اذعان وزیر آموزش و پرورش به روی آوردن برخی دانش آموزان به مواد مخدر

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا، رضامراد صحرایی،  وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های این وزارتخانه در خصوص انواع آسیب‌هایی که متوجه دانش آموزان است، توضیح داد: آسیب‌هایی که کودکان ما را تهدید می‌کند، همان آسیب‌هایی است که در سراسر جهان همه کودکان را تهدید می‌کند از جمله این آسیب ها، آسیب‌های جسمی حرکتی است؛ بچه‌ها کم تحرک شده‌اند و دنیای موازی پیدا کرده‌اند و فضای غیرواقعی که در دست هرکدام از آن‌ها قرار گرفته، کودکان را وارد دنیایی با ناشناختگی بالا می‌کند که تبعات زیادی دارد. 

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: مطالعات نشان می‌هد که آسیب‌های واقعی از فضای مجازی شروع می‌شود حتی اگر بچه‌ها در فضای مجازی سالم هم زیاد سیر کنند، دچار مشکلات کم تحرکی، چاقی و سایر مسائل دچار می‌شوند. 

صحرایی با بیان اینکه رسیدگی به این مسائل در قالب طرح «کاسپین ۵» در حوزه سلامت پیگیری و مطالعه شده، عنوان کرد: وضعیت چاقی کودکان و نوجوانان، کمبود برخی ویتامین‌ها، تنبلی چشم و… همه در طرح مذکور مورد توجه ویژه قرار گرفته است. دو هفته قبل نیز با وزیر بهداشت یک توافق نامه ای امضا کردیم که پیرامون بهداشت دهان و دندان کودکان، فقر برخی ریزمغذی‌ها، چاقی و کم تحرکی کودکان بوده است. 

وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید به اینکه حوزه آسیب‌زای دیگر در ارتباط با کودکان و نوجوانان، آسیب‌های اجتماعی است، افزود: این آسیب‌ها اتفاقا خطرناک‌تر هم هستند و اتفاقا در این زمینه نیز با همکاران اقداماتی را شروع کرده ایم. از جمله مهم‌ترین اقدامات در این بستر، تقویت هویت جمعی و کار گروهی است. از دیگر اقدامات، برگزاری رویدادهایی است که بچه‌ها را درگیر کار کند. همین حالا به اردوگاه شهید باهنر سر بزنید؛ می‌بینید که هیچ وقت اردوگاه این حجم از تردد دانش آموزی را به خود ندیده است. روزانه چند هزار دانش آموز به اردوگاه‌ها رفت و آمد می‌کنند. 

صحرایی مسابقات ورزشی در سطح دانش آموزی را راهکاری مهم در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: امسال در مسابقات ورزشی نوجوانان ما ورزنه بردار دختری داشتیم که مقام جهانی آورد. استعدادیابی‌هایی نیز در همین زمینه وجود دارد و این اقدام از دوران کودکی شروع شده و تا مقطع دبیرستان نیز دنبال می‌شود. همه این موارد در کنار بحث وجود نیروی مشاوره در مدرسه مورد توجه و تاکید است. 

او ادامه داد: مشاوره در مدرسه بحث بسیار مهمی است که ما متاسفانه از این سمت آسیب دیده‌ایم و به تعداد قابل توجهی مشاور در مدرسه نیاز داریم. دانش آموزان به فردی امین در مدرسه احتیاج دارند که هر وقت احساس نیاز کردند به او مراجعه کنند. از اشکالات فعلی کار ما این است که مشاور کافی در مدرسه نداریم. جذب مشاوره از برنامه‌های ما در حیطه جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی است که در نیمه دوم سال جذب مشاوره خواهیم داشت و ۱۱ هزار مجوز داریم و تلاش می‌کنیم به ۲۵ هزار نفر برسد. 

او افزود: این مشاوران مستقر در مدرسه کمک بسیاری خواهند کرد و دانش آموزان به آن‌ها مراجعه می‌کنند و حتما در نقطه شروع یک آسیب می‌توانند مداخله مثبت داشته باشند. روی آوردن برخی بچه‌ها به مواد دخانی از مشکلات جدی ما شده است. همچنین کم میلی به مشارکت در کارهای عمومی از دیگر آسیب‌هایی است که در آینده جدی می‌شود. 

صحرایی در پایان یادآوری کرد: ما برای همه این موارد در حوزه تربیتی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ریزی جدی کرده ایم.

کدخبر: 920585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟