مدیر شهرداری :زباله گردها زیر نظر پیمانکاران نیستند/ نیاز ورود مدعی العموم به پرونده مافیای طلای کثیف شهر تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حضور زباله گرد ها در تهران، این روزها بیش از پیش روی اعصاب شهروندان تهرانی رفته است تا جایی که اگر در خیابانی، کوچه ای، محله ای زباله گرد ندیدید، باید تعجب کنید! شهرداری تهران نیز این روزها گویی چشمش را بر این معضل بسته است و شهروندان هم ناچار هستند به صورت مسالمت آمیز با این افراد به زندگی خود ادامه دهند. پیمانکاران شهرداری، با بهره کشی از نیروی کار غیر مجاز افغان که نه حق بیمه ای دریافت می کنند و نه حقوقی!

زباله گردها: ما با پیمانکاران شهرداری کار می کنیم

خبرنگار رکنا تاکنون با چندین زباله گرد در منطقه 3 تهران صحبت کرده است و مشخص شده است که زباله گردها با پرداخت مبلغی از 10 میلیون و بیشتر،  می توانند آزادانه در سطح منطقه در تردد باشند و هرچقدر می خواهند از مخازن زباله، پسماند خشک جمع آوری کنند.

چندی پیش علیرضا حیدری، فعال کارگری، به رکنا گفته بود: اینکه پیمانکارانِ وابسته به شهرداری خطا را مرتکب شده اند، دلیلی بر این نمی شود که شهرداری قصوری نداشته است بلکه باید بر این موضوع مهم نظارت داشته باشد تا نیروی کار غیرمجاز توسط پیمانکاران به کار گرفته نشود. به لحاظ قواعد عمومی شهرداری نمی تواند بر این موضوع چشم پوشی کند؛ ولی واقعیت این است که چشمش را بسته و قرارداد حجمی واگذار کرده و کاری ندارد که پیمانکار مکانیزه زباله ها را جمع آوری می کند یا با بهره بردن از نیروی کار غیرمجازِ ارزان قیمت. فقط می خواهد که زباله جلوی چشم خودش و شهروندان نباشد و این فرایند جمع آوری برایش اصلا مهم نیست. شهرداری به خروجی کار نگاه می کند نه به روند.

رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳: زباله گردها زیر نظر پیمانکاران نیستند

محمد احمدلو، رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه زباله گردها زیر نظر پیمانکار شهرداری کار نمی کنند، گفت: ما فقط پیمانکار بازیافت داریم که با لباس ها و ماشین های مشخص در پهنه بندی های خود با ماشین های ملودی دارشان حضور دارند. 

وی گفت: اینکه شهروندان بگویند ما این ماشین ها را در سطح شهر ندیده ایم حق دارند. برای حل معضل زباله گردی در شهر، اپلیکیشنی به نام نوماند راه اندازی شده است که می تواند تا حد زیادی به پایان یافتن این مشکل کمک کند. شهروندان با استفاده از این اپلیکیشن، مسئولان جمع آوری زباله های خشک، به در منزل شهروندان مراجعه و پسماند خشک را دریافت می کنند. من با این موضوع موافق هستم که این اقدامات برای مردم ناشناخته است و باید تبلیغات بیشتری روی این موارد صورت بگیرد؛ اما اینکه تعداد زباله گردها در شهر بیشتر شده است، بخش عمده ای از آن به دلایل اقتصادی باز می گردد. ماشین هایی که با نرم افزار نوماند در محل حضور پیدا می کنند، مکلف هستند به خانواده کارت اعتباری بدهند و به میزان پسماندی که از آن خانه دریافت می کنند، آن کارت را شارژ کنند. 

احمدلو تاکید کرد: حالا ما فرض را بر این می گذاریم که این زباله گردها، غیر مجاز هستند. شهرداری به عنوان یک اداره خدمات رسان نمی تواند آن ها را دستگیر کند.

رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران: عنوان مجرمانه ای برای دستگیری زباله گردها توسط پلیس وجود ندارد

رئیس خدمات شهری شهرداری منطقه ۳ تهران در ادامه در پاسخ به اینکه چرا شهرداری زباله گردها را به ضابط قضایی، تحت عنوان «سارق طلای کثیف» معرفی نمی کند، گفت: چنین عنوان مجرمانه ای در قانون وجود ندارد و خیلی از اینها مشخصات درستی ندارند. ثانیا این روزها وقتی کسی می خواهد از فردی شکایت کند، پرونده قضایی تشکیل نمی دهند و آنها پرونده های زیادی در دست دارند. حتی یک نفر که می رود و می گوید 20 میلیون تومان از من کلاهبرداری شده است، می گویند به خاطر 20 میلیون آمده ای شکایت کنید؟

وی با اشاره به اینکه مشکلات در شهر دو سویه هستند، گفت: هم مردم و هم شهرداری دچار اشکالاتی در نگهداشت شهر شده اند. چرا وقتی 8 صبح شهروندان می بینند شهر تمیز است، این تمیزی تا 10 صبح بیشتر دوام نمی آورد؟ بخش زیادی در نگهداشت تمیزی شهر، نیازمند کمک های مردم و همشهری ها است. ما به همه اعلام کرده ایم زباله ساعت 9 شب باید در مخزن های زباله قرار گیرد ولی چقدر شهروندان این موضوع را رعایت می کنند؟ 

دستور دادستان کل کشور را داریم ولی قضات دلشان برایشان می سوزد!

این در حالی است که چندی پیش، عباسعلی کارگر، مسئول مدیریت پسماند شهرداری منطقه 3 در گفت و گو با رکنا در خصوص اینکه چرا زباله گردهای شهر نه تنها کم نمی شوند گفته بود: برای جمع آوری پسماند، دو قشر زباله گرد داریم. یک دسته از آنها وابسته به پیمانکاران شهرداری نیستند که مشکل اصلی ما نیز سر و کار داشتن با آنهاست و دسته دوم نیز با پیمانکاران همکاری می کنند. با وجود اینکه دستور دادستان کل کشور را برای مقابله با این موضوع را در دست داریم؛ ولی وقتی به این ماجرا نگاه می کنیم، می بینیم که در محکمه ای که باید علیه زباله گردها حکم صادر شود، علی رغم اینکه قائده بر این است که احکام با شفافیت و صراحت اعلام شوند؛ ولی اغلب قضات دل سوزی می کنند و عامل غیر مجاز یا همان زباله گرد را مجازات نمی کنند. آنها می گویند برای کسی که از سر ناچاری زباله برداشته چه حکمی صادر کنیم؟

وی در ادامه افزود: در واقع یک دست انداز برای اعمال قانون داریم. همچنین مورد دیگر پیمانکاران متخلف شهرداری هستند که با نظارت و کنترل بیشتر سعی کردیم که آنها را ساماندهی و رسیدگی کنند. در همین منطقه 3، در سال 1401، سه پیمانکار عوض شده است.

کدخبر: 932257 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟