حجم ویدیو: 8.08M | مدت زمان ویدیو: 00:00:27

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تصویرنامه بسیار مهم شورای اسلامی شهر بهبهان به شماره 100_309 مورخه 1402/02/06 خطاب به سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان بازرسی کل کشور با رونوشت به استانداری خوزستان، بازرس کل ویژه استان خوزستان، اداره کل بازرسی استانداری خوزستان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، و اداره محیط زیست بهبهان در خصوص آلودگی و آلایندگی شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس واقع در شهرستان بهبهان در سیزده بند به نکات قابل توجهی که تاکنون مطرح نشده بود پرداخته است.

شورای اسلامی شهر بهبهان در این نامه که مدعی شده طی بررسی و تحقیقات بعمل آمده احراز کرده در سیزده بند ذیل این آلایندگی و آلودگی بزرگ را از پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان افشا کرده است:

1_ سوزاندن بیش از یک میلیون تن معادل بیش از یک و نیم میلیارد استاندارد متر مکعب (هیدروکربن و گازهای خطرناک اسیدی از زمان تأسیس تا کنون معادل یکصد پتروشیمی در منطقه ویژه که بری نامطبوع ناشی از سوختها در منطقه به مشام می رسد. 2_در سرویس بودن همیشگی و ۲۴ ساعته سیستم زباله سوز و برنر پیت و سوزاندن ترکیبات سرطان زای سولفور دار خارج از مشعل پالایشگاه (بطوریکه از بیرون قابل رؤیت نیست) .

 

3_ نشتی شدید و سوراخ بودن خطوط انتقال محصولات پالایشگاه بطوریکه بارها و بارها این خطوط به روشهای موقت وفع نشتی شده اند ولی هربار بدتر از گذشته دچار مشکل شده اند، بطوریکه هزاران تن محصولات هیدروکربوری به داخل زمینهای زراعی اطراف نشت کرده اند و همچنین باعث از بین رفتن حیوانات شده اند فیلمهای نشتی موجود است.

4_خرابی تجهیزات و تعمیرات مکرر باعث کاهش بازدهی و نشت هیدروکربن در محیط و فضا و آلایندگی شدید شده است خرابی مکرو توربینهای انبساطی کلدباکس و ...) با کمی تحقیق از اهالی منطقه میتوان اثبات کرد که فلر پالایشگاه طی ۶ ماه گذشته به صورت ۲۴ ساعته در حال سوزاندن گاز H2S و CO2 بوده است و در ابتدای راه اندازی نیز همین گونه بوده است و کلا ثباتی برای ارسالهای گازهای اسیدی به آغاجاری وجود ندارد.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

5_ با کمی تحقیق از اهالی منطقه و استشمام بوی نامطبوع میتوان اثبات کرد که فلر پالایشگاه طی ۶ ماه گذشته به صورت ۲۴ ساعته در حال سوزاندن گاز H2S و CO2 بوده است و در ابتدای راه اندازی نیز همین گونه بوده است و کلا ثباتی برای ارسالهای گازهای اسیدی به آغاجاری وجود ندارد. و طی چندین ماه اخیر به دلیل افت فشار گاز و نیاز کشور از طرفی و از طرف دیگر به تبع کیفیت پایین گاز خروجی پالایشگاه بیدبلند بنا بر اعلام شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب) تمامی گازهای اسیدی این پالایشگاه فلرینگ می گردد.

گاز بی کیفیت در پالایشگاه سوزانده می شود

7_سوزاندن هیدروکربنهای سنگین و گاز H2S و CO2 در شهرستان بهبهان که از لحاظ کیفیت محصولات کشاورزی در سطح کشور زبان زد بوده و طی سالهای گذشته باعث پایین آمدن کیفیت محصولات در زمینهای کشاورزی اطراف پالایشگاه گردیده است که مخاطرات زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه بوجود آورده است .

8_کیفیت پایین گاز تولیدی برای تزریق به چاههای نفت آغاجاری و عدم تحویل توسط مناطق نفت خیز به دلیل ایجاد ماده ساده صمغ مانند بر روی پره های کمپرسور آن مجموعه باعث گردیده به اجبار گاز بی کیفیت در فلر پالایشگاه سوزانده شود.

9_ عملکرد مولکولارسیوهای دی هایدریشن پالایشگاه که با این ظرفیت پایین در کمتر از ۳ سال منقضی شده و باعث شده به دلیل تزریق مستمر هیدرات زدای متانول خیلی زود به زود احیای درایر های پرویان را انجام دهند و همه این گازها در بهبهان فلز می گردد.

10- مبدل کندباکس واحد فرکشینیشن ( در کمتر از ۲ سال کار کردن ( سوراخ گردیده که خود باعث فلرینگ روزانه بیش از ۳۰۰ تن ترکیبات سنگین و خطرناک می گردد .

۱۱ - گاز H2S خالص پروژه سولفون زدایی هیدروژنی کانالیستی جدید پالایشگاه نیز به علت مشکلات داخلی و فی بطور کامل فلرینگ می گردد.

۱۲ - آلودگیهای کاتالیستی و DSO و ... که به زباله سوز و برتربیت و حوضچه ها منتقل می شود.

۱۳ - پروژه بزرگ فلرینگ که مبنای مجوز سبز بوده بعد از ۳ سال فقط حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و عملاً کارایی ندارد و مانند این است که به دانش آموز کلاس اول دبستانی قبل از گذراندن ۱۲ سال درس مدرک دیپلم اهدا گردد .

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

همچنین در موارد دیگری رییس اداره محیط زیست بهبهان نیز در نامه هایی جداگانه به مدیر عامل پالایشگاه در مورد ایجاد آلودگی و نشت آلودگی تذکراتی به این مجموعه داده شده است.

پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

به گزارش رکنا، شورای اسلامی شهر بهبهان در ابتدای این مکاتبه ویژه ابراز کرده شرکت پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان دارای آلایندگی بوده و مجوز صنایع سبز نیازمند بازنگری جدی می باشد و سوخت ناشی از فلر باعث آلودگی شدید هوا، خاک، آب و گیاهان منطقه شده و درخواست ورود کارشناسان مجرب از مرکز نموده است. حال این مساله که از سوی محمد داسمه، حقوقدان محیط زیست اطلاع رسانی و مورد مطالبه قرار گرفته بود باعث شد تا این مجموعه طی یک شکایت کیفری با عنوان نشر اکاذیب ادعای تشویش اذهان عمومی کرده است و پرونده وی اکنون در دادسرای بهبهان در حال رسیدگی است.

 

کدخبر: 907047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟