنگی و طبیعی تهیه شده و برای شورای عالی ثبت نیز ارسال شده است اما چون مسوولان ما همیشه به دنیال آسان ترین راه حل هستند به عرصه های فرهنگی و تاریخی دست اندازی می کنند و این باعث می شود تا همه ما با چالش جدی رو به رو شویم.

کفاشی ادامه داد: این باغ نه تنها داخل حریم یک عرصه فرهنگی و طبیعی است بلکه خود یک عرصه تاریخی محسوب می شود و نمی توان از اهمیت این مساله چشم پوشی کرد.

باغ 8 هکتاری رامسر

وی افزود: ما برا اینکه این محوطه تاریخی از دست اندازی ها به دور باشد پرونده ثبت ملی آن را برای چندمین بار اصلاح کردیم و دوباره برای بررسی در شهریور ماه امسال به شورای عالی ثبت ارسال کردیم و اداره کل میراث فرهنگی هم موافق با ثبت ملی آن است و این را در کمیسیون ماده 5 نیز اعلام کرده است

این باستان شناس با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در کمیسیون ماده 5 حق وتو دارد، بیان کرد: متاسفانه مسوولان استان در نشستی که در غیاب مدیر کل میراث فرهنگی استان برگزار شد، رای به تغییر کاربری دادند این باغ 8 هکتاری دادند.

او اظهار کرد: خوشبختانه سازمان بازرسی حساسیت ارزشمندی روی این مساله داشت و برای بررسی بیشتر به این موضوع ورود کرده است که امیدواریم نتایج سودمندی برای میراث تاریخی مردم این منطقه داشته باشد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 939136 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟