فرماندار آبادان: امروز چک خسارت همسایگان فداکار متروپل آبادان پرداخت شد/ کسبه محل: ورشکسته و بدون پرداخت خسارت مانده ایم + فیلم
حجم ویدیو: 89.73M | مدت زمان ویدیو: 00:02:54

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ظهر روز دوم خرداد ماه سال 1401 برج شماره 2 متروپل آبادان فروریخت. ریزش این برج خبری بود که به مثل بمب در فضای رسانه ای ایران و حتی جهان منتشر شد. این حادثه 45 فوتی و ده ها مصدوم داشته‌است. این ریزش بر اساس نظر کارشناسان ، بر اثر شکست سازه‌ای به خاطر نقض ضوابط فنی و استانداردها بود.

در این پرونده ۱۳ نفر به عنوان مقصر دستگیر شدند. طبق اخبار منتشر شده  حسین عبدالباقی مالک هلدینگ عبدالباقی و مقصر اصلی ریزش در زمان ریزش در داخل ساختمان بود و جانباخته است.

قتل برادر عبدالباقی دو ماه بعد از ریزش متروپل

 روز شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ خبری که اولین مرتبه از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شده بود اعلام کرد که مجید عبدالباقی، برادر حسین عبدالباقی، در آبادان با شلیک گلوله کشته شد.

تا شعاع 15 متری متروپل همه ساختمان ها بیمه و اموال عبدالباقی ضبط شد

همان روزهای امداد اعلام شد که همهٔ ساختمان‌های اطراف متروپل تا شعاع ۱۵۰ متری بیمه شده‌اند و فروشگاه‌ها و منازل اطراف تخلیه و تعدادی از منازل مسکونی هم خریداری شده‌اند تا در صورت تخریب، ضرری به صاحبان نرسد.

تاکید شد که  اموال حسین عبدالباقی برای جبران خسارات مالی حادثه مسدود شده‌است.

یکسال پس از ریزش متروپل،ویرانی ساختمان ادامه دارد

دو روز دیگر سالگرد ریزش متروپل و مرگ ده ها انسان بی گناه در این حادثه است.

مالکانی که خانه هایشان را برای کمک دادند همچنان خسارت دریافت نکردند

در  همان روزهای اول ده خانه و آپارتمان و ساختمان آزمایشگاه اطراف ساختمان متروپل برای افزایش سرعت آواربرداری و دسترسی به بخش‌های دیگر، تخریب شده‌اند. در آن زمان به مالکان این ساختمان ها گفته شد، املاک آنها را خریداری خواهند کرد. آن مالکان نیز به همراه خانواده هایشان به مراکز اقامتی آموزش و پرورش منتقل شدند و در ادامه چون شرایط اسکان در اقامتگاه طولانی شد و خبری از پرداخت پول املاک تخریب شده آنها هم نبود به ناچار مهمان طولانی مدت خانه اقوام و آشنایان شدند. این خانواده ها بعد از 12 ماه از ریزش متروپل تازه امروز، سی و یکم اردیبهشت ماه 1402 چک پرداخت خسارت بخاطر تخریب خانه هایشان را دریافت کردند.

کسبه اطراف متروپل بدون پرداخت خسارت مانده اند

همچنین راه های منتهی به برج متروپل برای شتاب در تخریب ساختمان بعد از آوار برداری اولیه برای بیرون کشیدن اجساد بسته شد و به 15 مغازه دار از بنگاه املاک ملکی، دو عینک فروشی، رستوران ، باشگاه بدنسازی ...که همجوار یا در نزدیکی متروپل بودند محل را ترک کنند.

فیروزآبادی یکی از مالکان مغازه های منطقه به خبرنگار رکنا گفت: چند ساعت بعد از ریزش ساختمان در همان روز دوم خرداد 1401 به ما گفته شد مغازه ها را ترک کنید و از منطقه دور شوید. در ادامه اجاره ورود به منطقه را هم به ما ندادند چون منطقه نقطه امنی نبود. آن روزها به ما حتی از پرداخت خسارت هم سخنی نگفتند.بعدها از طریق صحبت های مسئولان متوجه شدیم که قصد پرداخت خسارت به ما دارند. پیگیری کردیم، گفتند باید شکایت کنید و از الباقی دریافت خسارت کنید یعنی از بازماندگان مالک متروپل باید خسارت دریافت کنیم . الان 12 ماه از آن روز ریزش ساختمان گذشته است اما فقط به دادگاه می رویم و می آییم و خبری از پرداخت خسارت نیست. کسبه در این مدت دار و ندار شان را از دست دادند. خود من یکماه بعد از این حادثه از میزان فشار عصبی و اقتصادی که تحمل کردم، سکته کردم و اکنون نیمی از بدنم فلج شده است. کسبه دیگر هم درمانده و درگیر با طلبکاران هستند.حتی بعضی نتوانستند کسب و کار خود را راه اندازی کنند و شرایط نامساعدی دارند."

گفتنی است بعد از هشت ماه از تاریخ وقوع ریزش متروپل، پاکسازی منطقه از آوار به اتمام رسید. با وجود آغاز فعالیت تعدادی از مغازه‌های مجاور متروپل اما هنوز تعداد زیادی از کسبه بدون مکان و منبع درآمد هستند و روز به روز به تعداد چک‌های برگشتی آنها اضافه می‌شود، فشار وارده به کسبه و بازاریان آسیب دیده از حادثه متروپل در حالی است که اقساط بانک‌ها، حق بیمه کارگران، هزینه اجاره‌بها، حقوق پرسنل، هزینه‌های انشعاب و بسیاری هزینه‌های دیگر باید به موقع از سوی آنان پرداخت شود.

دیه جانباختگان ریزش متروپل به اولیادم پرداخت شد

بیست و دوم تیرماه سال 1401 اعلام شد با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سه روز پس از اعلام مراجع قضائی، مبلغ ۲۱ میلیارد ریال مابه التفاوت دیه جانباختگان حادثه ناگوار متروپل آبادان به حساب معرفی شده واریز شد.مهدی قمصریان مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی با اعلام این خبر گفت : پرداخت این خسارت در اجرای تکلیف مقرر در تبصره ماده ۵۵۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در خصوص رسیدگی و پرداخت مابه التفاوت دیه بانوان زیان دیده تا سقف دیه یک مرد مسلمان انجام شده است.بنا به اعلام مرجع قضایی هفت نفر از جانباختگان حادثه تلخ و ناگوار متروپل آبادان، مشمول تبصره فوق و تکالیف صندوق تامین خسارت‌های بدنی بوده اند.خسارت وارد شده به خانواده‌ها، از اموال مالک متروپل به آن‌ها پرداخت خواهد شد و بیمه نیز بخشی از این خسارت‌ها را جبران خواهد کرد. و همچنین دیه همه افراد متوفی و افرادی که در حادثه ریزش متروپل مجروح شده‌اند پس از تعیین تکلیف از سوی دادستانی برای پرداخت آن اقدام می‌شود.

امروز، سی و یکم اردیبهشت ماه 1401 ،عموی ملیکا 16 ساله و میترا 11 ساله صالحیان که مقابل چشمان زن عموی خود زیر آوار متروپل ماندند و جانباختند به خبرنگار رکنا در مورد پرداخت شدن یا نشدن دیه مالباختگان چنین گفت: بله دیه دو عزیز جانباخته ما به اولیادم آنها پرداخت شده است.

فرماندار آبادان: امروز خسارت مالکان خانه های تخریب شده در ریزش متروپل پرداخت شد

احسان عباسپور، فرماندار آبادان در گفت و گو خبرنگار رکنا  در خصوص آخرین مراحل پرداخت خسارت به مالباختگان ریزش متروپل چنین گفت:بعد از ریزش ساختمان متروپل ، برای امدادرسانی و آوار برداری نیاز بود تعدادی از خانه های همسایه ساختمان متروپل تخریب شود تا امدادگران بتوانند، سریع تر خود را به حادثه دیدگان برسانند. چند خانه با دستور وزیر کشور تخریب شد. راه امداد باز شد.  قرار شد  به مالکان خانه ها که به قصد کمک به هموطنان و همشهری های خود ، ملک هایشان را به نیروهای امدادی تقدیم کرده بودند خسارت پرداخت شود. بعد از مراحل آوار برداری ، ابتدا قرار بود پرداخت خسارت به مالکان خانه های همسایه متروپل از یک منبع مالی دیگر تامین شود که به دلایلی پرداخت نشد.

فرماندار آبادان در ادامه چنین گفت: حدود یکماه پیش، استاندار آبادان برای دور نماندن مالکان این خانه از حق و حقوق خود ، دستور داد که به سرعت مراحل بررسی و تعیین خسارت این مالکان انجام گرفته و حق آنها پرداخت شود. ما سه جلسه در این خصوص برگزار کردیم. یک جلسه با حضور مسئولان شهرستان و دو جلسه نشست نیز با مالکان برگزار شد. در پایان این جلسات به یک توافق با مالکان رسیده ، کارشناسان رسمی دادگستری میزان خسارات هر کدام از مالکان را تعیین کردند. و امروز 31 اردیبهشت ماه 1401 چک میزان خسارت هر مالک تقدیم شد.

در کنار مالکان خانه هایی که ملک های خود را برای امداد، تقدیم امدادگران کرده بودند. کسبه ای که همسایه و هم کوچه ساختمان متروپل بودند نیز  از روز سقوط متروپل و بسته شدن محدوده آواربرداری، حریم محل کسب آنها بسته شد . به آنها گفته شد که محل را ترک کنند و هشت ماه این بسته ماندن محل های کسب آنها به دلیل طولانی بودن هشت ماهه آوار برداری ساختمان متروپل بسته ماند. آنها کسب نداشتند اما قسط و اجاره مغازه، پرداخت حقوق کارگر ... را داشتند.

 احسان عباسپور- فرماندار آبادان در ادامه در خصوص وضعیت پرداخت خسارت به این کسبه به رکنا گفت: تعیین تکلیف پرداخت خسارت به این کسبه بر عهده تعیین کارشناسی مراجع قضایی است.

وی در مورد اینکه به این مالکان گفته شده است که خسارت را احتمالا باید از  اموال ضبط شده عبدالباقی بعد از تخریب متروپل بدهند چنین گفت: تمام مراحل تعیین تکلیف میزان خسارت این کسبه بر عهده مراجع قضایی است و احتمالا بخاطر اینکه خسارت به کسب آنها به خاطر تخریب متروپل که مالک آن عبدالباقی بوده است به این افراد گفته شده است که این بخش از خسارت را نیز از اموال عبدالباقی کسر خواهد شد. البته در این خصوص بنده اطلاع دقیقی ندارم و بر اساس احتمالات بیان کردم.

خبرنگار: آزاده مختاری

گزارش تصویری: علی رنجکش

 

 

 

 

کدخبر: 894427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری علی رنجکش
آیا این خبر مفید بود؟