حجم ویدیو: 16.02M | مدت زمان ویدیو: 00:00:57

محمدعلی رأفت، فرماندار شهرستان دشتیاری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با اشاره به گزارشات مردمی مبنی بر شیوع بیماری پوستی ناشناخته در روستای گراگی بخش باهوکلات ، بیان داشت: بعد از مطلع شدن از این مساله بلافاصله سرپرست مرکز بهداشت دشتیاری به همراه کارشناسان ستادی در روستای گراگی حضور یافتند و بررسی های لازم جهت شناسایی بیماری انجام شد.

وی افزود: متاسفانه یک کودک در این روستا به بیماری پوستی فوق لیشمانیا ( سالک ) مبتلا شده است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می شود و اقدامات لازم برای درمان وی در حال انجام است.

فرماندار شهرستان دشتیاری با اشاره به اینکه ابتدا تایید درمان توسط آزمایشگاه انجام گرفته است، تاکید کرد: تزریق آمپول گلوکانتیم (ضایعات صورت و مفاصل روزانه تا ۲۱ روز، غیر ضایعات فوق هفتگی) و انجام آزمایش و درمان و تزریق آمپول بصورت رایگان در مراکز تحت پوشش مرکز بهداشت دشتیاری از جمله اقداماتی است که برای درمان این افراد در حال انجام است.

رأفت عنوان کرد: راههای پیشگیری از این بیماری برای ساکنان این مناطق اطلاع رسانی شده است که از جمله آنها نصب توری مناسب روی پنجره‌ها و پشت درها برای جلوگیری از ورود پشه خاکی به داخل خانه و استفاده از پشه بند آغشته به حشره کش در هنگام غروب آفتاب و همچنین استفاده از اسپری حشره کش برای از بین بردن پشه‌ها در داخل اطاق‌ها از جمله اقدامات بازدارنده است.

وی رعایت بهداشت فردی را امری مهم در جلوگیری از شیوع آن دانست و ادامه داد: ما در مورد داروی گلوکانتیم اصلا کمبود نداریم در حالیکه تزریق و هزینه آزمایش آن هم رایگان است. 

فرماندار شهرستان دشتیاری اضافه کرد: بیماری سالک مدت ها است در منطقه دشتیاری و چابهار و قصرقند شایع است و اقداماتی نیز از گذشته برای رفع آن انجام شده که آموزش بهداشت در زمینه بهسازی محیط محل سکونت و کار از جمله آنها است.

رأفت گفت: هر دو مرکز جامع سلامت نزدیک به روستای سنگان و باهوکلات دارای پزشک، داروخانه و بهیار و ماما و کارشناس بیماری ها هستن و با توجه و اهمیت تزریق درمان سالک زیر نظر پزشک باید جهت دریافت دارو بیمار روزانه یا هفتگی به نزدیک ترین مرکز جامع سلامت مراجعه بکند.

به گزارش رکنا، ویدیویی در فضای مجازی منتشر می شد که ادعا می کرد یک کودک اهل دشتیاری مبتلا به بیماری جدید پوستی شده است. در این ویدیو مادر همان کودک به همراه فرزند خود اسناد معاینات پزشکی این کودک را تایید می کند.

کدخبر: 910831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟