سیستان و بلوچستان تنها استانی که تعداد فرصت اشتغالش از طرف کمیته امداد افزایش پیدا کرده

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها و به واسطه شرایط اقتصادی کشور، بسیاری از افراد، از بیکاری یا نداشتن درآمدی مناسب رنج می برند. در چنین شرایطی، روی آوردن به مشاغل کاذب، برای افراد راهی برای خروج از این وضعیت بی پولی و بیکاری است. از دلالی در بازار سکه و مسکن گرفته تا سوخت بری در سیستان و بلوچستان

در سیستان و بلوچستان، از نوجوان و معلم و کارگر گرفته تا دانش آموختگان آموزش عالی، سود را در این می بینند که شغل ثابت، درس و مدرسه را رها کنند و درآمد زیادی را از این راه که بعضا منجر به مرگ سوخت بران می شود را به دست آورند. حال خانواده های نیازمند که اینگونه تحت فشار هستند و ناچارا با جان خودشان بازی می کنند تا درآمدی داشته باشند را چه کسی شناسایی می کند؟ کمیته امداد چقدر می تواند در این راه، کمک کننده باشد؟

مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه امسال، تنها استانی که تعداد فرصت اشتغالش از طرف کمیته امداد افزایش پیدا کرده است، استان سیستان و بلوچستان است، گفت: 30 درصد تعداد اشتغال در این استان افزایش پیدا کرده است و از تعداد 20 هزار به 30 هزار تا افزایش پیدا کرده است. همچنین تسهیلات به مددجوها نیز سه برابر رشد داشته است. در هیچ جای کشور هم چنین افزایشی نداشتیم و عمده به خاطر نیازهای خاص این استان است.

وی در پاسخ به اینکه کمیته امداد چه کاری برای نوجوانانی که سوخت بری می کنند انجام می دهد، گفت: ما نمی توانیم تسهیلات اشتغال زایی را به افراد زیر 18 سال بدهیم؛ برای همین خانواده هایشان باید پیش قدم شوند. 

فیروزآبادی در ادامه در پاسخ به اینکه چه تمهیداتی برای زنان سرپرست خانواری که به کمیته امداد برای دریافت کمک مراجعه نمی کنند اندیشیده شده است، گفت: در حوزه اشتغال این افراد و شناسایی شان، به وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی پیشنهاد دادیم که در هر شهرستانی، دهک های 3 و پایین تر را به ما معرفی کنند و ما پیگیری وضعیبت اشتغالشان را بررسی و به ترتیب در اولویت قرار دهیم.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: ما اطلاعات خانوار را که ما نداریم و بر اساس داده های پایگاه رفاه ایرانیان که در دست وزارت کار است به دست می آوریم. از طرف ما مشکلی برای پیگیری این مهم وجود ندارد و ما می توانیم با کمک مراکز نیکوکاری ، بسیج و مساجد این افراد را شناسایی کنیم. ما نمی توانیم اعلامیه بزنیم و بگوییم بیایید تحت پوشش کمیته قرار بگیرید چراکه اصل کار ما را زیر سوال می برد. بهتر است دهک های پایین جامعه را به ما معرفی کنند و ما سریعا در راستای حل مشکل این افراد اقدام خواهیم کرد.

کدخبر: 894724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟