افزایش آمار خودکشی در سال های اخیر در کشور/ 45 درصد افزایش نسبت به سالهای قبل + راهکارهای پیشنهادی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمارهایی که نیروی انتظامی در سالهای گذشته منتشر کرده است نشان می دهد، در فاصله سال‌های 1395 تا 1399 هر سال به‌طور متوسط 4 هزار و 183 نفر در ایران به دلیل خودکشی جان‌شان را از دست داده‌اند. با این حساب نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی 5.1 مورد به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است.

این در حالیست که گزارش رسمی معاونت بهداشت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با عنوان "برنامه ها و شاخص های مورد انتظار حوزه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد" حاکی از آن است که این میزان در سال 1400 به 4.4 نفر به ازای هر 100 هزار نفر رسیده است و این یعنی آمار این معضل اجتماعی افزایش قابل توجهی داشته است.

این گزارش عنوان می کند: بر اساس اعلام رسمی سازمان پزشکی قانونی کشور، 6244 نفر از مرگ های غیرطبیعی در سال 1400 متوفیات مشکوک به خودکشی گزارش شده اند. این معادل 7.43 فوت به ازای هر صد هزار نفر جمعیت ایران در همان سال است. با اینکه این میزان همچنان کمتر از عدد 9.48 فوت ناشی از خودکشی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت در جهان است اما نشان دهنده افزایش 45 درصدی این آمار در سال 1400 نسبت به میانگین 5 سال قبل از آن است.

به گزارش رکنا، خودکشی دهمین علت فوت در تمام گروه های سنی است و سومین علت فوت در جمعیت 15 تا 24 ساله در جهان است. میزان اقدام به خودکشی با افزایش سن کاهش می یابد، اما خطر فوت ناشی از اقدام به خودکشی با افزایش سن بیشتر می شود. همچنین میزان اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان است، اما خطر فوت ناشی از خودکشی در مردان بیشتر است.

راهکارهایی برای کاهش آمار خودکشی

کاهش آمار خودکشی یک مسئله جدی است که نیازمند توجه و اقدامات گسترده ای است. در زیر، تعدادی از اقداماتی که می‌توان برای کاهش آمار خودکشی در هر کشور در نظر گرفت گفته شده است:

    ایجاد آگاهی: برنامه های آموزشی و حمایتی برای افزایش آگاهی عمومی درباره علائم، علل و راهکارهای پیشگیری از خودکشی راه اندازی شود. ایجاد کمپین ها، رسانه ها، سخنرانی ها و آموزش های آنلاین می‌تواند کمک کند تا افراد با مشکلات روانی خود آشنا شوند و به منابع و خدمات مناسب هدایت شوند.

    دسترسی به خدمات روانی: ایجاد خدمات روانی قابل دسترسی و مناسب برای همه افراد جامعه از جمله خدمات مشاوره روانشناختی و روانپزشکی می تواند کمک کند. ایجاد خطوط کمک در حالت اضطراری، خدمات آنلاین و پشتیبانی اجتماعی نیز ارزشمند است.

    قانونگذاری و سیاست ها: افزایش جرم شناسی برای جلوگیری از دسترسی آسان به ابزارهای خودکشی می تواند موثر باشد. همچنین، تأمین منابع مالی مستقل برای پژوهش، پیشگیری و درمان مشکلات روانی نیز ضروری است.

    حذف تبعیض: تبعیض و تبدیل شدن به یک جامعه دربرگیرنده می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش آمار خودکشی داشته باشد. تحقق تساوی جنسیتی، کاهش تبعیض نژادی، اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فرصت های برابر برای همه می تواند عوامل محافظه کاری را کاهش دهد.

    تحقیقات: پژوهش های بیشتر در زمینه خودکشی و علل آن، شناخت رویکردهای پیشگیری و درمان جدید، و اثربخشی برنامه ها و سیاست ها بر کاهش آمار خودکشی ضروری است. تأمین منابع لازم برای این پژوهش ها و ارتقاء همکاری میان نهادها و دانشمندان می تواند کمک کند.

خبرنگار: مسعود لاهوت

 

کدخبر: 909381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟