ساماندهی سرویس مدارس به عهده شهرداری است

رضا مراد صحرایی روز دوشنبه در حاشیه افتتاحیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در جمع خبرنگاران درباره اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری افزود: اعلام این نتایج تابع همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش است، اجازه بدهیم از سازمان سنجش پیگیری داشته باشیم. آنها داده‌های نهایی را اعلام می کنند اما ممکن است که جواب‌ها با تأخیر اعلام شود و این پذیرفته‌شدگان در مهر و کلاس‌های درس بکار گرفته می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش درباره اصلاح آیین نامه رتبه‌بندی معلمان گفت: کار اصلاح شروع شده و در حال نظرسنجی از معلمان هستیم تا مقدمه‌ای بر تدوین آیین‌نامه نهایی باشد. صحرایی یادآور شد: نمی‌توانیم زمانی برای اتمام اصلاح اعلام کنیم، روند اصلاح بستگی به حجم مشارکت معلمان دارد. باید مشارکت به قدری بالا باشد که بتوان به داده‌های نظر سنگی اتکا کرد.

وی همچنین درباره ساماندهی سرویس مدارس اظهار داشت: براساس قانون که در هیات دولت تصویب شده است، ساماندهی سرویس مدارس و تخصیص خودرو به سرویس بر عهده شهرداری‌ها است البته آموزش و پرورش همواره در این زمینه کمک کرده است.

مدارس غیردولتی در ایجاد موقعیت یادگیری غیرمستقیم قوی هستند

صحرایی همچنین در افتتاحیه این کنگره اظهار داشت: موقعیت یادگیری غیرمستقیم کلاس درسی است که معلم تکالیف یادگیری دیگری به جز کتاب درسی را به دانش‌آموز می‌دهد که عمدتا مدارس غیردولتی در این قسمت قوی هستند که معلم کاری بیش از کتاب به دانش آموزان می‌دهد و موقعیتی بیش از کتاب برای دانش آموزان فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: تعریف دانش آموز ایده آل سند تحول به عنوان نقطه هدف و جایگاه مدرسه در سند باید مورد توجه باشد، سند تحول بر تنوع موقعیت یادگیری و تکلیف آموزش و پرورش در این خصوص تاکید دارد و بر چهار موقعیت یادگیری مستقیم و غیر مستقیم اشاره می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موقعیت یادگیری مستقیم کتاب درسی و معلمی است کتاب را تدریس می‌کند و موقعیت یادگیری غیر مستقیم تکالیفی بیشتر از کتاب درسی است. همچنین موقعیت یادگیری رسمی و غیررسمی هم داریم.

به گفته صحرایی، در یادگیری و تعلیم و تربیت بیش از ۶۰ درصد غیر رسمی است که تشکل و کانون در اولویت آن قرار دارد چرا که دانش‌آموزان از یکدیگر و محیط یاد می‌گیرند. چهار نهاد تشکلی اصلی معاونت پرورشی، سازمان دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان و بسیج را داریم که اگر باهم کار کنند و پروژه‌های مشترک را داشته باشند، کار تشکیلاتی ایجاد می‌شود که اثرش تصاعدی است.

"بیدار تا صبح امید" شعار چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان

همچنین حسین تاریخی در ادامه مراسم افتتاحیه چهاردهمین کنگره اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در اردوگاه شهید باهنر اظهار کرد: این تشکل با یاد و نام امام راحل (ره) فعالیت می‌کند و افتخارش این است که نقطه شکل‌گیری آن هم با عنایت امام بوده و تداوم فعالیت توفیق سربازی ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای را دارد.

وی با بیان اینکه کنگره چهاردهم ویژگی‌های متمایزی با سایر کنگره‌های گذشته دارد، افزود: در این کنگره نام و یاد حضرت ولیعصر(عج) برای ما مهم است و به نظرم این مسوولان انجمن در این کنگره به حضرت ولیعصر باید متفاوت باشد.

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان ادامه داد: عبارت " بیدار تا صبح امید" شعار چهاردهمین کنگره بود که در شهریور سال گذشته انتخاب شد، این عبارت نسبت خوبی با رویدادهای کشور و ایران عزیز دارد، بنابراین مفهوم این عبارت باید مرور جدی شود. تلقی عبارت "بیدار تا صبح امید" این نیست که مسیر روزانه و جاری افراد باشد بلکه تلقی وقتی است که انسان به حالت آماده‌باش باید قرارگیرد و به معنای این است که در یک آرایش آماده باشی هستید که منتظر یک سری اتفاقات در پیرامون خود باشید که غفلت از هر لحظه ممکن است باعث از دست رفتن بسیاری از قله‌ها شود و باید در آرایشی قرار گیرید که هر لحظه کنش متناسب را نشان دهید.

وی خطاب به دانش آموزان، یادآور شد: باید به تمام معنا به حالت آماده باشید چراکه ایام و فرصتی برای غفلت نیست. در زمانی قرار داریم که ملزم به رقم زدن اتفاقات بزرگ هستید و باید شکر نعمت را به جا آوریم.

دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گفت: نسل ما باید شاکر درگاه الهی باشد که در این مرز و خاک و بوم به دنیا آمدیم و سایه ولایت فقیه بر سر ما بود و نسل قبلی از این نعمت محروم بودند بنابراین با حضور در این جریان، باید تعهد و تقید به ساحت حضرت ولیعصر را با صدای رسا به میدان آورید، امیدواریم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و سال تحصیلی خوب و متفاوتی را تجربه کنیم.

حماسه عظیم اربعین هر سال پرمعناتر و اثرگذارتر برگزار می شود

همچنین حجت‌الاسلام محمد جواد علی اکبری نماینده رهبر معظم انقلاب در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ادامه این مراسم افتتاحیه گفت: باید از حماسه عظیم اربعین یاد کنیم، این رویداد انقدر بزرگ است که امکان بیان بزرگی آن در زبان نمی‌گنجد چرا که هر سال پرمعناتر و اثرگذارتر از پیش برگزار می‌شود که براین این موضوع باید قدردان باشیم.

وی افزود: امیدواریم در اربعین نقش‌های مهمی در حضور، محتوا، نشر ابعاد و زیبایی و پشتیبانی‌ها داشته باشیم و دانش آموزان زیبایی‌های اربعین را بیش از پیش نشان دهند.

حجت الاسلام علی اکبری افزود: اکنون شکست مفتضحانه دشمنان جمهوری اسلامی را می‌بینیم، آنهایی که فکر می‌کردند در فضای سالگرد اتفاقات سال گذشته، می توانند با انتشار فراخوان‌هایی کارهایی ضد نظام انجام دهند که دیدیم هیچ اتفاقی رخ نداد و این دشمنان هر کدام به درگیری داخلی بین خودشان رسیدند و افسردگی پیشرفته در روسا و فریب‌خوردگان این جریان ایجاد شد.

وی اظهار کرد: ظاهرا آنها امید داشتند که شاید امسال بتوانند کاری کنند و پس از اینکه جنگی با پشتوانه صهیونیستی را ایجاد کردند و شکست خوردند و امسال هم نتوانستند اذیت و آزاری ایجاد کنند، ما در مقابل این اتفاقات هوشیاری بیشتری باید داشته باشیم و غفلت کمتر باشد چراکه دشمن از راه غفلت وارد می‌شود.

حجت الاسلام علی اکبری خطاب به دانش آموزان افزود: شما نمایندگان فکری و ذهنی در مدرسه‌ هستید و باید با ادبیات و منطق قوی به سایرین کمک کنید تا گرفتار دشواری و گمراهی نشوند. البته در شرایط هیجانی و احساسی نمی‌توان وارد بحث فکری شد اما پس از فرونشستن هیجانات وقت حرف‌های فکری و منطقی است و فرصت مناسب برای مطالعه، ارتقا فکری و انجام رسالت پاسداری از آرمان‌های انقلاب در مدارس است.

وی ادامه داد: اتفاق خوب در این کنگره پاسخ مناسب اتحادیه به طرح مسئله پیچ تاریخی و تحولات جهانی توسط رهبر انقلاب بوده است. رهبری با نگاه ژرف خود مسئله پیچ تاریخی را عنوان کردند و شناخت و کشف مختصات در این خصوص کمک می‌کند تا بتوانیم نقش آفرینی مناسبی داشته باشیم.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه رهبری چندین بار به مسئله تحولات جهانی تاکید کرده اند، گفت: رهبر انقلاب خواستار این هستند که این موضوع در سطح عموم جامعه شناخته و درک شود و به بصیرت عمومی کمک می‌کند تا در در آن نقش آفرینی کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های این تحولات جهانی، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن این است که جریان قدرت از غرب به آسیا می‌آید، همچنین ظهور قدرت‌های جدید، افول تمدن غربی و قدرت آمریکایی، نقش آفرینی بیشتر ملت‌ها، گسترش فرهنگ مقاومت، الهام بخشی ایران در شکل‌گیری تحول معاصر از دیگر نشانه هاست.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان افزود: نقش آفرینی ما به شکل مناسب می تواند در این مسیر موثر باشد چراکه به این مسئله در تشکل ‌های جوان پرداخته نشده است، به این موضوع باید از جنس دانش‌آموزی پرداخته شود.

حجت الاسلام علی اکبری با بیان اینکه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پیشتر به مسئله جهان بدون آمریکا و بدون صهیونیست در مجامع جهانی پرداخته است، گفت: همچنین درباره جشن تکلیف سیاسی با زاویه دید رهبر انقلاب به خوبی وارد میدان شدیم، پس این موضوع را هم باید مورد توجه قرار دهیم.

وی یادآورشد: عمده هماهنگی به صورت فکری، گفتمانی و نقش آفرینی در فرهنگ است که در مراسم نوجهان در متن کنگره پیش‌بینی کرده اند تا این را با قوت ادامه دهیم و دانش آموزان باید بیندیشند که چه اقداماتی برای امتداد آن در استان‌ها و شهرها انجام دهند.نماینده ولی فقیه در

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان درباره طرح تحول در اتحادیه گفت: این طرح مناسب با اقتضائات زمان در شورای مرکزی ارائه شد که پایه برنامه‌ها قرار گرفته است و در مجموع طرح خوبی بدست آمده و نقشه مناسبی است.

حجت الاسلام علی اکبری افزود: نقطه کلیدی این است که تحول معطوف به جهاد تبیین است که یک وظیفه است و باید جدی گرفته شود. هماهنگی تشکل هم برای انجام شایسته جهان تبیین است تا در فضای مدرسه و سایر عرصه‌ها تبیین شود.

وی درباره موئلفه‌های این طرح تحول اظهار کرد: توجه به فضای مجازی، بافت محلی و منطقه‌ای، سبک سازی در برخی از حوزه‌ها و ساختارها از جمله ویژگی هاست که باید مورد توجه قرار گیرد.

کدخبر: 929828 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟