رکورد گرمای تابستانی در نیمکره شمالی زمین شکسته شد

به گزارش رکنا به نقل از رویترز، این در حالیست که دو ماه قبل از آن نیز گرم‌ترین ماه‌های «ژوئن» و «ژوئیه» در جهان ثبت شد و این سومین ماه متوالی در سال جاری است که چنین رکوردی به ثبت رسیده است.

گرمای هوا در ماه اوت باعث شده است در نیمکره شمالی کره زمین ، گرم‌ترین تابستان از سال ۱۹۴۰ که ثبت داده‌ها آغاز شد، رقم بخورد.

در عین حال ماه ژوئیه در تابستان امسال کماکان رکورددار گرم‌ترین ماه ثبت شده بوده است.

بنابر تخمین‌های موجود، هوا در ماه اوت امسال حدود ۱.۵ درجه سلسیوس گرم‌تر از میانگین پیش‌ از صنعتی شدن برای دوره سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ میلادی بوده است.

به گفته کارشناسان، تلاش‌های پیگیرانه برای محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سانتیگراد، یکی از تعهدات اصلی توافقنامه بین‌المللی تغییرات آب و هوایی پاریس بود که از سوی ۱۹۶ کشور در سال ۲۰۱۵ تصویب شد.

در اروپا، ماه اوت در بخش‌های بزرگی از اروپای مرکزی و اسکاندیناوی مرطوب‌تر از حد معمول بود که منجر به وقوع سیل شد در حالی که فرانسه، یونان، ایتالیا و پرتغال شاهد خشکسالی‌هایی بودند که منجر به آتش‌سوزی‌های جنگلی شد.

بنابر گزارش این موسسه، همچنین دمای بسیار بالاتر از میانگین در استرالیا، چندین کشور آمریکای جنوبی و در اطراف قسمت‌های مختلف قطب جنوب در ماه اوت ثبت شده است.

در عین حال، اقیانوس منجمد جنوبی هم گرم‌ترین دمای روزانه آب‌های سطحی خود را در تاریخ ثبت کرده و به طور کلی گرم‌ترین ماه خود را داشته است.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر، شدید و کشنده‌تر می‌کند. این دانشمندان سال‌هاست که می‌گویند دولت‌ها باید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدامات جدی انجام دهند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، جنگل‌زدایی، استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی و ... در حال افزایش است. در همین حال، داده‌های کارشناسان اروپایی نشان می‌دهد که میانگین سالانه جهانی غلظت دی اکسید کربن و متان در جو در حال افزایش است.

کدخبر: 926478 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟