۵ گونه جانوری غارزی حقیقی در منطقه خوزستان شناسایی شدند

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، داوود میرشکار با اشاره به نامگذاری دوم مهرماه به نام روز ملی "غار پاک" اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران ضخیم‌ترین لایه آهکی جهان را دارد به منطقه‌ای غارخیز تبدیل شده است. غارها ورودی آب‌های زیرزمینی هستند و اگر آلوده شوند سیستم آب‌های زیرزمینی نیز به سرعت آلوده می‌شود.

وی افزود: ارتفاعات شمالی و شرقی استان خوزستان ، از جمله مناطق زاگرس مرکزی به شمار می‌روند. رشته کوه زاگرس در خوزستان دارای قابلیت‌های منحصر  به فرد از جمله وجود غارهای خاص است. بر اساس مطالعه در حال انجام شناسایی غارها در استان خوزستان، تاکنون ۵۰ غار در ابعاد متفاوت شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در خوزستان پنج گونه جانوری غارزی حقیقی داریم که سه گونه آن آندمیک استان خوزستان و کشور هستند. غارزی حقیقی در کل فاقد رنگ است و تنها در برخی نمونه‌ها، آثار مایل به صورتی یا قرمز کم‌رنگ مشاهده می‌شود. کم‌رنگی یا بی‌رنگی این موجودات به قدری است که رگ‌های خونی از زیر پوست دیده می‌شود. 

میرشکار عنوان کرد: لزوم حفاظت از غار ها و تقسیم‌بندی آن‌ها در آیین‌نامه مدیریت، حفاظت و بهره‌برداری از غارهای کشور در مصوبه ۲۹ فروردین‌ماه سال ۱۳۸۹ هیات وزیران بیان شده است. 

وی افزود: غارها، جلوه‌گاه‌های دیگری از تنوع ساختاری زمین و مکان‌هایی متفاوت در سطح سیاره هستند که می‌توانند ما را به شناختی دیگرگونه از این جهان رازآمیز راهنمایی کنند. غارها اکوسیستم ثابتی دارند و ورود هر گونه آلودگی به آن‌ها می‌تواند شرایط استاندارد آن‌ها را دستخوش تغییر کند، از این رو حفاظت از غارها و قرار دادن روز "غار پاک" در تقویم آموزشی یکی از کارهای ارزشمند انجام‌شده در سال‌های اخیر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: غارها از شگفت‌انگیزترین و دیدنی‌ترین مخلوقات پروردگار و حاصل هزاران و شاید میلیون‌ها سال فعالیت زمین هستند. تنوع زیستی منحصر به فرد غارها به عنوان زنجیره‌های ایزوله از اجزای حیات، اکوسیستم‌های کاملا خاص و وجود جمعیت و گروه‌های جانوری مختلف از حشرات که نقش اساسی در زنجیره حیات دارند، اهمیت آن‌ها را بیشتر کرده است.

وی افزود: با دستکاری و تخریب غارها، زیست این موجودات به خصوص خفاش‌ها که نقش منحصر به فردی در رویش گیاهان و کنترل حشرات به عنوان یکی از زنجیره‌های اصلی حلقه حیات غارزیان دارند، در معرض خطر قرار می‌گیرد.

میرشکار گفت: در صورت حذف و کاهش جمعیت خفاش‌های حشره‌خوار به عنوان آفت‌زدای طبیعی محصولات کشاورزی و مراتع طبیعی، سلامت اکوسیسم خارج از غار کاملا به خطر می‌افتد. 

کدخبر: 931738 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟