نماینده مجلس: 20 درصداز  برنامه ششم توسعه اجرایی شده است/طرح استاد شاگردی باعث استثمار کارگران می شد

کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان کرد: یکی از دغدغه هایی که در مورد طرح استاد شاگردی وجود داشت بحث امنیت شغلی ، مسائل بیمه ای کارگران، حق الزحمه و دریافتی های آنها بود.

وی افزود: قرار دادهای سفیدامضا و کوتاه مدتی که در طرح استاد شاگردی دیده شده بود همگی منجر به ضایع شدن حقوق کارگر می شد و این نوعی استثمار و بهره کشی بی حساب از افراد بود و دغدغه ما در این طرح این بود که در آن طرح کارفرماها می توانستند حقوق کارگران را تضییع کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در طول این مدت شاهد به وجود آمدن شکایت هایی بودیم که در آن کارگران نمی توانستند مدعی حقوق خود باشند و اگر هم مدعی می شدند کارفرما به سرعت می گفت من در قالب طرح استاد شاگردی با آن فرد همکاری داشتم.

سرمدی واله تاکید کرد: این طرح ماهیت کارگری را زیر سوال برده بود و نمی شد حتی حداقل حقوق افراد را در این زمینه پیگیری و به ثمر رساند و این دقیقا یک سازوکاری بود که کاملا در تضاد با تلاش های انجام شده برای احقاق حق کارگران قرار گرفته بود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طرفداران این طرح عنوان می کردند که این طرح به ماندگاری شغل ها و حرفه هایی که در معرض نابودی قرار گرفته اند کمک می کند اما به نظر ما این تمامی حقوق کارگران را تضییع می کرد در حالیکه می شود از طرق دیگر این شغل ها را احیا کرد.

وی ادامه داد: در قالب تسهیلات می توان از شغل هایی که از ارزش معنوی برای ما برخوردار هستند و شناسنامه آن منطقه یا استان می باشند، حمایت کرد و در این بین حقوق کارگران نیز تضییع نمی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برنامه ششم توسعه بین 20 تا 30 درصد اجرایی شده است و دلیل آن این بود که در برنامه ریزی واقع گرا نبوده اند و برخی از مسائل طوری مطرح شده است که امکان اجرای آن در قانون مشخص نشده و یا نهادی که باید این قانون را اجرایی کند مشخص نیست.

سرمدی واله یادآور شد: همچنین در برنامه ششم برای برخی از برنامه ها منابعی مشخص نشده بود و این هزینه کرد در این برنامه ها را در شرایط سختی قرار می داد که از جمله ایرادات اصلی برنامه ششم بود.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان عنوان می کنند که کمتر از 20 درصد از برنامه ششم عملی شده است، اظهار کرد: اما در برنامه هفتم سعی شده این ایرادات رفع شود و امیدواریم میزان عمل به این برنامه در 5 سال آینده افزایش قابل توجه داشته باشد.

وی گفت: یکی از بحث های جدی که در قانون برنامه هفتم مطرح شده است و اگر به تصویب برسد باید دولت ها به آن عمل کنند، افزایش حقوق کارگران و کارمندان با توجه به افزایش میزان تورم است که با توجه به توان کشور و توان مجریان امر امیدواریم قابلیت اجرایی داشته باشد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 935832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟