مراقب سقوط نماهای در حال ریزش ساختمان های تهران باشید ! + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بحث بر سر ایمنی ساختمان های تهران، مدتهاست ذهن شهروندان را مشوش کرده است و به نظر می رسد. فرسودگی ساختمان ها، نه فقط برای ساکنان، بلکه برای سایر شهروندان نیز می تواند به شدت خطرناک باشد.

مجید ناظریان، مدیر یک شرکت اسکوپ و ایمن سازی نمای ساختمان است که حدود 20 سالی می شود در این حوزه فعالیت می کند در گفت و گو با رکنا می گوید: نمای ساختمان ها را که نگاه می کنم می بینم که هر جایی که اجرای نمای سنگ خوب انجام نشده است، معمولا تا جایی که امکان پذیر بوده با صاحبان ساختمان اطلاع رسانی کرده بودم.

وی می افزاید: نزدیکی محل کارم، چند ساختمان را در خیابان سمیه دیده ام که وضعیت مناسبی ندارند. چند روز پیش، از یکی از آنها، یک سنگ از بالا رها شد و روی زمین افتاد و خدا را شکر کسی آن طرف ها حضور نداشت وگرنه آسیب سقوط چنین سنگی از چنان ارتفاعی قطعا منجر به مرگ می شد. خودشان یک طناب کشیدند و برگه ای نوشتند و بعد هم آتش نشانی آمد و نوار اخطار کشید. مردم هم اکثرا رعایت نمی کنند و از زیر همان نوار رد می شوند. بارها شده است ما هشدار نوشته ایم ولی باز هم مردم رعایت نمی کنند و نوارهای هشدار را بالا می دهند و از زیرش رد می شود!

ناظریان تاکید می کند: در خیابان سمیه یک هتل خیلی قدیمی است که همین الان تعدادی از سنگ های نمایش ریخته و خیلی از سنگ ها رها شده است. در واقع این ساختمان مثل یک بمب ساعتی است. اگر شهرداری ورود نکند، این ساختمان می تواند به شدت برای شهروندان خطرناک باشد. 

او در ادامه می گوید: اگر این ساختمان ها توسط شهرداری شناسایی نشود می تواند خطرناک باشد. هر ساختمانی که ساخته می شود، اگر پیمانکار و مهندس ناظر کارشان را به خوبی انجام داده باشند و سنگ اسکوپ شده باشد، سنگ سالیان سال تکان نمی خورد. همین هتل، قدمتی حدودا 50 ساله دارد که تا پیش از این، سنگ های نمای آن نریخته بود ولی ساختمان های نوسازی داریم که اجرا اشتباه بوده و به سه سال هم نکشیده که سنگ ها فرو ریختند.

ناظریان با اشاره به اینکه یکی از روش های مقاوم کردن سنگ در ارتفاع، پیچ کردن آن است می گوید: استاندادرهای داخلی خودمان ثابت شده است که نمی توان خیلی به آن اعتماد کرد. ایران از نظر کیفیت با کشورهای دیگر حتی چین هم فاصله زیادی دارد.

مجید ناظریان می گوید: آخرین طوفانی که در تهران رخ داد و چندین درخت نیز سقوط کردند، چند ساختمان ورق کامپوزیتشان هم از ساختمان ها کنده شد و در خیابان افتاد. برای کارفرماها اکثرا بعد مالی مهم است و وقتی هزینه ها اعلام می شود، آنها به دنبال کار ارزان می گردند و کار ارزان، مثل مُسکن است.

او می گوید: خیلی از مال ها که در نقاط ضعیف تر شهر قرار دارد می توان گفت که بعد مالی ماجرا مورد سوال است. کسانی که کار می کنند فقط می خواهند پروژه را زودتر تمام کنند و به بحث ایمنی فکر نمی شود.

کدخبر: 910192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟