اقدام جالب کانادا درباره هشدار مصرف سیگار

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، سی تی وی نیوز» نوشت: این اقدام که خبر آن در اوایل سال جاری اعلام شد، کانادا را به اولین کشوری در جهان تبدیل می‌کند که این گام را در تلاش مداوم برای کمک به سیگاری ها برای ترک این عادت و بازدارندگی افراد از مصرف آن، برداشته است.

عبارت روی هر نخ سیگار که به انگلیسی و فرانسوی روی کاغذ اطراف فیلتر نوشته شده است، از هشدار در مورد آسیب رساندن به کودکان و آسیب به اندام ها تا ایجاد ناتوانی های باروری و سرطان خون متغیر است. به طور مثال عبارت روی یک نخ سیگار «زهر در هر پک» است.

«راب کانینگهام»، تحلیلگر ارشد در انجمن سرطان کانادا، پیش بینی کرده که این برچسب ها نوجوانانی را که تمایل به کشیدن سیگار دارند، منصرف کرده و والدین وابسته به نیکوتین را به مبارزه با آن وادار می کند.

سیگار کماکان عامل اصلی مرگ‌ومیرهای قابل پیشگیری‌ در جهان است و بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و در این میان سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر نیز به علت استنشاق دود دست‌دوم و قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری جان می‌دهند.

به گزارش بی بی سی، این اقدام در کانادا به دنبال یک دوره مشاوره عمومی ۷۵ روزه صورت گرفته که سال گذشته آغاز شده و بخشی از تلاش برای کاهش حدود پنج درصد مصرف دخانیات در کانادا تا سال ۲۰۳۵ میلادی است.

همچنین ایالات متحده اولین کشور در جهان بود که برچسب‌های هشدار را روی بسته‌های سیگار در سال ۱۹۶۵ تصویب کرد و پس از آن در سال ۱۹۷۱ میلادی انگلیس و بعد از آن، کانادا در سال ۱۹۸۹ میلادی اقدامات مشابه را انجام دادند.

گزارش‌ها حاکیست هرچند این اقدامات در کاهش مصرف سیگار نقش داشته اما در سال‌های اخیر گرایش به استعمال سیگارهای الکترونیکی نیز نگران کننده شده است.

در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت، مقررات و تمهیدات اتخاذشده درباره سیگارهای الکترونیک «بسیار ناچیز» توصیف و از آن انتقاد شده است.

کدخبر: 915434 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟