تبخیر شدید آب تالاب های خوزستان را بیچاره کرد + جزئیات

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، داوود میرشکار اظهار کرد: چالش‌های حوزه محیط زیست، چالش و دغدغه یک سازمان نیست بلکه دغدغه آحاد مردم است و مسئولیت اجتماعی تک تک افرادی است که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

وی افزود: سرمایه‌های معنوی نسل آینده را به امانت گرفته‌ایم و امیدواریم با اقدامات در حال انجام، این امانت را همین گونه و یا با شرایط بهتر به آن‌ها تحویل بدهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه همه باید برای به حداقل رساندن چالش‌های زیست محیطی کمک کنند، گفت: به تغییرات اقلیمی گرفتار شده‌ایم که در حال متاثر کردن کل دنیا است. این تغییرات اقلیم منجر به کاهش شدید باران، تولید بیش از حد CO۲ و آتش‌سوزی‌های ناشی از تغییرات اقلیم و گرم شدن زمین شده‌اند.

میرشکار بیان کرد: هر زیستگاه و اکوسیستمی یک آستانه تحمل دارد و اگر درجه حرارت، شوری و شرایط مختلف از آستانه تحمل رد شود، خدمات اکوسیستمی زیستگاه دچار خلاء می‌شود. پیش‌قراولان انسان‌ها حیات وحش و زیستگاه‌های ما هستند که اگر نابود شوند ما هم زندگی مناسب و خوبی روی کره زمین نخواهیم داشت.

لزوم بازچرخانی پساب‌ها و پسماندها

وی با تاکید بر بازچرخانی پساب‌ها و پسماندها عنوان کرد: برای جلوگیری از مواجهه با آثار تغییرات اقلیم باید انسان با اطلاع‌رسانی، از مصرف‌گرایی خارج شود. باید اقتصادی جدید بر پایه مباحث اکولوژی و اکوسیستم پایه و با مبنای بازیافت داشته باشیم.

تالاب‌های خوزستان چقدر آب دارند؟

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص وضعیت آبگیری تالاب های خوزستان افزود: بر اساس اطلاعات موجود تا پایان تیرماه، تالاب شادگان ۷۴ درصد، تالاب هورالعظیم ۴۰ درصد، تالاب بامدژ ۵۷ درصد، تالاب میانگران ۶۵ درصد و تالاب شیمبار ۴۲ درصد آب دارد.

وی با بیان اینکه تبخیر در تالاب‌ها بسیار بالا است، گفت: با توجه به گرمای هوا و تبخیر شدید، اگر حق‌آبه‌ها اختصاص داده نشود متاسفانه احتمال دارد وضعیت تالاب‌های خوزستان رو به افول برود و در نتیجه خدمات اکوسیستمی آن‌ها کاهش یابد.

آتش‌سوزی در بیش از ۶۳ هکتار از مناطق زیست محیطی خوزستان

میرشکار با بیان اینکه وقوع آتش‌سوزی‌ها یکی از عواملی است که موجب گرم شدن کره زمین می‌شود، عنوان کرد: در چهار پنج ماه ابتدایی امسال حدود ۱۸ آتش‌سوزی با مساحت ۶۳.۸۶ هکتار در خوزستان رخ داده است. این آتش‌سوزی‌ها در پارک ملی کرخه، پارک ملی دز، مناطق حفاظت شده مانند شیمبار و میشداغ بوده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: در این آتش‌سوزی‌ها درختان پده، گز، بلوط و مراتع و بسیاری از آشیانه‌های پرندگان به شدت آسیب دیدند. 

وقوع ۲۵۷ تخلف زیست محیطی از ابتدای سال

وی با اشاره به عملکرد یگان حفاظت محیط زیست خوزستان، بیان کرد: از ابتدای امسال ۲۵۷ مورد تخلف زیست محیطی رخ داده و در این خصوص ۲۵۰ پرونده قضایی تشکیل شده است و هفت پرونده مختومه شده‌اند. ۳۲۹ متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

میرشکار افزود: در این مدت حدود ۲۶ قبضه سلاح مجاز، دو قبضه سلاح غیرمجاز، ۱۷۴ مورد اداوات مانند الکتروشوکر، فشنگ و مولد برق نیز از متخلفان کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۱۸۵ پرونده حقوقی در این زمینه شکل گرفته که ۹۰ پرونده مربوط به شکار و صید غیرمجاز، ۲۳ پرونده درمورد تخریب و تصرف ۱۴۲ هکتار از اراضی تحت مدیریت، ۴۹ مورد آلودگی، ۱۷ مورد سوزاندن کاه و کلش و ۲۳ مورد متفرقه در سطح خوزستان بوده است.

روزهای آلوده خوزستان

وی با اشاره به شاخص کیفی هوای اهواز بیان کرد: بر اساس ذرات با اندازه ۱۰ میکرون، در پنج ماهه امسال در استان خوزستان ۱۲۵ روز پاک، قابل قبول و سالم و ۱۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم که شرایط نسبت به سال های گذشته شرایط کمی بهتر شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد.

میرشکار افزود: بر اساس ذرات با اندازه ۲.۵ میکرون نیز در استان خوزستان در پنج ماهه امسال، ۵۳ روز پاک، قابل قبول و سالم و ۴۹ روز ناسالم داشته‌ایم.

وی با اشاره به پیگیری رفع مسائل پسماندها عنوان کرد: باید بخشی از عوارض آلایندگی برای مدیریت صحیح پسماند هزینه شوند.

استفاده از ظرفیت‌های زیستی برای تامین معیشت پایدار

میرشکار با اشاره به صید با الکتروشوکر در تالاب‌ها و رودخانه‌ها گفت: آموزش، فعال شدن سازمان‌های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت سران عشایر از برنامه‌های این اداره‌کل در حوزه پیشگیری و آموزش است. برای جلوگیری از صید با الکتروشوکر، یگان ادارات شهرستان‌ها فعال هستند و به صورت مستمر با متخلفان برخورد می‌کنند.

وی عنوان کرد: سند توسعه گردشگری تالاب شادگان در خوزستان تدوین و به سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مربوطه ارسال شده است که در گیر و دار نهایی کردن و سپس ابلاغ آن هستند تا اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: باید از ظرفیت های زیستی مناطق برای تامین معیشت پایدار مردم استفاده شود.

وی با اشاره به در پیش رو بودن اربعین حسینی(ع) گفت: حفظ محیط زیست یکی از مبانی است که دین مبین اسلام بر آن تاکید داشته است در حرکت‌های دینی و مذهبی هم از این ظرفیت‌ها برای حفظ محیط زیست استفاده می‌کنیم.

میرشکار افزود: امسال برنامه‌ریزی شده است که حضور سفیران محیط زیست در مراسم اربعین اجرایی شود و ۷۲ محیط‌بان با اعطای هدایای زیست محیطی به استفاه کمتر از ظروف یکبارمصرف و آلودگی‌های محیط کمک کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: امیدواریم این حرکت مذهبی بین‌المللی به حفظ محیط زیست ختم شود. 

کدخبر: 917759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟