آموزش و پرورش سالانه حدود 30 درصد کسری بودجه دارد / نمایندگان مجلس کدام مشکل از آموزش و پرورش را حل کردند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بررسی ها نشان می دهد اعتبارات وزارت آموزش و پرورش با احتساب ردیف های متفرقه اعمال نشده (جدول ۹) به میزان ۲.۳۸۳.۵۸۰.۰۴۷ میلیون ریال (۲۳۸ هزار میلیارد تومان) می باشد که نسبت به لایحه بودجه ۰/۳۱ درصد (معادل ۷۴۳ میلیارد تومان) کاهش یافته است. این در حالی است که مجموع اعتبارات دستگاه های ذیل آموزش و پرورش (مندرج در جدول ۷ قانون بودجه) ۱/۲۴ درصد (معادل ۲۵۵۷ میلیارد تومان) نسبت به آنچه که در لایحه پیش بینی شده بود، افزایش داشته است؛ اما به دلیل کاهش ۱۰/۱۸ درصدی (معادل ۳۳۰۰ میلیارد تومان) اعتبارات ردیف های متفرقه اعمال نشده (جدول ۹ قانون بودجه) سرجمع اعتبارات کاهشی است.

بزرگترین وزارتخانه ایران، با جمعیت حدود 16 میلیونی دانش آموزی و حدود یک میلیون معلم، که به گفته کارشناسان، تا 98 درصد از آن صرف پرداخت حقوق می شود، آیا بودجه زیادی است؟

عبدالرضا فولادوند ، مدیرکل سابق آموزش و پرورش تهران در گفت و گو با رکنا گفت: 98 تا 99 درصد بودجه ای که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می شود، صرف پرداخت حقوق پرسنل می شود. با این دو درصد باقی مانده آموزش و پرورش باید همه کارهایی که مد نظر دارد را انجام دهد. این در حالی است که امسال 20 درصد به حقوق ها افزوده شد در حالی که تورم بالای 50 درصد است؛ یعنی نه آن 98 درصد دردی از فرهنگیان را دوا می کند و نه آن دو درصد از برنامه های آموزش و پرورش. زمانی می توان گفت که بودجه آموزش و پرورش «زیاد» است که توسعه و بهبود زیرساخت ها، توسعه فناوری، امکانات و تجهیزات در نظر گرفته شود نه فقط پرداخت حقوق فرهنگیان! 

فولادوند تاکید کرد: معلوم است که وزارتخانه ای که این تعداد کارمند دارد، حجم عظیمی از بودجه کشور صرف پرداخت حقوقشان می شود؛ اما چیزی که مهم است، به روز کردن آموزش و پرورش و استفاده از آخرین تکنولوژی های آموزشی و تجهیز کردن مدارس است که این متاسفانه در نظر مسئولان و تصمیم گیران اصلا مهم نیست. اگر خیرین هم نباشند، در بحث ساخت و ساز مدارس باز هم کاری از پیش برده نمی شود. هر سال آموزش و پرورش بین 27 الی 30 درصد کسری بودجه دارد. حال آیا این اعتباراتی که مجلس برای آموزش و پرورش در نظر می گیرد، زیاد است؟ زمانی نمایندگان مجلس باید تصور کنند که بودجه آموزش و پرورش زیاد است که این وزارتخانه یک ریال هم کسری بودجه نداشته باشد. الان این کسری بودجه، از سالی به سال دیگر منتقل می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: مشکلات آموزش و پرورش را همه نمی توانند تشخیص دهند و حل کنند. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز باید با نظر کارشناسان پیش بروند و نظریات آنها را بشنوند. درصد کمی از اعضای هر کمیسیون، متخصص مسائل مطرح شده در آن کمیسیون هستند؛ بنابراین آنها باید به نظریات کارشناسی توجه کنند.

وی در پاسخ به اینکه کارشناسان از دستاوردهای این دوره مجلس در حوزه آموزش و پرورش رضایت دارند یا خیر گفت: الان آموزش و پرورش هیچ مشکلی ندارد؟ لبریز از مشکل است، پس این نشان می دهد که مجلس نتوانسته مشکلات را بشناسد و آنها را حل کند. بودجه آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته را بررسی کنید و ببینید چند درصد از درآمدهای عمومی کشور و چند درصد از بودجه به این حوزه اختصاص داده می شود؟ ما در ایران کمترین رقم بودجه را برای آموزش و پرورش در نظر می گیریم و این وزارتخانه نیز تلاش می کند تا با کمترین و حداقلی ترین امکانات، فقط در مدارس را باز نگه دارد. 

عبدالرضا فولادوند گفت: بخش اعظمی از مسئولان هنوز کارکردهای آموزش و پرورش را نمی شناسند. ما هنوز نیروی انسانی را به عنوان سرمایه نمی شناسیم. زمانی که ما نیروی انسانی را به عنوان مهم ترین سرمایه جامعه بپذیریم، آن موقع  به آموزش و پرورش نیز توجه خواهیم کرد. در ایران، هنوز نیروی انسانی را جزء سرمایه نمی شناسند و منابع و معادن و... را سرمایه می دانند. تا زمانی که آموزش و پرورش به عنوان اولویت اول در گفتمان و برنامه ریزی ها و تدوین بودجه ها مطرح نشود، این وزارتخانه هیچ تحولی را به چشم نمی بیند.

کدخبر: 921169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟