پیش‌بینی بیش از ۴ میلیون زائر در مراسم جاماندگان اربعین / برنامه شهرداری تهران چیست؟

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، محمد بشارت، فرماندار ری، درباره اقدامات انجام شده درخصوص مراسم جاماندگان اربعین در شهرستان ری گفت: پیش‌بینی‌ها این است که بیش از ۴ میلیون زائر جامانده اربعین امسال به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) مراجعه کنند.

وی ادامه داد: ما امسال برای اولین کمیته آمار را راه‌اندازی کردیم تا هم آمار جمعیت و همچنین آمار موکب ها، اقلام توزیعی، اتوبوس‌ها و خدماتی که ارائه می‌شود را تهیه و احصاء کرده تا از سال آینده باتوجه به آمار متقنی که در اختیار داریم، برنامه‌ریزی کنیم.

فرماندار ری گفت: جلسات ستاد اربعین امسال از خردادماه آغاز شده است و بیش از ۴۸ جلسه توسط کمیته و ۹ جلسه با حضور فرماندار و معاونان فرمانداری در این زمینه برگزار شده است. آسیب‌شناسی مراسم سال گذشته نیز انجام شده است.

وی باتوجه به اینکه امسال شهرداری تهران در زیرساخت موکب‌ها کمک می‌کند و هیچ مشکل و دغدغه خاصی وجود ندارد، ادامه داد: با کمک شهرداری تهران موکب‌ها در حال برپایی است. بسیاری از موکب‌ها آماده است و برای امشب نیز همه موکب‌ها آماده خواهد شد.

بشارت با اشاره به مهمترین دغدغه‌ای که از آسیب‌شناسی مراسم سال گذشته احصاء شده است، گفت: مهمترین دغدغه ما موضوعات ترافیکی و تامین سرویس بهداشتی بود که اقدامات لازم در این خصوص نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال چند مسیر برای این مراسم در نظر گرفته شده است، ادامه داد: امسال یک مسیر نداریم و چند مسیر برای این مراسم در نظر گرفته شده است. همیشه مسیر میدان امام حسین (ع) به میدان حرم همیشه مورد توجه بود که امسال علاوه بر این مسیر، مسیرهای جاده ری_ ورامین که از شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا نیز مشخص شده است و موکب‌هایی در این مسیر نیز جانمایی شده‌اند.

تصریح کرد: همچنین تمهیدات ویژه‌ای برای مسیر حسن‌آباد به باقرشهر و کهریزگ نیز اندیشیده شده و جانمایی برای موکب‌ها صورت گرفته است. همچنین مسیر بزرگراه آزادگان به شهید رجایی و میدان نماز شهر ری به عنوان یکی از مسیرهای اصلی مد نظر قرار گرفته و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است.

بشارت با اشاره به جانمایی موکب‌ها در طول این مسیرها گفت: در سال‌های گذشته از مسیر مترو به حرم موکب در نظر گرفته نشده بود که امسال نیز جانمایی برای موکب‌ها در مسیر مترو به حرم صورت گرفته است. یکی از دغدغه‌هایی که در سال گذشته نیز وجود داشت بحث اتوبوس‌ها از شهرستان‌های اطراف به شهر ری بود که در این زمینه نیز تدابیر لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اقدامات امنیتی و انتظامی برای تامین امنیت مراسم جاماندگان اربعین ادامه داد: تمهیدات لازم ازسوی بخش‌های انتظامی برای تامین امنیت این مراسم اندیشیده شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

فرماندار ری تصریح کرد: به حمدلله امسال تدابیر لازم به صورت کامل اندیشیده شده است و مشکل خاصی وجود ندارد و ما پذیرای زائران هستیم.

بشارت با بیان اینکه مراسم جاماندگان اربعین روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه از ساعت ۶ صبح از میدان امام حسین(ع) آغاز خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه همه زائران از میدان امام حسین(ع) پیاده‌روی خود را آغاز نمی‌کنند و ممکن است از میانه‌راه به مسیر بپیوندند، معمولا از ساعت ۷ الی ۷ و نیم صبح پذیرای زائران و مهمانان هستیم و زائران در این ساعت وارد ری می‌شوند.

وی ادامه داد: از ساعت ۱۱ شب قبل از اربعین نیز تمهیدات ترافیکی اجرا خواهد شد و ماموران پلیس راهور در مسیرها مستقر خواهند شد تا دغدغه ترافیکی ایجاد نشود.

فرماندار ری درباره تعداد موکب‌ها نیز گفت: ۱۳۰۰ موکب نیز پیش‌بینی شده است البته استقبالی که در حوزه موکب‌ها شده است بیش از این تعداد است. ۵۰۰ موکب به صورت مستقل در شهرستان ری تدارک دیده شده است. سازمان تبلیغات نیز در این خصوص از قبل فراخوان‌هایی ارائه کرده و موکب‌های بسیاری در این خصوص درخواست داشته‌اند.

بشارت تصریح کرد: جانمایی موکب‌ها در سامانه موکب‌های شهرداری تهران مشخص شده است. فاصله بین موکب‌ها مشخص شده و همچنین موکب‌های فرهنگی در طول مسیر برپا خواهد شد. تدابیر خدمات پذیرایی نیز به صورت کامل در نقاطی که تجمع جمعیت وجود دارد، ارائه شود.

وی ادامه داد: موکب‌ها همگی به صورت مردمی برپا می‌شوند البته ما هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و حمایت‌های لازم و زیرساخت‌های مورد نیاز در اختیار موکب‌ها قرار داده خواهد شد.

فرماندار ری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که آیا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ظرفیت پذیرایی از ۴ میلیون زائر را دارد و چه تمهیداتی در این خصوص اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: ما امسال بحث «زیارت با یک سلام» را دنبال می‌کنیم تا از تجمع جمعیت در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با توجه به ظرفیت محدود حرم جلوگیری شود. تمهیدات لازم نیز در این زمینه اندیشیده شده است. رویکرد ما این است که برنامه‌ها به گونه‌ای باشد که این نگاه دنبال شود و جمعیت به صورت شناور به حرم وارد و بلافاصله از آن خارج شود تا مشکل خاصی ایجاد نشود.

بشارت با بیان اینکه محدودیت‌هایی در ظرفیت‌های شهرستان ری وجود دارد و از همین‌رو تمهیدات لازم اندیشیده شده است، گفت: همه دستگاه‌ها آمادگی لازم را دارند و در سال‌های گذشته نیز این آمادگی‌ها وجود داشته و امسال نیز با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت اقدامات بیشتری صورت گرفته است. در طول مسیر مراسم نیز اطلاع‌رسانی در خصوص طرح «زیارت با یک سلام» انجام شده است و تبلیغات در این خصوص انجام می‌شود تا تجمع جمعیت را در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نداشته باشیم.

 

کدخبر: 926007 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟