دانشمندان جهش یافته ترین نوع کرونا را کشف کردند / آیا برای انسانها خطرناک است؟

به گزارش رکنا، دانشمندان معتقدند یک نوع کووید که در اندونزی شناسایی شده ممکن است جهش یافته‌ترین نسخه از این ویروس کرونا باشد که تاکنون ثبت شده است.

ویژگی این نوع از کووید چیست؟

نسخه دگرگون شده سویه «دلتا»، که از یک بیمار در «جاکارتا» جمع‎آوری شده، دارای ۱۱۳ جهش منحصر به فرد است. 

۳۷ مورد از این تغییرات روی پروتئین «اسپایک» تأثیر گذاشته که ویروس کرونا از آن برای چسبیدن به انسان استفاده می‌کند.

برای مقایسه، سویه «اومیکرون» دارای حدود ۵۰ جهش است.

دانشمندانی که این ویروس را بررسی کرده‌اند این سویه ناشناس را دارای بیشترین جهش ویروسی که تا به حال دیده‌اند، توصیف می‌کنند.

اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این ویروس شیوع پیدا خواهد کرد؛ حتی اگر چنین شود، کارشناسان می‌گویند که شیوع این ویروس جهان را به هیچ نوع قرنطینه‌ای وادار نخواهد کرد. 

اعتقاد بر این است که ویروس جدید که در ابتدای ماه جولای به یک پایگاه داده ژنومیک جهانی کووید ارسال شد، از سوی یک مورد عفونت مزمن ایجاد شده است.

اینجاست که یک بیمار، به جای اینکه در چند هفته ویروس را شکست دهد، دچار عفونت طولانی مدت می‌شود که می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

به اصطلاح عفونت‌های مزمن معمولاً در بیمارانی با سیستم ایمنی ضعیف، مانند بیماران مبتلا به ایدز یا تحت درمان شیمی‌درمانی سرطان، رخ می‌دهد، که باعث می‌شود آن‌ها کمتر بتوانند با موفقیت با ویروس مبارزه کنند. 

چنین عفونت‌هایی دانشمندان را نگران می‌کند، زیرا شرایط عالی را برای جهش کووید ایجاد می‌کند و به طور احتمالی به آن اجازه می‌دهد سیستم دفاعی بدن را فریب دهد. 

از نظر تئوری، این موضوع می‌تواند سویه‌ای را ایجاد کند که قادر است از ایمنی طبیعی بدن یا مصونیت ناشی از تزریق واکسن کووید جلوگیری کند. 

جهش‌های روی پروتئین «اسپایک»، مانند جهش‌هایی که در سویه تازه مشاهده شده وجود دارد، جهش‌هایی هستند که بیشتر کارشناسان را نگران می‌کنند.

این به این دلیل است که واکسن‌های کووید بر پایه پروتئین «اسپایک ویروس» ساخته می‌شوند و تغییرات در این بخش به معنی اثر کم واکسن‌ها روی ویروس هستند.

«لارنس یانگ»، ویروس شناس در دانشگاه «وارویک»، می‎گوید: مشخص نیست که سویه تازه کشف شده پتانسیل ادامه یافتن و آلوده کردن دیگران را داشته باشد یا خیر. 

وی معتقد است بزرگترین ترس این است که سویه جدیدی مانند این سویه در سکوت پدیدار شود.

«یانگ»، افزود که این ویروس همچنان ما را شگفت زده می‌کند. از آنجایی که این ویروس گسترش می‌یابد و به جهش خود ادامه می‌دهد، ناگزیر به عفونت‌های جدی در آسیب‌پذیرترین قشر‌ها منجر می‌شود و همچنین بر کسانی که بار عواقب درازمدت عفونت را تحمل می‌کنند، می‌افزاید.

به گفته وی، فقدان نظارت ژنتیکی برای شناسایی انواع نوظهور که می‌توانند در برابر مصونیت ایجاد شده مقاوم باشند، جهان را در برابر تهدیدات جدید آسیب پذیر کند.

«یان جونز»، ویروس شناس در دانشگاه «ریدینگ» ادعا کرد که سویه جدید به طور غیرمعمول جهش یافته است. 

این کارشناس بهداشتی عنوان کرد در حالی که کووید دائماً جهش می‌یابد، عفونت‌های مزمن پتانسیل بیشتری برای تشویق آن به سازگاری بهتر با نفوذ به سیستم ایمنی انسان دارند. 

به گفته وی، این ویروس تقریباً باید دارای جهش‌هایی باشد که بتواند از مصونیت‌های ایجاد شده قبلی فرار کند. 

کدخبر: 913931 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟