بازنگری طرح تفصیلی ویژه منطقه ۱۲ در انتظار رأی مثبت کمسیون ماده ۵

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، امیر یزدی در خصوص بهبود وضعیت بازار تهران با تأکید بر اینکه  بافت فرسوده از مهم‌ترین مشکلات منطقه ۱۲ به‌ویژه در محدوده بازار تهران است، بگونه ای که کارشناسان در این منطقه بر روی بافت فرسوده دغدغه دارند، گفت: سطح اشغال در این منطقه در بیشتر عرصه‌ها به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این در حالی است که  سطح اشغال در سایر  مناطق به حدود ۶۰ رسیده است و همین مسئله سبب شده که سازندگان تمایلی برای مشارکت در ساخت‌وساز در منطقه ۱۲ نداشته باشند چراکه محدودیت ارتفاع ساختمان در این منطقه نیز وجود دارد.

وی افزود: در مورد محدودیت ارتفاع در این منطقه جلساتی را نیز با سازمان میراث فرهنگی برگزار کردیم چراکه در این منطقه، بیش از سه تا چهار طبقه به ساختمان‌ها تراکم داده نمی‌شود. 

یزدی با تأکید بر لزوم بازنگری طرح تفصیلی ویژه این منطقه، گفت: سال گذشته این طرح را تهیه و به کمیسیون ماده ۵ ارائه کردیم و هم‌اکنون منتظریم این طرح از این کمیسیون با نتیجه خوبی رأی مثبت کسب کند. در این طرح همه مشکلات محلات دیده شده و یکی از مهم‌ترین موارد آن این است که در مورد ساختمان‌های بحرانی بافت فرسوده، نیازی به استعلام از میراث فرهنگی نداشته باشیم، بلکه میراث نظریات خود را به طرح ها اضافه کند؛ چراکه هم‌اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که در محلات بازار تهران و سنگلج، شهرداری الزام به دریافت استعلام از میراث فرهنگی دارد. 

شهردار منطقه ۱۲ از محله هرندی به عنوان آسیب‌پذیرترین محله یاد کرد و گفت: در طرح تفصیلی، تراکم این محله را تا ۵ و ۶ طبقه افزایش داده‌ایم؛ به این ترتیب که با سازندگان جلسات خوبی برگزار کردیم و رغبت آنها برای کار در این محله افزایش یافته است. در این محله نه بحث میراث و نه محدودیت ارتفاع داریم و می توانیم با تأیید طرح تفصیلی این محله را رونق دهیم.

یزدی با اشاره به اینکه خبر این اتفاق، سبب رشد قیمت زمین‌های محله هرندی شد، تاکید کرد: اگرچه ما با گرانی موافق نیستیم، تعادل قیمت بین محلات باعث می‌شود از محله‌ای همچون هرندی که برای سکونت بسیار محله مناسبی می‌تواند باشد، محرومیت‌زدایی شود. مهم‌ترین علت افزایش تقاضا در این محله نیز این است که در این محله قیمت‌ها پایین است و برای کسانی که توان مالی کمتری دارند، مناسب است.

کدخبر: 901049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟