کشورهای صنعتی ۱۷۰ تریلیون دلار برای انتشار کربن بدهکار هستند

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، کشورهای صنعتی که باعث انتشار بیش از حد دی‌اکسید کربن می‌شوند، باید برای کمک به تحقق اهداف تغییرات آب و هوایی تا سال 2050 مبلغ 170 تریلیون دلار غرامت بپردازند که این مبلغ حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه جهانی (GDP) است.

کشورهای کم انتشار که مجبور به سرعت بخشیدن به کربن‌زدایی خود هستند، این پول را به عنوان غرامت دریافت خواهند کرد. کشورهای آسیب‌پذیر از آب و هوا به دلیل انتشار بیش از حد CO2 دیگران، تلفات و آسیب‌هایی را تجربه می‌کنند، بنابراین جبران خسارت مالی در مذاکرات بین‌المللی تغییر آب و هوا بسیار مهم است و به همین دلیل در مذاکرات سال گذشته COP 27 در مصر با ایجاد صندوق خسارات و خسارت برای کشورهای متأثر از تغییرات آب و هوایی موافقت شد.

به تازگی محققان به رهبری دانشگاه لیدز در یک مطالعه بررسی کردند که چگونه یک طرح غرامت مبتنی بر شواهد می‌تواند در تقریباً 170 کشور عمل کند. این مطالعه با عنوان "جبران تخصیص جو" در مجله "Nature Sustainability" منتشر شده، ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال، بریتانیا ممکن است تا سال 2050 مجبور به پرداخت 7.7 تریلیون دلار برای انتشار بیش از حد CO2 باشد.

این مطالعه نشان داده است که برخی کشورها به ویژه کشورهای صنعتی شمال جهان، به میزان قابل توجهی از ظرفیت تولید co2 خود فراتر رفتند و به شکل ناعادلانه‌ای از ظرفیت سایر کشورها استفاده کرده‌اند. به عنوان مثال، انگلیس 2.5 برابر سهم منصفانه خود و ایالات متحده بیش از چهار برابر سهم خود استفاده کرده است. در مقابل، هند کمتر از یک‌چهارم سهم خود را استفاده کرده است.

کدخبر: 899256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟