قدم به قدم در تهران، کیلو کیلو ته سیگار! / مردودی سیگاری ها و شهرداری در برابر وظایف + فیلم

 

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، افتادن ته سیگار و فیلتر سیگار زیر درخت می تواند به محیط زیست و حیات وحش آسیب برساند. مواد شیمیایی موجود در ته سیگار می تواند به خاک و آب نفوذ کند و اکوسیستم را آلوده کند. حیوانات ممکن است ته سیگار را با غذا اشتباه بگیرند و آن را بخورند که منجر به مشکلات سلامتی یا مرگ شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد ته سیگارهای دور ریخته پای درختان؛ می تواند رشد گیاهان را مختل کند. سالانه 4.5 تریلیون ته سیگار در سطح جهان پراکنده می شود و آنها را به فراگیرترین پسماند آلودگی پلاستیکی سیاره تبدیل کرده است.

ته سیگارها کوچک هستند و معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرند، اما  برخلاف تصور بسیاری، ته سیگار بی ضرر نیست. آنها از استات سلولز، یک ماده پلاستیکی ساخته دست بشر، و حاوی صدها ماده شیمیایی سمی تشکیل شده اند. فیلترهای سیگار تا 10 سال طول می کشد تا کاملاً تجزیه شوند، مواد شیمیایی که آزاد می کنند می توانند سال ها بیشتر از عمر خود ته سیگار، در محیط باقی بمانند.

این سموم ماندگار عبارتند از آرسنیک (که در مسمومیت موش استفاده می شود)، سرب (سمی که می تواند بر رشد مغز کودکان تأثیر بگذارد) و نیکوتین. هنگامی که این پلاستیک های سمی به طور نامناسب در گوشه خیابان یا بیرون از پنجره ماشین پرتاب می شوند، به آرامی سموم را وارد سیستم های طبیعی ما می کنند و تهدیدی جدی برای ما و محیط زیست ما به شمار می روند.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در30 شهریور ماه سال 1399 گفته بود:" در مهم ترین خیابان تهران (ولیعصر) و در مهم ترین جای این خیابان یعنی بوستان ملت در ۲۰۰ متر ۲۰ کیلو ته سیگار جمع شد."

آمارها نشان می دهد سالانه حدود هشت میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می شود که این میزان موجب می شود تا نیاز آبی شهری هفت برابر وسعت برای همیشه از چرخه مصرف خارج شود،  تعجب نکنید اگر بگویم که سهم ته سیگار از تمام پسماندهای دنیا ۳۰ تا ۴۰ درصد است که بخش زیادی از آن در جنگل‌ها، سواحل، آبراهه‌ها و معابر شهری رها می‌شوند، افراد زیادی که سیگار مصرف می کنند به گمانشان اگر ته سیگار را زیر پا له کنند و یا از پنجره خودرو به بیروت پرتاب کنند پس دیگر این پسماند ناپدید شده است در حالی که اینطور نیست بلکه تازه روند تخریب آن در طبیعت آغاز می شود چون باد و باران ته سیگارها را به عنوان پسماندهایی سرگردان پخش می کند و در نهایت دودش به چشم ما انسان ها می رود.

در ایران به صورت کلی پرت کردن زباله از شیشه خودرو به بیرون ۳۰ هزار تومان جریمه دارد اما ته سیگار از آن تفکیک نشده، البته این قانون چندان هم درست اجرا نمی شود چون اگر فردی ببیند که خودروی جلویی زباله خود را به بیرون پرت کرد و شماره پلاک را به پلیس راهور بدهد شامل جریمه نمی شود چون پلیس می گوید باید خودمان ببینیم در حالی که کسی در مقابل چشم پلیس این کار را نمی کند، پس خودمان مراقب محیط زیست، طبیعت و سلامت خود باشیم.  

وظایف شهرداری در برابر  ته سیگارهای مردم

و اما وظیفه شهرداری این است که برای جمع آوری فیلتر سیگارهای رها شده توسط شهروندان، سطل های زباله و ظروف جمع آوری مجزا در نقاط مختلف شهر را فراهم کند. همچنین، باید از طریق کمپین های آموزشی و تبلیغاتی به شهروندان آگاهی بدهد که رها کردن فیلتر سیگار می تواند به محیط زیست و جانوران آسیب بزند. همچنین، باید تلاش کند تا با همکاری با سایر سازمان ها و مراکز محلی، مانند مراکز بازیافت، فیلتر سیگارها را جمع آوری و به صورت مناسب دفن کند.

خبرنگار : آزاده مختاری

 

 

 

 

 

کدخبر: 935172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟