الزامی برای ثبت‌نام دوره پیش‌دبستانی وجود ندارد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، رضا نجفی شعار ثبت‌نام سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ را "عدالت محوری و خانواده‌مداری" معرفی کرد و گفت: موارد اجرایی دستورالعمل ثبت‌نام در سال آتی تحصیلی مطابق با روال سال گذشته بوده و تغییری نداشته است.

نجفی در خصوص توزیع اعتبار کلاسهای پیش دبستانی مناطق محروم و مدارس چندپایه سال تحصیلی آینده، اظهار کرد: ملاک و معیار گزارش سامانه «سیدا» است چراکه تمامی مدارس موظفند دانش‌آموزان پیش‌دبستانی را در این سامانه ثبت کنند و این ثبت اسامی در سال بعد به پایه اول منتقل می‌شوند.

وی از کاهش تعداد کلاس‌های پیش‌دبستانی در سال تحصیلی  ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ و نیز کاهش ورودی دانش‌آموزان پایه اول بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان ثبت احوال خبر داد و افزود: تعداد کلاس‌های پیش‌دبستانی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برابر با ۲۷۲۰ بوده که در سال آتی پیش‌بینی می‌شود به ۲۶۳۰ کلاس تقلیل یابد؛ همچنین تعداد دانش‌آموزان کلاس اول در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۸ هزار و ۶۶۶ نفر بوده که بر اساس آمار ثبت احوال پیش‌بینی می‌شود در سال تحصیلی جدید به رقمی حدود ۴۴ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز برسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه دوره پیش‌دبستانی شامل «پیش‌دبستانی اول و دوم» است، تصریح کرد: سن دانش آموزان برای ورود به پیش دبستانی یک از ۴ تا ۵ سالگی است که برای سال تحصیلی جدید شامل متولیدن اول مهرماه ۱۳۹۷ الی متولدین اول مهرماه ۱۳۹۸ می‌شود.

نجفی اضافه کرد: سن ورود به پیش دبستانی دوم از ۵ تا ۶ سالگی است که در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ شامل تمام متولیدن اول مهر ۱۳۹۶ تا اول مهر ۱۳۹۷ است که عموما بسیاری از خانواده‌ها «پیش‌دبستانی دوم» را انتخاب و ثبت‌نام می‌کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش‌وپرورش مازندران با اشاره به سنجش ورود دانش‌آموزان به مدارس، اظهار کرد: ۵۵ پایگاه سنجش در کل استان و ۳۳ شهر مازندران مستقرند که اقدامات آنان از آذرماه سال گذشته شروع شده و شهر به شهر اجرایی شده است.

نجفی افزود: با اجرای فرآیند سنجش، گواهی لازم را به دانش‌آموزان اعطا می‌شود، یعنی آنان دسته از کودکانی که بدون مشکل هستند به مدارس عادی و آنهایی که دارای مشکلات جسمی و حرکتی و یا بهره هوشی باشند به مدارس استثنایی و ثبت در سامانه «سیرت» ارجاع داده می‌شوند.

وی آمار کلاس‌های پایه اول استان مازندران را ۱۲۴۵ کلاس دولتی و ۶۷۲ کلاس غیردولتی اعلام و خاطرنشان کرد: چنانچه دانش‌آموزی دوره پیش‌دبستانی را نگذرانده و خواهان ثبت‌نام در پایه اول باشد، هیچ ممانعتی نباید برای ثبت‌نام این فرزندان در پایه اول شود و مدیران موظفند این دانش‌آموزان را شناسایی و بعدها کلاس آمادگی کارگاهی را برای آنان برگزار کنند.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه مازندران از استان‌هایی است که بیشترین ثبت‌نام پیش دبستانی در کشور را دارد، گفت: توصیه می‌شود که فرزندان در دوره پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند اما در عین حال هیچ الزامی در این باره وجود ندارد.

نجفی با تاکید بر این نکته که کل فرآیند پیش‌دبستانی به بخش خصوصی سپرده شده و آموزش‌وپرورش مازندران رأسا کلاس دولتی پیش‌دبستانی ندارد، افزود: ممکن است در برخی از شهرها دوره پیش‌دبستانی، ضمیمه دولتی باشد یعنی مدرسه‌ای با هماهنگی آموزش‌وپرورش کلاس خود را به بخش خصوصی اجاره داده باشد اما باز هم این موضوع زیر نظر بخش خصوصی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود کلاس‌های چندپایه در مازندران اظهار کرد: کماکان کلاس‌ها و مدارس چندپایه با توجه به شمار و مقیاس دانش‌آموزی استان وجود دارد و برای برخی از آنها یک «مدیر-آموزگار» به منطقه ارسال شده و مدرسه را مدیریت می‌کند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد اداره‌کل آموزش‌وپرورش مازندران با بیان اینکه به‌رغم چالش‌های موجود در استان هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود و معلمان از منابع مختلف تامین می‌شوند، گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی همچنان در آموزش‌وپرورش وجود دارد اما از مسیرهایی همچون «خرید خدمات آموزشی» یا اعطای اضافه کار به همکاران آموزشی یا اشتغال به عنوان حق‌التدریس و یا بکارگیری نیروهای بازنشسته کارآمد، خلاءهای موجود برطرف می‌شوند.

کدخبر: 897087 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟