چاقی، فشار خون و دیابت روند نگران کننده و افزایشی در کشور دارد

دکتر محمد اسماعیل مطلق در چهارمین دوره توانمندسازی مسئولان دبیرخانه ‌های سلامت دستگاه‌ های اجرایی با هدف توانمندسازی مسئولین دبیرخانه های سلامت ضمن اشاره به اهم برنامه ‌های این دبیرخانه، به آخرین وضعیت شاخص‌ های اساسی مرگ و میر کودکان و مادران، کوتاه قدی و لاغری در کودکان، چاقی، فشار خون، دیابت، سرطان، آلودگی هوا، بلایا و تغییر اقلیم، مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی و سلامت روان در ایران پرداخت و بر لزوم همکاری تمام دستگاه ‌های ذی ‌ربط برای ارتقای این شاخص ها تأکید کرد.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اضافه کرد: طی مطالعات انجام شده، روند نرخ مرگ و میر نوزادان در ایران کاهشی بوده است، به‌گونه ای که این شاخص در سال های اخیر به کمتر از ۱۰ رسیده است همچنین نرخ مرگ و میر مادران نیز طی چهار دهه رو به کاهش بوده و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۴ به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.

وی شیوع چاقی، فشار خون و دیابت را در بزرگسالان ایرانی به ترتیب حدود ۲۵ درصد، ۳۲ درصد و ۱۴ درصد عنوان و تصریح کرد: روند این شاخص ‌ها رو به افزایش است که باید با کمک دستگاه‌ های عضو شورای عالی برای این موضوع برنامه‌ ریزی شود.

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی همچنین در خصوص آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل اصلی بیماری ‌های غیرواگیر پرداخت و گفت: بیماری‌ های غیرواگیر به میزان زیادی با آلودگی هوا مرتبط هستند بنابراین باید در این زمینه نیز همکاری لازم صورت گیرد.

مطلق خاطرنشان کرد: ایران در منطقه ‌ای واقع شده است که در معرض طیف وسیعی از مخاطرات طبیعی و انسانی قرار دارد و موضوع بلایا و تغییر اقلیم یکی از اولویت‌ های مهم دبیرخانه شورای عالی سلامت است.

وی در ادامه ضمن تاکید بر سخنان رییس‌ جمهوری در جلسات گذشته شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، سند تغییر اقلیم، سند ترافیک و سند ارتقای سلامت روان جامعه را جزو اسناد اولویت‌دار دبیرخانه شورای عالی سلامت وامنیت غذایی برای طرح و تصویب در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی عنوان کرد.

مطلق افزود: سند ملی دانش ‌بنیان امنیت غذایی، سند کنترل و پیشگیری از بیماری ‌های غیرواگیر و سند سالمندان جزو اسنادی هستند که دبیرخانه شورای عالی در حال پیگیری، اجرا و پایش آن‌ها است و در این خصوص همکاری همه جانبه نمایندگان دبیرخانه‌ های سلامت دستگاه‌ های اجرایی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش وبدا، در این کارگاه یک روزه که روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، مسئولان و نمایندگان دبیرخانه ‌های سلامت وزارتخانه ‌های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، نیرو، صدا و سیما، آموزش و پرورش، نفت و امور خارجه و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، کمیته امداد امام خمینی (ره)، اتاق اصناف ایران و سازمان نهضت سواد آموزی حضور داشتند.

کدخبر: 929025 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟