چهره زنان در اخبار ساختگی رسانه ها

 به گزارش رکنا، داوود صفایی ، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه روزنامه نگاری و ارتباطات در نشست تخصصی چهره زنان در اخبار جعلی گفت: اخبار ساختگی امروزه یکی از معضلات استفاده از رسانه ها است. خبرها و مطالب کاملا دروغ و غیر واقعی تا خبرهایی که با اطلاعات درست و غلط مخلوط شده موجب گمراهی و سردرگمی مخاطبان می‌شود.

وی افزود: خسارت های اجتماعی و اقتصادی اخبار ساختگی در زمینه های مختلف یکی از موضوعات پژوهشی رسانه ای است که در بسیاری از کشورها به آنها توجه می‌شود. بخش زیادی از مطالب ساختگی رسانه ها  مربوط به زنان است. مطالبی در خصوص زندگی خصوصی هنرپیشگان و چهره های مشهور ورزشی تا مطالب مربوط به بهداشت و سلامتی و تغذیه با محتوای عامه پسند و غیر علمی در قالب واقعیت و با عنصر هیجان به مخاطبان عرضه می‌شود.

صفایی تاکید کرد: طیف مطالب و موضوعات بسیار متنوع است و مهمترین هدف تولید کنندگان خبرهای ساختگی کسب درآمد مالی و جذب آگهی برای محصولات مخصوص زنان است. البته گاهی مطالب ساختگی با موضوعات اجتماعی و سیاسی هم در ایام انتخابات سراسری و محلی برای جهت دهی به آرای زنان یا حذف کاندیداهای زن تولید و منتشر می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: روشهای جلوگیری از اشاعه اخبار ساختگی شامل: ریشه کنی بیسوادی در جامعه، گسترش شبکه های اجتماعی تخصصی ، صنفی و محلی ، آموزش عمومی سواد رسانه یی و توسعه نهادهای مدنی است. همچنین رسانه های بزرگ و پر مخاطب نیز با ایجاد تغییرات شکلی و محتوایی و ارائه مطالب تخصصی به زبان ساده همراه با تصویر و جاذبه های بصری می‌توانند از گرایش به رسانه های عامه پسند جلوگیری کنند.

کدخبر: 918793 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟