ورشکستگی کارگر و کارفرما در پی دستمزدهای ناکافی و بحران تورم / دولت باید به فکر ثبات قیمت ها باشد

سمیه محمودی، نماینده مردم شهرضا و دهاقان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان کرد: حقوقی که یک کارگر به دست می آورد با کاری که انجام می دهد خوانایی ندارد و این باعث شده است نیرویی برای مراجعه به شرکت ها و واحدهای تولیدی و صنعتی وجود نداشته باشد.

وی افزود: در بسیاری موارد وقتی دنبال علت این مساله می گردیم مشخص می شود که عده ای نیروی کار بیکار دنبال کار می گردند و عده ای فعال اقتصادی نیز دنبال کارگر و دلیل اینکه این نیروی کار به دنبال آن شغل ها نمی رود این است که حقوق و دستمزد آن کفاف زندگی آنها نیست و این باعث می شود تا سراغ شغل های کاذب بروند.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان تاکید کرد: خود این مساله بسیار برای اقتصاد کشور آسیب زا است و ما در این زمینه پیشنهاد دادیم که باید در حقوق و دستمزد کارگران تجدیدنظر شود زیرا با این حقوق مصوب برای کارگران و با این شرایط تورمی نمی شود زندگی کرد.

محمودی تصریح کرد: به همین جهت کارگران حاضر نیستند وقت بگذارند و به دنبال فرصت های شغلی موجود بروند در حالیکه این شرایط برای کارمندان هم وجود دارد اما شرایط آنها با کارگران قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: دولت در این باره بارها عنوان کرده است که تصمیمی برای افزایش حقوق و دستمزد در میانه سال وجود ندارد و به نظر می رسد اگر این اتفاق نیافتد شغل های کاذب ایجاد می شود و گستره آن بیشتر می شود و این یعنی ضربه به اقتصاد کشور.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان اضافه کرد: این شغل های کاذب از جمله خرید و فروش دلار، خرید و فروش زمین یا مسکن باعث می شود تا اقتصاد کشور با اخلال جدی روبه رو شود و متاسفانه در این مورد تصمیم اصلی را شورای عالی کار می گیرد و مجلس نمی تواند اقدام خاصی انجام دهد.

محمودی با اشاره به اینکه تا دولت در این خصوص لایحه ای را ارایه ندهد ما نیز نمی توانیم اقدام خاصی انجام دهیم، بیان داشت: اگر مجلس بخواهد در این زمنیه ورود پیدا کند مغایر با اصل 75 قرار می گیرد و بار مالی آن را دولت قبول نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: افزایش حقوق به تنهایی هم نمی تواند این مسائل و مشکلات را حل کند و دولت باید به فکر ثبات قیمت ها باشد زیرا الان در شرایط فعلی مردم وقتی به طور مثال نان یا پنیر می خرند نمی دانند که این جنس فردا به چه قیمتی عرضه می شود

نماینده مردم شهرضا و دهاقان بیان داشت: مردم در حقیقت نمی توانند بر روی درآمد خود برنامه ریزی داشته باشند و اینها باعث می شود تا همه ابعاد زندگی مردم از نیازهای اولیه تا بهداشت و درمان  و آموزش تحت الشعاع قرار گیرد.

وی گفت: از طرفی دولت اکنون در شورای سران سه قوه می تواند اگر نیاز به قانونی یا تصمیمی وجود داشته باشد و بخواهند مساله ای را کنترل کنند از اختیارات سران سه قوه برخوردار هستند و می توانند هر تصمیمی که لازم است را اتخاذ کنند به همین دلیل لازم است تصمیم گیران قدری جدی تر به این مساله ورود کنند.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 935844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟