رواج کوله‌بری هیزم در ایرانی که هر مترش قابلیت تولید انرژی خورشیدی دارد/ زجر مردم بخاطر مقاومت مسئولان در برابر تغییر!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تقریبا 60 سال از تأسیس شرکت ملی گاز ایران می‌گذرد و براساس آخرین  آمار وزارت نفت هنوز در هر استان روستاهای بسیاری گازرسانی نشده‌اند. این وضعیت موجب شده که بسیاری از این روستاییان مجبور به استفاده از کپسول‎های گاز مایع شوند؛ کپسول‌هایی که هرازگاهی به دلایل مختلفی مانند کمبود گاز مایع، گرانی حمل‌و‌نقل یا دورافتاده بودن روستا، دیر می‌رسند و مشکلات را افزون می‎کنند.

کوله بری هیزم و فقر گازررسانی

در کشور ایران به طور متوسط ​​سالانه ۲۲۰۰-۱۹۰۰ کیلووات ساعت تابش خورشیدی در هر متر مربع دارد و ۹۰ درصد مساحت کشور، خورشید کافی برای تولید انرژی خورشیدی در ۳۰۰ روز در سال دارد. حال در این کشور ، هنوز کوله بری هیزم و فقر گازرسانی وجود دارد.

وقتی از مدیریت جوان متخصص و جوانگرایی در رده مدیران ارشد صحبت می شود برای این است که مدیر جوان البته متخصص و عالم می داند که انرژی تنها نفت و گاز نیست و می توان از پتانسیل تولید انرژی های دیگر نیز استفاده کرد. اما چون تفکر استفاده از انرژی های بادی و خورشیدی وجود ندارد در کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، آذربایجان‌غربی و اردبیل، مناطقی هستند که به‌دلیل دوری از مرکز و دشواری گازرسانی، کوله‌بری هیزم در آنها رواج دارد.

گاه حتی مسئولان اذعان می‎کنند که بعضی روستاها مانند ۴۲روستای استان مرکزی که کمتر از 20خانوار دارند و در مسیر گازرسانی نیستند، هیچ‌گاه از شعله گرم گاز طبیعی برخوردار نخواهند شد. چنین شرایطی علاوه برآنکه رنج زندگی در نقاط روستایی را افزون می‌کند، می‌تواند موجب کوچ روستاییان و از بین رفتن تعداد بیشتری از روستاهای کشور باشد.

به طور کلی کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، آذربایجان‌غربی و مناطقی از اردبیل، استان‌هایی هستند که بیشترین میزان کوله‌بری هیزم در آنها دیده می‌شود.

چرا پنل جای لوله گاز و دکل برق را نمی گیرد؟

 انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی پاک و بی‌پایان، می‌تواند جایگزین انرژی حاصل از سوخت‌های فسیلی مانند گاز در ایران شود. ایران به دلیل داشتن تعداد زیادی ساعات آفتابی در سال، پتانسیل بالایی برای تولید انرژی خورشیدی دارد. با توجه به اینکه هزینه‌ی تولید انرژی خورشیدی در حال کاهش است، استفاده از این منبع انرژی می‌تواند به عنوان یک راه حل هوشمندانه برای تامین نیازهای انرژی کشور باشد اما هنوز در رده مدیران ارشد کشور، حرکت به سوی انرژی های تجدید پذیر یک تفکر عمیق نیست و با وجود حرکت سریع کشورهای جهان و همسایه به سمت دور شدن از سوخت فسیلی ما همچنان به بهره از سوخت فسیلی و در ادامه کسب انرژی از بستر هسته ای تاکید و اصرار داریم. اصراری که هم بیشتر از هر زاویه ای به اقتصاد ایران ضربه وارد خواهد کرد.

تابش خورشیدی در ایران

انرژی تجدید پذیر و اقتصاد ایران و اشتغالزایی

با توجه به پتانسیل بالای ایران در تولید انرژی خورشیدی و بادی ، این منابع می توانند برای تأمین بخشی از نیازهای انرژی کشور مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به رشد سریع تکنولوژی تولید پنل های خورشیدی و توربین های بادی، قیمت های این منابع انرژی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در صورتی که دولت و بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری در این صنایع فعالیت کنند، می توانند به طور قابل توجهی در رشد اقتصادی و اشتغالزایی کشور مؤثر باشند.

ضمن اینکه  استفاده از انرژی خورشیدی و بادی می تواند به عنوان یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست مؤثر باشد. این در حالی است که  در حال حاضر تنها ۰٫۲ درصد انرژی کشور را از منابع تجدیدپذیر تامین می کند که حکایت از تفکر بسته و ناآگاه مسئولان ارشد کشور نسبت به این انرژی بی پایان و مفید دارد که ضمن کاستن از مشکلات مردم می تواند تولید کننده شغل در مناطق فقیر کشور هم باشند.

مسیر توسعه ای که دچار مانع است

 نصب توربین های بادی در نواحی با بادهای قوی مانند دریای خزر، سواحل جنوبی کشور، مناطق کوهستانی و فضاهای باز،نصب پنل های خورشیدی در استان هایی که دارای تابش خورشیدی بالا هستند مانند لرستان، فارس، هرمزگان ،استفاده از بیوگاز و کودهای ارگانیک در مناطق کشاورزی و دامداری ،تولید برق از طریق سیستم های فتوولتائیک در ساختمان ها، ادارات و خانه های مسکونی،استفاده از نیروگاه های دریایی جهت تولید برق از طریق امواج دریا... مسیرهای تغییر از سمت انرژی فسیلی مخرب و ویرانگر به سمت بهره گیری از منابع گسترده انرژی های تجدید پذیر و پاک و سودمند در ایران است که ضمن ایجاد کشوری سالم با هوا و زمین و خاک پاک می تواند به رشد آمار اشتغال و کاهش فقر و رونق اقتصادی کمک کند.

مشاغلی مانند تولید قطعات الکترونیکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعمیرات و نگهداری لوازم الکترونیکی، مهندسی مکانیک، برق و الکترونیک و ... در زمینه تولید و نصب تجهیزات تولید انرژی های تجدیدپذیر با تغییر از انرژی فسیلی به انرژی تجدیدپذیر میتواند در ایران شکل بگیرد که یک گام بزرگ در  حرکت توسعه است و حتی می تواند ایران را قطب تولید انرژی های تجدیدپذیری کند که جهان در تلاش هستند به سمت آن حرکت کنند و اقتصاد خود را هم به آن سو کشانده اند. بی توجهی مسئولان و وزارت نیرو به این تغییرات در جهان به حتم به زودی ایران را با مشکلات بیشتر آب و هوایی ، اقتصادی ، مهاجرت و فقر مواجه می کند که نیاز است مجلس به این مهم توجه و ورود جدی داشته باشد.

در حالیکه بعد از نشست های بین المللی متعدد  در سالهای گذشته بین کشورهای مختلف دنیا برخی از آنها مانند نروژ، برزیل و نیوزیلند و عربستان در مسیر هوشمندانه توسعه انرژی های تجدیدپذیر قرار گرفتند در ایران همچنان چتر انرژی های فسیلی بر روی ارگان های تازه تاسیس و بدون عملکردی چون ساتپا سایه افکنده است.

خبرنگار: آزاده مختاری

کدخبر: 899033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟