وزیر کار: بیکاری فارغ التحصیلان و بانوان کاهشی شده است + روش عجیب محاسبه نرخ اشتغال در دولت !

به گزارش رکنا، سید صولت مرتضوی ، وزیر کار ، در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: نرخ بیکاری به‌صورت کلی، بیکاری فارغ التحصیلان و بانوان کاهشی بوده و تقریبا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته یک درصد کاهش یافته و هم‌اکنون تقریبا به ۸.۲ درصد رسیده است.

این در حالی است که براساس گزارش رسمی دولت، در بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری جمعیت ١٥ساله و بیشتر ۸.۲ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ٤١.٢ درصد بوده است.

سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار عنوان شغلی جدید را به عنوان بیمه‌شده در سازمان تامین‌اجتماعی مطرح کرد.

و اما طبق جدیدترین گزارش مرکز آمار از وضعیت اشتغال و بیکاری کشور نشان می‌دهد نرخ بیکاری در بهار سال جاری به ۸.۲ درصد رسیده که در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‌ترین رقم دو دهه اخیر است. همچنین از بهار سال گذشته تا بهار سال جاری حدود ۷۲۸ هزار نفر اشتغال جدید ثبت شده است.

دولت‌ با چه روشی نرخ بیکاری را محاسبه می‌کنند ؟

مرتضی کیارسی، پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با  خبرنگار اجتماعی رکنا اینگونه گفت: مرکز آمار مدعی ارائه یک تعریف استاندارد بین المللی از واژه "شاغل" است اما واقعیت جامعه چنین برداشتی ندارد.

وی تاکید داشت : شاغل ؛ افراد ۱۵ ساله و بیشتری هستند که در طول هفته مرجع (یک هفته قبل از آمار گیری)، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند. یـا افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می کنند یـا تمام شاغلانی است که در هفته مرجع(یک هفته قبل از آمار گیری)، حاضر در سرکار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری و . . . کمتر از ۴۴ ساعت کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند. یـا کارآموزانی که در دوره کارآموزی، فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می دهند. (بدون دریافت مزد) یـا تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت موقت و یا در قالب سربازان وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی خدمت می کنند.

این پژوهشگر تاکید کرد: در واقع با تعریف وزارت کار مهم نیست که شما با مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه دولتی دور میدان ولیعصر روزی 3 ساعت لبو یا گلیم می‌فروشید یا روزی 4 ساعت در اسنپ کار می‌کنید؛ حتی مهم نیست که فعالیت شما تناسبی با تخصص و دانش شما دارد یا نه و یا از محل فعالیت خود مزدی دریافت می‌کنید یا خیر و یا تحت پوشش بیمه هستید یا نـه، به هر حال باز هم شاغل محسوب می‌شوید. احتمالا اکنون متوجه ریشه های آماری دولت محترم پیرامون موضوع بیکاری و اشتغال شده اید.

کدخبر: 915306 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟