مصرف لبنیات در کشور نامطلوب است/ بودجه حمایت از کودکان سوء‌تغذیه افزایش 10 برابری داشت

به گزارش رکنا دکتر احمد اسمعیل‌زاده، با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا مبنی بر " آب زندگی‌ است، آب غذاست، هیچکس را محروم نکنید"، گفت: یکی از اقدامات مدنظر دفتر ما این است که ببینیم چگونه می‌توان ضایعات مواد غذایی را بویژه با تاکید بر ضایعات نان در کشور کاهش دهیم. زمانی که به راهکارهای مرتبط با تامین امنیت غذایی می‌پردازیم بحث‌های متعددی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، بحث تولید است؛ که آیا غذای کافی در کشور برای همه تولید می‌شود یا خیر؟ این مهم بر عهده وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی است که در بخش تولید غذا نقش دارند.

نقش تعیین‌کننده «قیمت» بر دسترسی به غذا

وی افزود: موضوع دیگر مرتبط با امنیت غذایی این است که مواد غذایی از نظر قیمتی به گونه‌ای باشد که به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد که این امر هم مربوط به وزارت صمت ، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده، وزارت رفاه و وزارت جهاد کشاورزی است. بحث مرتبط با وزارت بهداشت این است که ببینیم آیا این غذا به صورت درستی مصرف می‌شود یا خیر؟ که ما مرتبا در سیستم بهداشتی در حال ارزیابی مصرف هستیم تا ببینیم میزان مصرف مواد غذایی در کشور چگونه است، کدام غذا مفید و کدامیک غیرمفید است.

مصرف انرژی بیش از نیاز واقعی

اسمعیل‌زاده با تاکید بر اهمیت آموزش و افزایش سواد سلامت جامعه، اظهار کرد: در این زمینه آموزش هم می‌دهیم که مردم بدانند اگر غذاهای تولید شده از نظر قیمتی هم مطلوب و در دسترس است، برای تهیه کدام یک هزینه کنند؟ از سوی دیگر ارزیابی سالانه مصرف در کشور هم انجام می‌شود که بر همین اساس مشخص شده است که مصرف انرژی و یا کربوهیدرات‌های تصفیه شده در کشور ما با وجود روند کاهشی سال‌های اخیر باز هم از نیاز مردم بیشتر است.

او تاکید کرد: در مورد روغن‌ها هم می‌دانیم که نوع چربی مصرفی در جامعه مطلوب نیست؛ زیرا متاسفانه مقدار زیادی اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس مصرف می‌شود. در مورد مصرف لبنیات، میوه و سبزیجات نیز مصرف نسبت به نیاز کمتر است.

مکمل‌یاری با هدف برقراری امنیت غذایی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت بهینه کردن مصرف مواد غذایی، تصریح کرد: در این خصوص مرتب در حال آموزش گروه‌های مختلف جامعه هستیم تا هم نیاز بدن به اقلام غذایی تامین شود و هم بتوان از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر پیشگیری کرد. در مواردی که به این نتیجه برسیم که مصرف مواد مغذی در جامعه کم است، از سایر برنامه‌ها کمک می‌گیریم که امنیت غذایی در جامعه ایجاد شود. به عنوان مثال در مورد برخی ریزمغذی‌ها برنامه‌ مکمل‌یاری را اجرا می‌کنیم که بتوانیم مواد مغذی که مردم از طریق مصرف مواد غذایی دریافت نمی‌کنند را از طریق مکمل‌ها به آنها برسانیم تا امنیت غذایی در سطح مطلوب خود برقرار باشد.

اهمیت افزایش کیفیت مواد غذایی و کاهش ضایعات غذا

وی با اشاره به آمار دورریز مواد غذایی، بیان کرد: در این راستا باید به سمت بهینه کردن شرایط برویم تا دور ریز به حداقلِ ممکن برسد. یک بحث ضایعات است و یک بحث دیگر این است که از این ضایعات استفاده شود و صنعت غذا و وزارت کشاورزی، برنامه‌ریزی کند تا از ضایعات به نحو بهینه برای خوراک دام یا سایر مصارف استفاده کند. دغدغه ما این است که کیفیت تولید مواد غذایی افزایش یابد و دور ریز کاهشی باشد.

آثار همه‌گیری کرونا بر تغذیه جامعه

اسمعیل‌زاده درباره تاثیر پاندمی کرونا بر بروز سوء تغذیه نیز بیان کرد: کشور ما هم مانند سایر نقاط جهان درگیر این پاندمی بود و طبیعتا در دوران کرونا تمام برنامه‌ها با یک رکود مواجه شد. یکی از اشکالاتی که در برنامه‌های دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در دوره کرونا اتفاق افتاد، بحث اختلال در آموزش‌ها بود چون ما خیلی از آموزش‌های خود را در مدارس، صنف‌ها و مراکز جمعی داشتیم و چون در دوره کرونا بحث قرنطینه پیش آمد، آموزش‌های ما به جامعه دچار اشکال شد.

وی با بیان اینکه البته کرونا توانسته یک حسن هم داشته باشد، ‌ اظهار کرد: حسن این بود که مردم با اهمیت نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن آگاه شدند و متخصصین مردم را به سمت مصرف میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها سوق دادند. متاسفانه در کشور ما میزان مصرف میوه و سبزی کم است اما چون در دوره کرونا مردم آگاه شدند که اگر سیستم ایمنی بدن خود را به واسطه مصرف میوه‌ها و سبزیجات تقویت کنند احتمال ابتلا به کرونا در آنها کمتر می‌شود، در این زمینه یک اتفاق خوب رخ داد.

وی افزود: اثر دیگر کرونا بر برنامه‌های ما در برنامه مکمل‌یاری مشهود بود؛ این برنامه عمدتا از طریق مدارس اجرا می‌شد و مدارس هم غیرحضوری بودند و نتوانستیم برنامه مکمل‌یاری را در این زمینه به نحو احسن انجام دهیم هرچند همواره محدودیت اعتباری هم در این زمینه داشته‌ایم. از سوی دیگر افزایش قیمت مواد غذایی در دوره کرونا در تمام دنیا اتفاق افتاد و این امر دسترسی مردم به مواد غذایی مفید و مطلوب را کاهش داد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ‌ گفت: البته افزایش قیمت مواد غذایی در دوره کرونا مقداری دسترسی به مواد غذایی را محدود کرد و این سبب بروز اختلال در دریافت‌های غذایی مردم شد اما اکنون بعد از ایام کرونا خوشبختانه وضعیت نسبتا مطلوبی داریم.

وضعیت نامطلوب مصرف لبنیات در ایران

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات در کشور ما مطلوب نیست، اظهار کرد: اگر بر اساس آمارهای جهانی نگاه کنید در کشورهای غربی مصرف لبنیات بسیار بالا است و همین موضوع هم گاهی باعث دردسر شده است که به افزایش دریافت کالری دامن می‌زند؛ اما، مشکل در کشور ما این است که مصرف لبنیات کم است.

ااسمعیل‌زاده با اشاره به اینکه نیاز به لبنیات در گروه‌های سنی مختلف از ۲ تا ۴ واحد متفاوت است، بیان کرد: لبنیات منبع غنی تامین کلسیم، پروتئین و ویتامین B۲ است که اگر از طریق لبنیات تامین نشود یا مجبور هستیم مکمل‌های غذایی دریافت کنیم و یا باید سایر مواد غذایی را در حد زیادی مصرف کنیم که بتوانیم نیاز خود به این مواد را تامین کنیم.

برنامه‌ریزی ارتقای ۲۵ درصدی مصرف لبنیات تا ۱۴۰۵

وی با تاکیدبر اینکه مصرف لبنیات در کشور ما متاسفانه به اندازه یک واحد در روز است، ادامه داد: این در حالی است که نیاز ما در کشور مصرف روزانه دو تا سه واحد لبنیات است. این نیاز در کودکان و افراد سالمندی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و زنان باردار و شیرده اهمیت دو چندان دارد. امسال در وزارت بهداشت به منظور ارتقای مصرف لبنیات، برنامه افزایش مصرف لبنیات را تدوین کردیم که با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی پیش می‌رود. هدف نهایی این برنامه این است که بتوانیم از سال۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ مصرف لبنیات را در کشور حداقل ۲۵ درصد ارتقا دهیم. برای دستیابی به این هدف دو استراتژی انتخاب کردیم که یکی آموزش و یکی افزایش دسترسی است.

اسمعیل‌زاده افزود: در بخش آموزش، هم در مدارس و هم در مراکز جمعی و رسانه‌ها از طریق شهرداری‌ها و ... اقدام می‌کنیم و با همکاری شورای عالی سلامت و امنیت غذایی دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم اهمیت مصرف لبنیات را برای تمام گروه‌های سنی روشن کنیم تا مردم از هزینه‌هایی که برای غذا می‌کنند، بخشی را به مصرف لبنیات اختصاص دهند. از سوی دیگر تاکید ما بر روی برقرار شدن برنامه شیر مدرسه است که خوشبختانه با خبرهایی که می‌رسد این برنامه هم امسال آرام آرام آغاز می‌شود.

کدخبر: 937068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟