ناپلئون ایرانی 9 زن داشت !  / نادرشاه 2 الماس گران قیمت و بی نظیر را به ایران آورد + عکس

به گزارش رکنا،  نادرشاه افشار، پایه‌گذار دودمان افشار است که از ۱۱۴۸ تا ۱۱۶۰ ه‍.ق به‌عنوان شاه ایران حکومت کرد. بیرون راندن افغانی های هوتکی، عثمانی ها و روس‌ها از کشور، بازپس‌گیری سرزمین‌های از دست رفته و یک‌پارچه‌سازی ایران، فتح دهلی ، ترکستان و جنگ‌های پیروزمندانهٔ‌ نادرشاه سبب شهرت بسیار او شد. از او با عناوینی مانند ناپلئونِ شرق یا ناپلئونِ ایران و آخرین فاتحِ بزرگِ آسیای میانه یاد شده‌است.

او در طول زندگی خود 9 زن داشت.

نادرشاه کوه نور را به ایران آورد

کوه نور

چندین افسانه متناقض در مورد منشا الماس کوه نور وجود دارد. آنچه که پیدا و آشکار است این است که کوه نور نه از کانی که از زیر خاک بستر یک رود بی‌آب و به گمان بسیار در جنوب هند، بیرون آورده شده‌است. کوه نور که بر روی تخت طاووس بود، در ابتدا در جنگ ایران و هند توسط نادرشاه از هند به ایران آورده شد و پس از مرگ نادرشاه از روی تخت کنده و از ایران خارج شد.

دریای نور، بزرگترین الماس صورتی جهان در دست نادرشاه

دریای نور

تاریخچه الماس دریای نور  به اساطیر و افسانه‌ها می‌رسد. در حمله امیر تیمور به غارت رفت و به دست محمدشاه هند رسید.

این الماس در جنگ با هند در سال ۱۷۳۹ میلادی همراه با نادر شاه افشار بوده‌است. دریای نور پس از قتل نادرشاه به نوه او شاهرخ‌میرزا (آخرین پادشاه افشار) رسید و سپس به دست امیر علم خان خزیمه و بعد به محمد حسن خان قاجار و بعد به لطفعلی‌خان زند و سر انجام به دست آغا محمدخان قاجار افتاد. او برای تولیت این گوهر قیمتی منصبی مخصوص قرار داده بود.

کدخبر: 910971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟