وجود 6600 حلقه چاه غیر مجاز در خراسان رضوی / وضعیت نگران کننده خشکسالی

به گزارش رکنا، کاظم جم روز سه‌شنبه در نشستی با کارکنان امور آب ناحیه سبزوار افزود: سال زراعی جاری در خراسان رضوی یکی از خشک‌ترین سالها در نیم قرن اخیر محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: طی سال زراعی جاری تنها حدود ۹۹ میلیمتر بارندگی در سطح استان ثبت شده است که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این استان در حوزه هوشمندسازی چاه‌های آب در کشور پیشرو است چنانکه تاکنون ۹۳ درصد چاه‌های آب کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات به شمارشگر هوشمند مجهز شده‌اند که این اقدام حجم برداشت آبهای زیرزمینی را کاهش داده است.

جم افزود: با توجه به شرایط سخت خشکسالی و کم بارشی در خراسان رضوی و وضعیت نگران کننده آبی انتظار می رود مشترکان بیش از گذشته مصارف خود را مدیریت و از مصارف غیرضروری خودداری کنند.

مدیر امور آب ناحیه سبزوار نیز گفت: بیش از ۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان‌های غرب خراسان رضوی شامل سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در چهار ماه گذشته بسته شده است.

جواد توسلی اظهار داشت: عملیات بستن این چاه‌های غیرمجاز آب با تلاش کارشناسان حقوقی و دریافت دستور مقام قضایی، با هدف اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی انجام شده است.

وی ادامه داد: کاهش سطح آبهای زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری شامل فرونشست زمین، شور شدن و کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت این موضوع از هیچ کوششی در راستای صیانت از منابع آب دریغ نمی شود.

کدخبر: 919419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟