رئیسی در کاپ 28 شرکت خواهد کرد/ اولین رئیس جمهوری ایران که در این اجلاس اقلیمی شرکت می کند
حجم ویدیو: 69.33M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00

علی سلاجقه در حاشیه نشست مطبوعاتی در گفتگو با خبرنگار محیط زیست رکنا، بیان داشت: آیت الله رییسی به عنوان اولین رییس جمهور ایران در اجلاس بین المللی اقلیمی کاپ 28  که در دبی برگزار می شود، حضور خواهند داشت و ما در حال تلاش برای فراهم کردن مقدمات حضور ایشان هستیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در کاپ های قبلی حضور فعالی داشته است و از جمله اقدامات مهم ما این بود که کلید واژه هایی برای مدیریت بحران اقلیمی در دنیا ایجاد کرده ایم و توصیه های ما نیز اتفاق افتاد.

رییس سازمان محیط زیست تصریح کرد: موضع گیری های ما در گلاسکو و شرم الشیخ موضع ملی و منطقه ای نبود بلکه موضعی بشر دوستانه و بین المللی بود که از جمله آنها کاهش تولید کربن توسط کشورها بود.

سلاجقه ادامه داد: ظرفیت کشورها اجازه تک سوختی را برای کنترل بحران اقلیمی به ما نمی دهد و ما در آنجا بحث چند سوختی را مطرح کردیم و گفتیم که باید به عنوان یک اصل کلی باید به آن احترام قایل شویم.

وی اضافه کرد: دستورالعمل کاپ 28 هنوز مشخص نشده است و ما قطعا بعد از مشخص شدن آن حضور جدی در این اجلاس بین المللی خواهیم داشت.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ما در تمامی نشست های بین المللی و حتی جلسات آنلاین در حوزه محیط زیست حضور جدی داریم و دیدگاه های کارشناسی خود را به نهادهای بین المللی و نمایندگان سایر کشورها اعلام می کنیم.

سلاجقه با انتقاد از سیاست های سازمان ملل گفت: در بسیاری از موراد که ما در حال تعریف پروژه ها بین المللی بودیم متاسفانه سازمان ملل بحث تحریم ها را مطرح کرد و ما به آنها گفتیم که این نهاد بین المللی باید اصل بی طرفی را به ویژه در مباحثی مانند محیط زیست رعایت کند و متاسفانه این مساله تبدیل به یک عامل محدود کننده برای ما شده است.

 معاون رییس جمهور افزود: ما به این دلیل در اجلاس گلاسگو بحث تروریسم اقتصادی را مطرح کردیم و این برای ما به عنوان کشوری که توان علمی و کارشناسی حل مسائل بین المللی از جمله مخاطرات زیست محیطی و تغییرات اقلیمی را دارد، امری غیرقابل پذیرش است.

کدخبر: 898579 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟