طرح ارزیابی بیش از 5 هزار و 300 پرونده مورد موافقت قرار گرفت

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، علیرضا مزینانی با بیان اینکه از ابتدای دولت تا پایان تیرماه امسال در مجموع ۲۷۳۶۸ واحد صنعتی و خدماتی استان مورد پایش محیط زیستی کارشناسان قرار گرفته است، گفت: این پایش ها منجر به صدور ۸۷۴۳ اخطاریه زیست محیطی برای واحدهای آلاینده شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع سلامت شهروندان خط قرمز محیط زیست استان تهران است، گفت: پلمب ۲۹۹ واحد آلاینده و غیرمجاز، جمع آوری و انتقال ۴۹۰ واحد صنعتی، ۱۷۱۲ مورد رسیدگی به شکایات و ۴۲۲۳ مورد خوداظهاری  واحدهای صنعتی و خدماتی نیز از دیگر اقدامات این اداره کل از ابتدای آغاز بکار دولت سیزدهم تا کنون بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه به اقدامات این مجموعه در حوزه مدیریت زیست محیطی آب، خاک و پسماند در این مدت اشاره داشت و گفت: بهره برداری از دو واحد بازیافت نخاله‌های ساختمانی با ظرفیت ۱۲۵۰۰۰۰ تن در سال در گود آبعلی، پیگیری احداث و بهره برداری از ۳۶ تصفیه خانه فاضلاب ، تأیید نهایی طرح‌های جامع مدیریت پسماند شهرهای استان و حوضه آبریز و کلان شهر تهران و انجام مطالعات مکان‌یابی و بررسی محل جدید دفع پسماندهای کلان شهر تهران از جمله اقدامات شاخص در این حوزه در دولت سیزدهم بوده است.

وی پیگیری احداث سه واحد مدیریت یکپارچه پسماند در شهر تهران برای پردازش پسماندها و بهره برداری از اولین سلول دفن پسماندهای ویژه صنعتی استان را از دیگر این اقدامات برشمرد و تصریح کرد: تعیین تکلیف ۸۰۰ تن آزبست دپو شده در گمرک تهران و همچنین پیگیری امحاء کالاهای رسوبی و تاریخ منقضی سازمان اموال تملیکی استان نیز در طی این مدت به انجام رسید.

مزینانی یکی از اقدامات شاخص در حوزه مدیریت منابع آب استان را پیگیری احداث سیستم تصفیه آب پالایشگاه نفت تهران برای استفاده از پساب به عنوان جایگزین آب شهری مورد استفاده عنوان کرد و افزود: این تصفیه خانه که چندی پیش با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد و به بهره برداری رسید، با انتقال پساب خروجی تصفیه خانه جنوب تهران به آن، بخشی از آب مورد استفاده این پالایشگاه را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر انتقال پسماندهای ویژه و صنعتی نیز از جمله وظایف نظارتی محیط زیست در این بخش است، افزود: پسماند ویژه و صنعتی با نظارت این اداره کل و از طریق ثبت درخواست در سامانه جامع محیط زیست از واحدهای صنعتی و خدماتی استان به مرکز مجاز امحاء منتقل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه و در خصوص اقدامات این مجموعه در حوزه آلودگی هوا، به پیگیری رفع مشکل آلودگی هوای ۸۳ واحد صنعتی اشاره داشت و گفت: همچنین پایش و رصد روزانه سوخت و ممنوعیت استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و پایش هفتگی مراکز معاینه فنی خودرو از دیگر اقدامات انجام شده حوزه آلودگی هوا است.

مزینانی با بیان اینکه همچنین این اداره کل وضعیت کیفی هوا را به صورت شبانه روزی از طریق ۲۸ ایستگاه سنجش آلودگی هوا رصد می‌کند، ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرستان قدس به بهره برداری رسید و ایستگاه شهرستان بهارستان نیز در مرحله تجهیز و بهره برداری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، گفت: به منظور رصد دقیق‌تر وضعیت انتشار بوی نامطبوع در جغرافیای استان تهران، ۳ دستگاه سنجش بو خریداری و به صورت دوره‌ای در نقاط مختلف نصب شده و داده‌های آن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده این اداره کل در حوزه استقرار واحدهای صنعتی و ارزیابی اثرات زیست محیطی در طی این مدت اشاره داشت و گفت: با ۵۳۶۰ پرونده‌ای که ملاحظات زیست محیطی را رعایت کرده اند موافقت شده و مابقی در دست بررسی است.

مزینانی صدور ۲۱۶ مورد مجوز ترخیص کالاهای مبتنی بر عدم تخریب لایه ازون از طریق سامانه EPL را از دیگر این موارد برشمرد و اظهار داشت: مهمترین رویدادها در این حوزه بازنگری ضوابط استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی و ابلاغ آن در فروردین ماه سال جاری با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و با هدف تسهیل در بررسی و صدور مجوزها و ساماندهی و رفع موضوع محدودیت استقرار در محدوده ۱۲۰ کیلومتری واحدهای صنعتی اطراف تهران برای واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی و یا واحدهای دارای مجوز در محل خود بر اساس ابلاغ تصویب نامه هیئت وزیران در سال ۱۴۰۱ بوده است.

کدخبر: 922577 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟