ابهام در سوالات ریاضی کنکور 1402 / سازمان سنجش پاسخ دهد از کدام بخش کتاب سوالات را طرح کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نوبت دوم کنکور سراسری نیز برگزار شد ولی حرف و حدیث ها پیرامون آن همچنان ادامه دارد. حال نکاتی درباره سوالات ریاضی کنکور۱۴۰۲ وجود دارد که سامان سلامیان، آن را با خبرنگار رکنا در میان گذاشته است.

سامان سلامیان، مدرس ریاضی و روانشناس تربیتی در گفت و گو با رکنا گفت: به نظر می رسد که طراحان و گزینشگران درس ریاضی تجربی، اصلا شناختی از کتب درسی و سطح آن ندارند. همچنین از سطح نازل آموزش در مدارس کل کشور و مناطق محروم نیز بی‌اطلاع هستند و تا کنون به عنوان معلم، کتب درسی ریاضی را در کلاس‌های رسمی درس نداده‌اند و مهمتر از همه، نسل جدید دانش‌آموز را نمی‌شناسند و می‌خواهند مثلا با طرح سؤالات سخت و خارج از عرف، جامعه دانش‌آموزی را ادب کنند! 

وی افزود: طراحان اصلا شرایط تحصیلی در اوضاع کرونا و آموزش پراشکال دوره کرونا را در نظر نگرفته و با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، انتظاراتی در حد خانواده‌های متمول و متمکن از همه داوطلبان نقاط مختلف کشور داشته‌اند که با معلم‌های خصوصی هزینه‌های هنگفت کرده‌اند و به طور مشخص این آزمون راهی به سمت طبقاتی کردن آموزش است. لازم به ذکر است این سوالات نمی‌توانست شاگردان قوی را از ضعیف جدا کند چراکه هر دوسته سوالات را بی‌پاسخ رها کرده‌اند!

جمله منابع کنکور "فقط کتاب درسی است" توهین به داوطلبان کنکور است!

سلامیان تاکید کرد: بعضی سوالات، بیش از چند مبحث درس ریاضی را مورد سوال قرار می داد که فی نفسه کاری ارزشمند است؛ اما اگر سوال مانند سوال ۱۱۵ گروه تجربی بخواهد غلط باشد و هدفش اتلاف وقت داوطلب حین انجام آزمون باشد، با اصول آزمون‌سازی مغایرت دارد. با تاسف باید گفت که طراحان سوال به جای ارزشیابی آموخته‌های دانش‌آموزان، هدفشان ارزشیابی دانسته‌هایی غیر از آنچه در کتب درسی آورده شده است که غالبا در کتب کمک‌آموزشی یا کلاس‌های غیر رسمی خارج از مدرسه است. این رویکرد مدارس را به شدت تضعیف می‌کند و مرگ زودرس مدارس آموزش و پرورش را سبب می‌شود؛ چرا که دانش‌آموز و اولیاء او در می یابند که یادگیری ریاضی، مثل زبان انگلیسی، ورزش و موسیقی امری است که در خارج مدرسه باید به دنبال یادگیری آن باشند اینجا لازم‌ است که جمله به حاشیه رانده شده سازمان سنجش و اعلام این‌که منابع کنکور "فقط کتاب درسی است" ، را یادآوری کنم که این جمله توهین به داوطلبان کنکور است.

سازمان سنجش برای سوالات ریاضی 1402 پاسخنامه تشریحی با آدرس مشخص از کتاب درسی بدهد

این کارشناس تربیتی با ذکر اینکه گویا سازمان سنجش ، تست‌های ریاضی را برای دانشجوهای رتبه برتر سنوات قبل، که در خانه های تیمی به کلیدزنی مشغولند و دستمزدهای میلیاردی می‌گیرند و برای معلمان کنکور سوال طرح کرده است، گفت: از سازمان سنجش می‌خواهم که برای سوالات ریاضی ۱۴۰۲ پاسخنامه تشریحی بدهد و مرجع سوال را با آدرس مشخص از کتاب درسی ذکر کند. به نظر نمی‌رسد که فردی که قرار است در رشته های علوم تجربی تحصیل کند؛ چرا باید با چنین سوالاتی در درس ریاضی مواجه شود؟ آیا این‌کار کشتن انگیزه ریاضی آموزی، در سرزمین خواجه نصیرالدین طوسی‌ها و غیاث‌الدین جمشید کاشانی ها و خیام ها نیست؟

سامان سلامیان گفت: باید بعد از اعلام نتایج کنکور ، منتظر طغیان باشیم. از یک طرف امتحانات پر تقلب نهایی، نحوه تصحیح اوراق امتحانی، اعمال شرط معدل و نهایتا هم این سوالات ریاضی. بسیاری از اهداف سازمان سنجش نیز در این کنکور برآورده نشده است. مثلا فراهم آوردن امکانات شناسایی و شناساندن استعدادهای درخشان کشور، که با این سوالات ریاضی، فرق سره از ناسره مشخص نمی شود و داوطلب زحمت‌کشیده با بی سوادان در درصد و تراز تفاوتی نخواهند داشت. از طرفی ارزیابی و همترازسازی داوطلبان کنکور ، چگونه می خواهد با تفاوت آشکار بین کنکور دی‌ماه و تیرماه، رخ دهد؟

مسئولان وزارت آموزش و پرورش به وضوح از آموزش طبقاتی حمایت می‌کنند

این روانشناس تربیتی تاکید کرد: نحوه آموزش در دبیرستان و دانشگاه، مورد علاقه نسل جدید و پاسخگوی نیازهای وی نیست. سازمان سنجش هم که در دنیایی دیگر سیر می‌کند! آموزش‌ و پرورش سال‌هاست که در بیابانی از جهل، ندانم‌کاری و انبوهی از مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان رها شده است و هیچ برنامه علمی منطبق بر پژوهش برای آموزش 17 میلیون دانش‌آموز وجود ندارد، تنها سند چشم‌انداز وجود دارد که آن‌هم مشتی از آرزوهای دست نایافتنی است. به‌زودی اثرات بی‌برنامگی در حوزه آموزش در جامعه نمود پیدا خواهد کرد و هرچه برای آموزش سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم را باید برای ساخت زندان و دادگاه و بیمارستان هزینه کنیم و بخشی بسیار بیشتر نیز باید برای کنترل ناهنجاری‌های ناشی از عدم پرورش.

سلامیان گفت: اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش چنان عمیق شده است که فرزندان ثروتمندان در بهترین دانشگاه‌ها و در رشته‌های برتر تحصیل می‌کنند (اگر مهاجرت نکرده باشند؛ اما با وجود این همه خیرین مدرسه‌ساز و مدارس ساخت ایشان، باز هم بسیاری کلاس درس در کانتینرها و ساختمانهای نا‌امن برگزار می‌شود.

او تاکید کرد: مسئولان وزارت آموزش و پرورش به وضوح از آموزش طبقاتی حمایت می‌کنند، مدارس دولتی را تخلیه می‌کنند و مهاجرت دانش‌آموزی را به وجود آورده و سرعت بخشیده‌اند ، اکثر خانواده‌های ثروتمند به سمت هوم اسکول‌ها، دبیران خصوصی و کلاس‌های آنلاین و فرستادن فرزند به خارج از کشور  رفته‌اند. حتی بعضی به این نتیجه رسیه‌اند که شهریه مدرسه غیر انتفاعی و کتب کمک آموزشی در دوازده سال تحصیل را اگر به دلار و یورو تبدیل می‌کردند و فرزندانشان را به خارج از کشور می‌فرستادند، بهتر بود.  در و دیوار شهر تبلیغ نرفتن به مدرسه است از یک طرف کلاس‌های درسی آنلاین و حضوری و از طرف دیگر ناکارآمدی مشهود کتب درسی برای پاسخگویی به سوالاتی چنین دشوار و پیچیده!

کدخبر: 907167 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟