استاندار یزد: ۳۰ میلیون مترمکعب آب دریا به یزد تا پایان امسال انتقال می یابد

به گزارش رکنا، مهران فاطمی، امروز پنجشنبه نهم شهریورماه به مناسبت هفته دولت در نشست با خبرنگاران که با حضور جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: چند سال قبل و در دوران دولت دوازدهم، سه شرکت معدنی گل‌گهر، مس سرچشمه و چادرملو در قالب کنسرسیومی با عنوان «شرکت واسکو» ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب از خلیج فارس را با هزینه خود و کمک دولت از محل صندوق توسعه ملی در قالب وام، اجرا کردند و اینک استان اصفهان نیز تلاش دارد چنین خطی را توسط صنایع خود عملیاتی کند که کار ارزشمندی است.

وی افزود: به منظور انتفاع مردم استان از خط انتقال چادرملو، خط پدافندی(اضطرار) آب از این خط انتقال به طول ۳۰ کیلومتر با ظرفیت ۳۰۰ لیتر بر ثانیه به مخازن شهر یزد در این دولت اجرا شد تا در ایام اوج مصرف بتوان از این محل، کمبود آب شرب استان را تامین کنیم که البته این طرح برای شهرستان اردکان نیز توسط چادرملو در حال انجام است.

استاندار یزد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب به استان از خلیج فارس با حضور رییس جمهور در سال گذشته، گفت: منابع مالی این طرح توسط دولت مصوب و به استان ابلاغ شده که در حال پیگیری است ولی امکان اعلام عمومی منابع مالی که از بخش معادن است، اکنون به دلیل حساسیت‌ها وجود ندارد.  

وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی اجرای آب شیرین کن‌های این طرح و تکمیل آن تا چند ماه آینده، گفت: با توجه به مدت زمان سه سال برای اجرای کامل این طرح و ظرفیت خالی خط واسکو، تلاش داریم در یکسال اخیر و در صورت امکان تا پایان امسال با استفاده از این ظرفیت خالی و با اجرای ۷۰ کیلومتر خط از آب شیرین‌کن‌ها تا مخازن آب یزد، به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس را به یزد بیاوریم.

فاطمی از دیگر اقدامات استان در این حوزه را ساخت مخزن ذخیره آب معادل همه مخازن موجود تاکنون در استان به منظور افزایش تاب‌آوری آبی استان ذکر کرد و گفت: همچنین جهاد آبرسانی به ۴۰۰ روستای استان توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار است که اکنون آبرسانی به ۵۸ روستای آن در حال اجراست.

یزد تنها استان کشور با بارندگی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر

«محمدمهدی جوادیان زاده» مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد نیز در همین رابطه با بیان این که یزد تنها استان کشور با بارندگی کمتر از ۱۰۰ میلیمتر است، پس بنا به فرموده مقام معظم رهبری؛ مسئله مهم استان یزد، آب است.

وی با اشاره به اقدامات مهم صورت گرفته در استان یزد، از جمله این اقدامات را تامین آب صنعت و بخش کشاورزی با استفاده از آبهای غیرمتعارف از جمله از طریق انتقال آب از دریا و استفاده از پسابها ذکر کرد.

جوادیان زاده توضیحاتی نیز در مورد ابر طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد که در سال گذشته توسط ریاست جمهوری آغاز عملیات اجرایی شد، توضیحاتی ارائه کرد.

کدخبر: 924621 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟