فروهر: سال گذشته 22 هزار تن آب معدنی از ایران صادر شد/ تولید آب معدنی به بحران های آبی دامن نمی زند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تولید آب های آشامیدنی و معدنی در کشور بعد از رکود در دوران همه گیری کرونا به شرایط قبل از کرونا بازگشته و حتی آمارها نشان می دهد که این شرایط یک روند رو به رشدی را در حال تجربه کردن است اما اینکه تولید آب معدنی در کشور چه مقدار می تواند بحران های آبی را تشدید کند قدری سوال برانگیز است. میزان تولید سالانه آب های معدنی در رقمی بالغ بر 2 میلیارد لیتر در سال است این در حالیست که دریاچه ارومیه تا سال 1400 به صورت میانگین سالانه حدود 4 میلیارد متر مکعب یعنی 4 هزار میلیارد لیتر تبخیر داشت.

این آمارها در حالی مطرح می شود که حجم تولید آب معدنی در کشور به صورت سالانه برابر با کمتر از نیم درصد میزان مصرف آب در فولاد مبارکه اصفهان است و از این حیث رقم بسیار ناچیز تر آن صرف صادرات می شود.با این توصیفات انتقاد از صادرات آب معدنی با توجه به میزان ارزآوری و سود اقتصادی آن برای کشور یکی از مزیت های این صنعت می تواند باشد که با در نظر گرفتن اینکه نزدیک به 180 شرکت تولیدکننده آب معدنی در کشور وجود دارد عدم حصول نتایج مطلوب در این خصوص را باید در بسترهای دیگری دنبال کرد.

پیمان فروهر، دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌ معدنی و آشامیدنی در این باره در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا بیان داشت: سال گذشته میزان تولید آب معدنی و آشامیدنی در کشور حدود 2 میلیارد 300 میلیون لیتر بود این در حالیست که نزدیک به 180 شرکت آب معدنی در کشور فعالیت می کنند و ظرفیت تولید آنها بالای 18 میلیارد لیتر در سال است.

وی افزود: صنعت ما صادرات محور نیست و دلیل آن ویژگی های محصولات ما است چون هم قیمت تمام شده محصولات ما بالا است و رقبای منطقه ای ایران در این حوزه فعالیت خوبی دارند و هم اینکه محصولات ما حجیم و سنگین است.

تسهیلات بانکی مانع اصلی توسعه صادرات آبهای معدنی 

فروهر با اشاره به اینکه مهم ترین دلیل در افزایش هزینه های تمام شده نرخ بالای سود تسهیلات بانکی در این حوزه است، اضافه کرد: در حوزه کشورهای خلیج فارس به دلیل اینکه گردشگران آنها عمدتا اروپایی هستند یا آب معدنی و آشامیدنی را از کشورهای اروپایی وارد می کنند یا از تولیدات خودشان استفاده می کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی ادامه داد: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ترجیح می دهند با توجه به ذایقه گردشگران اروپایی این محصول را از فرانسه یا انگلستان وارد کنند و این برای آنها مطلوب تر است.

وی با اشاره به اینکه حجم کل صادرات در سال گذشته 22 هزار تن بوده است، تاکید کرد: ترکیه از اصلی ترین رقبای منطقه ای ما است که به عراق و افغانستان صادرات خوبی داشته اما با توجه به اینکه عراق در سالهای اخیر شرکت های تولیدی متعددی را راه اندازی کرده است میزان واردات این محصول را از ترکیه کاهش داده است.

فروهر با اشاره به اینکه حدود 5 شرکت تولید کننده آب معدنی در کشور صادرات این محصول به خارج از کشور را انجام می دهند، یادآور شد: ارزش دلاری میزان صادرات ما در سال گذشته حدود 7 میلیون دلار بوده است که بخش بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد از تولیدات آب معدنی در کشور را شامل می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی گفت: بازارهای هدف ما ترکمنستان، عراق، افغانستان، روسیه و چند کشور دیگر بوده است که بسته به نسبت میزان تعامل تجار و بازرگانان ما با کشورهای هدف، میزان این صادرات که رقم بسیار ناچیزی است هر سال تغییر پیدا می کند.

تولید آب معدنی در کشور به بحران های آبی دامن نمی زند

وی با اشاره به جنبه زیست محیطی تولید آب معدنی در کشور، عنوان کرد: ارقام تولید آب معدنی در کشور قابل مقایسه با حجم گسترده مشکلاتی که ما به لحاظ بحران آبی با آن رو به ور هستیم نیست و نمی توان گفت که تولید آب معدنی در کشور یا صادرات آن به کشورهای دیگر می تواند در تشدید این بحران ها موثر باشد زیرا کل تولید آب معدنی در کشور حتی اندازه نصف مصرف سالانه آب در یک صنعت متوسط نیست .

فروهر با اشاره به اینکه صنعت آبهای آشامیدنی در کشور صنعت صادرات محوری نیست، اظهار داشت: برای توسعه صادرات در این حوزه هرچقدر روی بسته بندی برندینگ و قیمت تمام شده این محصول بیشتر کار شود ظرفیت آن برای صادرات افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی افزود: حتی بهترین برندهای ما هم بر روی بازارهای داخلی تاکید دارند و حتی در خصوص صادرات نیز در اغلب موارد یک تاجر واسطه آنها را خریداری و به بازاراهای خارجی عرضه می کند، نشان از این دارد که خود شرکت ها نیز برنامه ای برای توسعه صادرات به دلایل مذکور ندارند.

وی بیان داشت: یکی از دلایل استقبال کم مردم در ایران از آب معدنی این است که تقریبا در بیش از 95 درصد خانه ها در ایران این ماده به راحتی و با باز کردن شیر آب به دست می آید و عمدتا مردم به دلیل مشکلات اقتصادی این محصول را در سبد اصلی خانوار قرار نمی دهند.

کیفیت آبهای معدنی ایران توان رقابت با تمامی محصولات دنیا دارد

فروهر گفت: بیش از 70 درصد قیمت آب معدنی به محصولات اولیه آن بستگی دارد و دولت ها اگر تصمیم دارند این صنعت در کشور رونق گیرد باید حتما گره های اقتصادی را در این حوزه باز کنند تا این محصول با قیمت تمام شده کمتری وارد بازار شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی تاکید کرد: مردم گاهی اوقات می گویند قیمت یک بطری آب معدنی بیشتر از بنزین است و دلیل آن این است که تمام موادتشکیل دهنده آن از مشتقات نفتی است و بسیاری از آنها در داخل تولید نمی شود.

وی اضافه کرد: به جرات می توان گفت که وضعیت کیفی آبهای معدنی تولیدی ما در کشور با آبهای معدنی در کشورهای همسایه و حتی بهترین برندهای این محصول در انگلستان و فرانسه قابلیت رقابت دارد و این مزیت خوبی برای محصولات ما محسوب می شود.

به گزارش رکنا، اگر میزان صادرات این محصول با تدابیر اقتصادی دولت افزایش یابد می تواند سود اقتصادی حاصل از صادرات آن را افزایش و در یک بازه منطقی قرار دهد و همین امر می تواند صادرات این محصول را تا 100 میلون دلار در سال افزایش دهد. ظرفیتی که مانند سایر حوزه ها توجهی به آن نشده و آن را درگیر مسایل و مشکلات دیگری نیز کرده است

کدخبر: 914741 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟